De spieghel der menscheliker behoudenesse
(1949)–Anoniem Spieghel der menscheliker behoudenisse– Auteursrecht onbekend
[Folio 75d]
| |
Int capitel nu voorscreven
Hebbic te kennen ghegheven,
Also ict in tlatijn vernam,
Hoe onse here ter hellen quam
Ende hoe hi daer die helighe vader
Verblijd heift allegader.
In dit capitel zal ic vertellen
Hoe hi den prinche vander hellen,
Lucifer ende zijn gheselscap al,
Verwonnen heift groot ende smal.
Nu zo hoort ende verstaet dan
Daer bi es god worden man,
Om dat hi woude, es mi becant,
Verwinnen den helschen viant,
Dien hi verwan inder menschelijchede
Ende moghentlike tonder dede
Ten tiden, dat die here goed
Zijn temptacien weder stoet,
Also ghi claerlike mocht horen
In een capitel hier te voren.
Nu heift zijn gheest, es mi bekant,
Metter godheit te gader den viant
Verwonnen in der hellen pit.
Harde wel heift beteikent dit
Onse here jhesus, dats waerhede,
In eene parable, die hi zeide,
Dewelke sprekende was van
Eenen sterken ghewapenden man,
Die zijn hof ende zijn rike wacht
Sterkelike met groter cracht.
Ende al dat zine macht heift bevaen,
Es in payse / dats te verstaen,
Altemale die helighe vadre,
Die daer ghevaen waren algadre.
Ende ghevielt zo daer naer,
Dat een sterker quame daer,
Die zal hem, dats ware tale,
Zine wapine nemen alte male.
Ende zal hem dies gheninden,
Dat hi den sterken zelve zal binden.
Bi desen sterken verstaet de leere,
Zo zullen wij verstaen lucifere,
Die zijn hof wachte, als ic ghewouch,
Dat es vander hellen tvoorbouch.
| |
[Folio 76a]
| |
Dese helsche viant lucifere
Was ghewapent also zere
Ende zo staerc was hi te voren,
Eer dat onse here was gheboren,
Dat niement was sulker cracht,
Die zijn hof te breken had macht.
Ten laetsten zo quam onse here,
Die der stercheit hadde mere,
Ende niet was mensche / of god alleene,
Maer god ende mensche ghemeene.
Die ghinc in sviants hof te hant
Ende verwan daer den viant
Ende dedene tonder al confuus
Metter cracht zijns helichs cruus.
Dit heift bediet wel, als ic las,
Bi figuren bananyas,
Die toten lyebaert in waerre dinc
Binnen in zinen hole ghinc,
Dien bananyas, die sterke man,
Met eenre roede daer verwan.
Aldus ghinc god, es mi bekant,
In die helle toten viant,
Daer hi met ziere heligher roede,
Ende met zinen cruce goede,
Den viant heift zonder waen
Altemale tonder ghedaen.
Ende dat eist, dat spreict up dit
In zinen zouter coninc davit:
| |
[Folio 76b]
| |
"Die roede ende die stoc van die
Dese hebben vertroost mi."
Nu zullen wij bi desen roeden
Te rechte enen stoc ghevroeden,
Die in de hant te draghen pleghen
Peilgrimen, die gaen achterweghen,
Daer zij hem an houden te menigher stede
Ende daer zij die honden verjaghen mede.
Welke stoc ons es van node
Ende bi dien stocke versta ic gode,
Dewelke onse stoc es dan,
Daer wij ons lieden houden an,
Dat wij niet vallen ute gracien state.
Voort doet hi ons dese bate,
Dat wij daer mede tallen stonden
Van ons weren die helsche honden.
Bi desen helighen stocke waert
Daer es dat cruce ooc bi verclaert,
Also ic hier te voren zeide,
Daer god den duvel mede tonder dede.
Ende dien stoc heift hi ghegheven
Ons lieden in dit aerme leven,
Dat wij ons vaste daer an houden
Ende den viant wederstaen zouden.
O lieve broeders, hoort na mien,
Laet ons merken ende bezien
Hoe grote eere ende werdicheit
Den cruce te rechte toe es gheseit,
Bi welken cruce, alsoet es bekant,
Wij moghen verwinnen onsen viant,
Dat zij die duvelen vander hellen,
Als zij ons tempteren ende quellen.
Biden houte, dies bem ic wijs,
Twelke wies int paradijs,
De duvel tmenscelike gheslachte
Al in vanghenessen brachte
Om eenre inkelre beete scout.
Ende bi des helighen crucen hout
Ghecreech die coninc der glorie
Goede zeghe ende victorie.
Dit teekin vanden helighen cruus
Heift zere wel verdient anhuus,
Dat hem altemale de lieden
Eere ende werdichede bieden,
| |
[Folio 76c]
| |
Daer wij mede zijn ontgaen
Van daer wij alle waren ghevaen
Ende dat [god] selve heift ghewyet
Ende met zinen bloede ghebenedyet.
Ant cruce nu van groter eere,
Zo plachmen te hanghen wileneere
Quade lieden ende toveraren,
Die des duvels ghesellen waren.
Nu hevet zulke werdichede
Ende zulke privilegie mede,
Dat voor dat teekin van dien
Zij beroert zijn ende vlien,
Die vianden ende hem versaghen,
Wies kindren daer an thanghen plaghen.
Biden cruce plaghen wileneer
Die ghedoemde te liden meer,
Ja, die ghedoemt waren ter doot,
Ende nu meerset ende maect groot
Alle toecomst van helighen dinghen
Bi des helighen crucen teekeninghen.
Wileneer, alst men zach,
Metten cruce men doe plach
Die lieden te doden, bem ic vroet,
Alsoot nu metter ghalghen doet.
Ende nu werden wij ghenesen,
Die ziec zijn van zonden, bi desen,
Ende die in dootsonden zijn
Ghestorven ./ risen bi desen teekijn.
Of na der lettren zonder waen
Mach men dit ooc wel verstaen,
Als dat zieken hier bi ghenesen
Ende doden werden verresen,
Want waer die helighen tenigher steden
Enighe miraclen deden,
Als dat zij doden deden upstaen,
Of zieken of crepelen deden gaen,
Altoos eerst zo zeinde zij die.
Dus moghen wij merken, nu bezie,
Dat biden cruce in vreimder wisen
Zieken ghenesen ende doden verrisen.
Bi den cruce waren verblijt
Die helsche vianden voortijt,
Ende nu daer bi verbliden
Die inglen in allen tiden,
| |
[Folio 76d]
| |
Want zij ghecreghen hebben die te voren
In der hellen waren verloren.
Ter doot vanden cruce lieden quaet
Waren ghedoemt om hare mesdaet;
Ende biden cruce nu ten stonden
Verlaet god des menschen zonden.
Dit cruce, daer ic nu of zeide,
Was om zine onwerdichede
Gheset verre buten der stat
Te calvarien, verstaet dat,
Also men stelt de galghen heden;
Ende nu om zine werdicheden
Stelment al omme openbare
Int hoochste der kerken upten outare.
Wilen was des crucen name
Zo versmaet, dat hem elc scame
Met handen ant cruus te comen,
Ende nu ten tiden, hebbic vernomen,
Anebeden ende doen werdichede
Keysers coninghen / princhen mede.
Die helsche viant na mijn merc,
Die zo fel was ende zoo sterc,
Dattene al die werelt wijt
Niet mocht verwinnen doe ter tijt,
Noch ieghen hem hadde macht gheen;
Ende nu en is gheen kint zo cleen,
Dat nu leift in desen daghen,
Ten zoudene metten cruce verjaghen.
Dese macht ende moghenthede
Gaf hem god, dat es waerhede,
Die vechtre van sterker cracht,
De welke metten cruce vacht
Jeghen den helschen viant dan,
Die hi metten cruce verwan,
Ende heift die poorten vander doot
Ghedestrueert cleen ende groot.
| |
[Folio 77a]
| |
Dese moghende victorie
Die de coninc hadde der glorie,
Was wileneer in vreimden doene
Wel beteekent bi sampsoene,
De welke scuerde, es mi verclaert,
Engaddijs viand, den lyebaert.
Van desen sampsoen ic las,
Dat hi de stercste man was,
Dewelke oyt tenigher tijt
Gheboren was ter werelt wijt;
Ende zo sterken noyt ne gheen
Zonne noch mane nye besceen.
Ende om zijn stercheit groot zo zij
Onse here god verstaen daer bi,
Wiens moghenthede ende macht
Boven gaet alder werelt cracht,
Vanden welken die lybaert fel
Verwonnen es . die helsche duvel,
Ende es van gode gherovet mede
Van al ziere moghenthede.
Dese sampsoen, verstaet de dinc,
Wileneer teenen tiden ghinc,
Om dat hi een wijf trouwen zoude,
Ende in den wech was also houde
Een groot lyebaerd, dien hi ghereit
Scuerde met ziere moghentheit,
Die hem ieghen ghelopen quam.
Dus onse behoudre als ic vernam
Es ghedaelt als hier benee[den]
Van des hemels ho[ocheden],
| |
[Folio 77b]
| |
Om dat hi zoude vriendelijc
Hier hem maken een huwelijc
Ende hem ter menschelijcheden dan
Voughen ./ ende werden man,
Twelke hi wel heift vulcomen.
Sampsoen heift een wijf ghenomen,
Van chananeen was zoe gheboren,
Ende cristus, als ghi moocht horen,
Wart gheboren es mi bekant,
Ter werelt in der iueden lant
Ende wilde daer gheboren wesen
Voor alle landen, zo wij lesen.
Sampsoens wijf heift lozelike
Hem verscalct ende boeslike;
Entie iueden, als ghi moocht horen,
Daer god onder was gheboren,
Hebben haren ghebure weert
Jamerliken ghetracteert.
Sampsoen plach, es mi bekant,
Die wijngaerden van zinen viant
Te verbernen ende dat coren.
Al zinen vianden dedi toren,
Jeghen hem allen hi zere vacht
Sterkelike met groter macht
Ende verweerde hem ieghen hem allen
Voor dootbliven ende mesvallen
Ende up zine vianden hi hem wrac,
Dat mens daer na van hem sprac.
Ende aldus in deser ghelike
Onse lieve here van hemelrike
Heift hem up die ioden ghewroken.
In scrifturen staet ghesproken
Dat der iueden lant versochten
Die romeynen ende daer up vochten
Ende asselgierde tland also,
Dats al die iueden worden onvro,
Ende sloughen zo menighen mensche doot
Ende hongher hadden zij zo groot,
Die daer woonden binder zaten,
Dattie moedren haer kindren aten.
Ende het was daer al verbrant,
Zo mesmaect was al dat lant
[Ende inder] steden, alsoot sceen,
[Niet deen op da]ndren bleef een steen.
| |
[Folio 77c]
| |
Dat waest dat god te zecghen meende,
Als hi up jherusalem weende
Up den goeden palmzondach,
Daer ic wel of dede ghewach,
Also ic in een capitel dede horen,
Dat ghescreven staet hier voren,
Als te jherusalem quam onse here.
Te miere materie ic weder kere.
Dese sampsoen dan voorseit
Om zine over grote stercheit
Beteekent gode te rechte wel,
Die staerker es dan yement el,
Die den helschen liebaerd dan,
Onsen groten viand, verwan
Ende met ziere moghenthede
Al zine macht te nieten dede.
Ooc was wilen beteekent god
Bi enen man, die hiet ayoth,
Die egloene in waerre woort
Met zinen zweerde heift doorboort,
De welke was / es mi bekant,
Der kinder van jsrahel viant.
Egloen, dese voorseide man,
Dese was een coninc dan.
In die jeeste staet gheset,
Dat hi was harde zere vet
Want zo vet men gheen ne vant
Binnen zinen tiden in enich lant
Dese vette coninc ...
Alden dach met ...
| |
[Folio 77d]
| |
Jeghen die kinder van jsrahel
Ende was hemlieden zere fel,
Ende ne spaerde cleen no groot;
Wat hi mochte slouch hi doot.
Ayoth peinsde in zijn ghedochte,
Hoe hi desen best doden mochte
Ende hi die kindre loste daer mede
Van jsrahel van ziere quaethede.
Nu heift ayoth wel bespiet,
Dat hi desen alleene ziet
In zijn hof, daer hi in zat.
Eglon quam te hem na dat
Ende stackene, als ict ghescreven vant,
Een zweerd metter aefscher hant
In zinen buuc zo over zere,
Dat tbloet daer ute liep metten smere
Ende sturte ter erden altemet,
Ende mids dat hi was zo vet,
Ne mocht hi dor gheene noot
Ende van dier steke bleef hi doot.
Ende ayoth, es mi bediet,
Tzweerd in zinen buuc steken liet.
Eglon was zijns lijfs onvro
Ende ayoth ziere vaerden vlo,
Ende loste die kinder van jsrahel
Also van haren viand fel.
Dese eglon, daer ic of las,
Om dat hi zo over vet was,
Machmen te rechte daerbi tellen
Den quaden viant vander hellen,
Want zijn buuc es also breet
Ende also wijt als ict weet,
Want hi daer in langhe stonden
menschelijc gheslacht had verslonden,
Ende moest al gaen int bitter quellen
Vander vreeseliker hellen.
Ten lesten heift onse here god
Den buuc doorboort, als ayoth
Den buuc van den coninc dede
Eglon, daer ic te voren of zeide;
Dus doorboorde in deser ghelike
Onse here god van hemelrike
[Den viant met]ten scaerpen zweerde
[Als hi bi ziere] passien weerde
| |
[Folio 78a]
| |
Die helle heift te broken scier
Ende zijn vriende verloost van hier.
Die quade helsche viant dan
Den eersten mensche dan verwan
Bider beete in valscher zake
Des appels vander zoeter smake;
Ende cristus die daelde ter erden neder,
Ende hi heift verwonnen weder
Den duvel van machten groot
Met ziere bitterliker doot.
Ende hier in heift hi ons wel
Ghegheven een goed exempel
Ende ons wel bedieden woude,
Hoe de menschen vechten zoude
Altoos ieghen den helschen quaden
Al met duechdeliken daden.
Wij zien dat een meester vroet,
Also men in medicynen doet,
Dat hi contrarie dinghen gheneist
Met contrarien ./ Want eist
Dat een mensche te heet zij,
Coude dinghen gheift hem hi;
Ende es te cout die zieke man,
Heete dinghen gheift hi hem dan;
Ende also in andren medicinen.
Ende aldus zo eist anschine
Men zal verwinnen der wonden venijn
Met duechden die hem contrarie zijn.
Niemene god die crone gheift
Dan die wel ghevochten heift,
Ende niement mach vechten dan,
Hine heift eenen weder man.
God wille, also scrifture toocht,
Dat de mensche vechtinghe ghedoocht
Vanden viant ./ ende die wedersta,
Ende dat hi daer bi ontfa
Van gode also te meerre loon
Daer boven in des hemels woon.
Want zo hi hier meer wederstaet,
Zo hi daer meer loons ontfaet.
Onse here ghedoocht ooc wel,
Dat den goeden die viant fel
In zinen droom dickent tempteert
Ende in slape tribuleert,
| |
[Folio 78b]
| |
Om dat zijt zouden weder staen
Ende also den loon ontfaen,
Ende also doen duechdelichede
In slape ende wakende mede.
Dus zo men meer wederstaet
Temptacien ./ zo men meer loons ontfaet.
Here, doe mi striden tallen stonden
Jeghen den viant ende ieghen de zonden,
Dat ic hebben moet te lone
Daer boven eenre victorien crone,
Daer ic mede in dijn rijc na desen
Levene /. ghecroont moet wesen.
Amen
|
|