De spieghel der menscheliker behoudenesse
(1949)–Anoniem Spieghel der menscheliker behoudenisse– Auteursrecht onbekend
[Folio 16a]
| |
Zoe ne dede ooc niet, wats ghesciet,
Also een wijf die dyna hiet,
Die van lopene hadde twoort
Onder tvolc weder ende voort.
Van marien men niet ne can
Vinden, dat zoe met haren man
Vele liep te menigher stede,
Als ooc twijf thamar dede.
Marie die zuver maghet dan
Ne begherde gheenen man,
Ghelijc saren, daer ghi hier voren
Int ander capitel of mocht horen,
Ende was alleene, verstaet wel dit,
Als een goed wijf, hiet judith,
Ende hadde altoos bezichede
Met vastene ende met staerker bede.
Ende want marie, die maghet reene,
Was helich ende altoos alleene,
Zo was joseph zeer ontdaen
Ende wonderde hoe zoe had ontfaen
Een kint ./ want hi zach openbaer,
Dat zoe kint drouch / ende was zwaer.
Nochtan peinsdi in gheenen stonden,
Dat zoe kint draghen mochte in zonden,
Want haer leven was zo goet,
Dat hem dochte in zinen moet
Muegheliker te ghewaghen
Dat ene maghet kint zoude draghen,
Dan marie zonde doen mochte;
Dit hilt hi in zijn ghedochte.
Dus ne wist hijt stellen in wat weghen
Ende was recht vor thooft ghesleghen:
Hi verpeinsdet / hi ymagineerdet,
Hi wendet ende hi keerdet,
Ende sprac zuchtende bitterlijc
Themselven: hets onmoghelijc
Ende ic weet wel zonder waen,
Dat zoet in zonden niet heift ontfaen,
Want ic selve zo wel weet
Wat leven zoe heift gheleet;
Zoene dranc, no ne converseerde
Met niement, no ne bordeerde
Te danse, noch tandren spele,
Ne liep zoe lettel noch vele,
| |
[Folio 16b]
| |
Ende alle openbare steden
Scuwede zoe bi waerheden,
Maer zoe hilt haer gherne allene,
Studerende, lesende met gode ghemene.
Alle bliscap der werelt quaet
Heift zoe ghescuwet ende versmaet
Ende allene in hemelschen dinghen
Hadzoe al hare vermakinghe.
Ja, zo jonc ende van kintsbeene
Bleef zoe in den tempel alleene
Liever dan zoe hadde gheleghen
Met andren kindren achter weghen.
Ende als zoe in den tempel bleef,
Gheene quade werc zoe bedreef,
Noch en hadde groot noch clene
Met enighen manne yet ghemene.
Ende als zoe cam ten huus haers vader
Ende haerre moeder bleef zoe algader
In hare camere talre tijt
Besloten ./ ende al haer jolijt
Was in gheesteliken dinghen,
In lesene ende ooc in bedinghen.
Ende als joseph hier of plenteit
Dit ende ander dinc hadde gheseit,
Up ghekeert ende ghewent onder,
Zo sprac hi echt: dustaen wonder
Ne was ghehoort te gheenen daghen;
Hoe zoe dus kint mocht draghen
De welke noyt te gheenen stonden
Wille gaf tot enighen zonden,
Dit moet tmeeste wonder wesen,
Daer nieman of hoorde lesen.
Die helighe propheete ysaye
Bescrijft ons ene prophecye
Ende dese moet zonder fijn
In marien vulcomen zijn
De welke es aldus ghedaen
Zich, ene maghet zal kint ontfaen
Ende maghet baerzen ./ ende hoe
Zoude dit wesen ./ ne waer zoe.
Ende die maghet es zeker dit
Van den gheslachte van davit,
Die ons dhelighe gheest figureerde
| |
[Folio 16c]
| |
Bi balaam, die propheteerde
Hier te voren up eenen dach
Van eenre sterre, die hi zach,
Bi den welken alre meest
Bediedende was dhelighe gheest,
Dattie gods zone zoude na desen
Van eenre maghet gheboren wesen.
Dese reyne maghet marie,
Daer ic dit groter wonder anezie,
Die es comen van davids bloedt
Ende moet zeker zijn die roede,
Die scone groeyede ghefloreert,
Ende wilen was ghepropheteert,
Dat zoe quam no min no mee
Ute der wertele van jesse.
Bi deser wertele, als ic achte,
Verstaen wij davids gheslachte.
Zoe moet dit dan endelike wesen,
Die van davids gheslachte es gheresen,
Van wien dat christus zoude zijn gheboren,
Daer of dat langhe hier te voren
Voorseit es. ende ghepropheteert
Van menighen prophete wel gheleert.
Anders ne moghen wij vorwaer
No ne connen ghepeinsen van haer,
No alle, die noyt met tonghen spraken,
Ne conster anders niet of maken,
Ende daer om zo eist openbare
Ende moet endelike wesen ware,
Dat dese marie es zonder sij
De moeder van jhesu cristi.
Ende na datse cristumme draghet,
Zo ne bem ic met deser maghet
Te verkeerne niet weert
Achter huse ende over heert,
Want ic bi der maghet vorbare
Bem een overgroot zondare;
Ende daer om het mi best dochte,
Dat ict subtijllike toe brochte,
Dat van hare ende van mi
De brulocht niet vulcomen zij.
Ende dat men al achter late
Onser beeder brulocht state.
Ende daer om dinket mi goet,
Dat ment wel subtijlike doet,
| |
[Folio 16d]
| |
Ende ooc mede bedectelike,
Voorzienlijc ende wiselike,
Ende bi redenen dinket mi goet,
Dat ment behendelike doet,
Om dat tvolc in zinen zin
Gheen quaet ghepeins crighe dier in.
Joseph, onser vrouwen man,
Bekende hem onwerdich dan,
Om dat hi zoude wonen daer mede
In een huus ende in ene stede,
Om dat hi haer zo helich wiste.
Also dede sint jhan baptiste,
Die niet was coene te bestane
Gode te dopene in de jordane.
Ende het dede ooc also
Een juede hiet centurio,
Die bad gode, als ic hebbe vernomen,
Dat hi niet onder zijn dac zoude comen;
Om dat hi was van zonden bezwaert,
Bekende hijs hem selven niet waert.
Sinte pieter bad gode zonder waen,
Dat hi huut zine sceipe woude gaen,
Om dat hi hem bekende das,
Dat hi zere bezondicht was.
Een wijf, die van sunamitis was,
Ontsach die wuenste helyas
Ende ne dorste, wats ghesciet,
Met helias wounen niet.
Dus ontsach marien behoeder
Te wuenen met ons heren moeder.
Als joseph dus zat ende dochte,
Dat hi niet werdich wesen mochte,
Dat hise te wive zoude nemen
Ende durst cume dat ghetemen,
Zo wart van gode omnipotent
Een inghel nederwaert ghesent,
Die hem zijn herte vaste maecte,
Dat in hem selven aldus slaecte,
Ende zeidem, dat hi in gheenre maten
Marien sculdich waer te laten,
Maer dat hi boudelike onser vrouwen
Te wive zoude nemen ende trouwen,
Want god hevet also beghaert,
Ende dat hi niet en zij vervaert.
| |
[Folio 17a]
| |
Zoe heift maghet zijnde zonder waen
Biden helighen gheest ontfaen,
Ende bi gheenen man die leift
Ter werelt ./ zoe ontfanghen heift.
Dese concepcie, dese ontfanc
Was ghefigureert over lanc
Ende beteikent langhe te voren,
Eer dat maria was gheboren,
Ende was, zijt zeker des,
Hier voortijts ghetoocht moyses,
Want hi zach in eenen daghe
Op eenen berch ene bernende haghe,
Alomme bernende daer ende hiere
Ende scheen ontsteken metten viere,
Maer tvier hare gheen belet ne dede,
No benam ooc haer groenhede.
Ghelike dat marie ontfinc
Een kindekin in waerre dinc,
Nochtan no verloos zoe al no zom
Bi dien ontfanghen haer maghedom.
In desen doorne, daer ic af zeide,
Zoe was god, dat es waerheide;
Ende in marien reynen lechame,
Zuver ende gode wel bequame
Ende van duechden wel gheraect,
Hadde god zine wuenste ghemaect,
Als die van hare zonder toren
Namaels woude zijn gheboren.
God onse here quam te diere stede
| |
[Folio 17b]
| |
In dien doorne dor moyses bede,
Om ute egypten te leden
Die kinder van israhel ende bevreden.
Nu weet ooc, dat dese selve god
Zende zinen zuene na zijn ghebod
In marien, omme dat hi
Ons vander hellen zoude maken vri.
Als god dan tot onsen behoude
Van hare gheboren wesen zoude,
Ende wilde vleesch ontfaen daer inne
Ende zijn gheboren dor onse minne,
Zo coos hi in nazareth der stede
Mids haerre groter omoedichede
Marien die maghet alleene
Ute andren magheden al ghemeene.
Ende zoe ghelievede hem bi waerheden
Vele bet dan al dander deden,
Want die ghelike van marie
Ne wart noyt no ne was nie.
Ende dat marie boven al
Der andre magheden ghetal
Gode ghelievede verre te voren,
Dat hi van hare woude zijn gheboren
Om te beterne smenschen zeer,
Dat was beteikent wileneer
Ende becondicht in vreimden doene
Biden vliese van gedeoene,
Twelke vlies, also ict las,
Wileneer vervullet was
| |
[Folio 17c]
| |
Altemale met hemelschen dauwe.
Bi welken vliese dat onse vrauwe
Es bediet in waerre dinc,
Want alleene dat vlies ontfinc
Den hemelschen dou van groter werde,
Daer droghe bleef al dander erde,
Diere lach omtremt, verstaet tbediet,
Ende zoe ne hadde des douwes niet.
Dier ghelike was onse vrouwe
Vervult metten hemelschen douwe,
Daer nochtan te ghere tijt
Was vonden in wereld wijt
Maghet van zo groter werde,
Datse god tsiere moeder begherde.
Vele maechden in steden, in weghen,
Hadden goed of scat ghecreghen,
Maer wat zij hadden, hoe groot ghetal,
Marie die bleef boven al.
Gedeon, daer ic of zeide,
Bad gode dor zine moghentheide,
Dat hi dor zine bede ghewerde
Een teikin te zenden uptie erde,
Of hi van haren vianden fel
Zoude lossen die kinder van israhel.
God die zine bede heift verhoort,
Zende dou neder rechte voort,
Die vervullede dat vlies
Alte male, ghelooft mi dies,
Daer dander erde droghe bleef,
Als ic u hier voren screef.
Dat was een teikin, weet dat wel,
Dat de kindren van israhel
Verlost zouden werden bi den toedoene
Van desen voorseiden gedeoene.
Ende ghelijc, zijt zeker das,
Dat des verlossens teikin was
Des vlies vervulte vanden douwe,
Zo was donfang van onser vrouwe
Een teikin in waren dinghen
Der menscheliker verlossinghen.
Bi desen vliese dan zonder waen
Zullen wij onser vrouwen verstaen;
Van welken vliese wel gheraect
God heift enen roc ghemaect,
| |
[Folio 17d]
| |
Daer hi manlic in over ons street,
Want hi wilde zijn ghecleet
Met enen roc, dat es waerhede,
Dat es met onser menschelijchede,
Om ons uter hellen te leeden,
Ende om dat hi ons zoude cleeden
Metten cleede der ewigher bliscepen,
Daer toe dat hi ons heift ghescepen.
Al wast ooc, verstaet de dinc,
Dat dit vlies den dou ontfinc,
Nochtan ne wasser de wulle mede
Niet ghearghet, dat es waerhede.
Dus al was marie de ghone,
De welke ontfinc den gods zone,
Nochtan zo ne was omme dit
Hare lechame niet besmet.
Gedeon in waerre tale
Perssede den dou altemale
Uten vliese ende uter wulle,
Daer hi een pitkin mede ghinc vullen.
Marie, daer wonder in was ghewrocht,
Heift haren zone ter werelt brocht,
Die metten douwe al dat leift
Van ziere gracie vervult heift,
Ende spreedde zine gracie zo altemet,
Dat wijs noch al moghen te bet.
Dese boodscepe ende annunciacie,
Daer ons of quam de gracie,
Was ghedaen, dat weetic wel,
Biden helighen inghel gabriel
| |
[Folio 18a]
| |
Twelke ghefigureert was recht
Wileneer in abrahams cnecht
Ende in een wijf, hiet rebecca,
Bathuels dochter, als ic versta.
Abraham, die here wide bekent,
Hadde zinen knecht huut ghesent,
Dat hi zoude gaen bespien
Ende om ene maghet zien,
Zo edel ende van zulker name,
Als waerbi dat het betame
Datse yzaac mochte ghetemen.
Te wive. ende tere bruut te nemen.
Die cnape dan huut gaen zoude
Te doene dat zijn here woude
Ende als die dinghen waren gheleghen.
Dese vant dan onder weghen
Rebecca, daer hi quam gaende,
An ene fonteyne staende.
Met durste was die cnecht verladen
Ende bad haer dor hare ghenaden,
Dat zoe hem drinken gave wat,
Ende rebecca die dede dat.
Ende om dat zoe zonder waen
Den cnape die duecht hadde ghedaen,
Daer om nam die cnape die ghone,
Om bruut te wesen van abrahams zone.
Dus heift de vader omnipotent
Den inghel gabriel huut ghesent
Te dien hende dat hi woude,
Dat hi ene maghet zouken zoude,
Die nuttelijc waer ende orbare
Datse zijns zuens moeder ware.
Ende nu heift hi in corter stonde
Dese maghet ghenomen ende vonden
Diene drancte ./ dats die tsine woorde
Hare consent gaf met acoorde.
Rebecca ne gaf niet alleene
Den lieden drinken al ghemeene,
Maer ooc mede gafsoet den kemelen.
Ende die inglen der hemelen
Ende oec gaf den menschen marie
Den dranc des levens, gheloves mie.
Nu ghef ons, here, na ons begheren
Dat wij dine gheboorte zo eeren,
| |
[Folio 18b]
| |
Dat wij moeten werden reyne
Ende verzaet met slevens fonteyne.
|
|