Spieghel der sonden
(1900)–Anoniem Spieghel der sonden, Die– Auteursrecht onbekend
[Folio 114a]
| |
Int ander capittel werden gevonden
Die manieren die haer an cleven;
13860[regelnummer]
Int derde capittel werden bescreven
Sonden, die uut der gramschap komen;
Dat vierde capittel sal ons nomen
Die remedien, daermen sal mede
Verwinnen deser zonden felhede.
| |
Gramschap is te verhatene omme zeven zaken. [I]13865[regelnummer]
Vele scrifturen maken ons vroet
Datmen gramschap haten moet.
Hier up staet in Levitici boeken:
"Du ne moets ghene wrake soeken".
Job doet ons hier up verstaen:
13870[regelnummer]
"Gramschap moet niet boven ghaen
Der vroetschap, die is in di,
Dattu yemand bedroeves daer bi".
Ecclesiasticus secht dus wel:
"Weest niet te vergrammene snel".
13875[regelnummer]
Sinte Jacob scrijft ooc vort:
"Die mensche moet om te horene twort
Snel wesen, ende traecheit maken
Beyde in gramschap ende in spraken".
Noch scrijft Ecclesiast hier toe:
13880[regelnummer]
"Van dinen herten gramschap doe".
Up dit selve woort secht dus
Mijn heere sinte Gregorius:
"Gelijc dat storm ende onweder
Bloesemen ende wijngaert slaet daer neder,
13885[regelnummer]
Gramschap also den herten deert".
Hieromme ist noot dat mense weert.
Gregorius doet ons becant,
| |
[Folio 114b]
| |
Dat gramschap is als een helsch brant,
Verbernende der zielen zoetheit.
13890[regelnummer]
Hier up die wise Salomon seit:
"Die mensche mach niet een vier groot
Also bedecken in zinen schoot,
Dattet niet verberne sijn cleet;
Dus is den mensche onghereet
13895[regelnummer]
Te wachtene, dat niet verbroyet,
Dat herte, daer gramschap in groyet".
Paulus ons dus weten doet:
"Weest tuwes selves behoef niet vroet
Met quade te gheldene quaetheit".
13900[regelnummer]
Die selve apostel aldus seit:
"Ne wreect ju niet met gheenre quaethede,
Mer gheeft der gramschepe stede".
| |
Gramschap mishaghet Gode ende si deert den evenkersten. [II] Eene ander redene is daer bi,
Daer gramschap omme te hatene si,
13905[regelnummer]
Om dat si Gode is contrare:
Ooc trect se hem die duvel nare.
Den evenkersten doet si ooc quaet,
Ende den ghenen, in wien si staet.
Dat si Gode mislijct, secht dus
13910[regelnummer]
Mijn heere sinte Gregorius:
"Als gramschap steect den moet,
Des heilichs gheests wonynghe si doet
Verstueren; dan vliet van daer
God, die duvel comt daer naer".
13915[regelnummer]
Hier up in Job geseghet staet:
"Gramschap den ghecken man verslaet".
Gode so ist vertornende sake,
| |
[Folio 114c]
| |
Dat die gramme mensche wrake
Nemen wil van dat hem deert,
13920[regelnummer]
Die God proper te hem begheert,
Also ons wel scrivet die apostel.
Gramschap becomt wel den duvel,
Om dat si heft grote starchede
Den evenkersten te deerne mede;
13925[regelnummer]
Gelijc dat vier van naturen
Meest mach quetsen telker uren
Vanden elementen viere,
Also heft gramschap putertiere
Vele meest machten te deerne.
13930[regelnummer]
Om deser zonden venijn te weerne
Ontstac zine discipulen bynnen
Cristus metten viere der mynnen.
| |
Gramschepe verblint des menschen verstandenisse ende moet. [III] Die derde redene is bekent,
Dat gramschap al verblent
13935[regelnummer]
Der menschen verstandelen moet.
Hier up secht een poete vroet:
"Gramschap den moet so verblent,
Dat hi dat rechte siet noch kent".
Die wise Salomon ooc vertrect:
13940[regelnummer]
"Die man, die gram is, hi verwect
Stridinghe, ende die can wesen
Gedoochsam, al is strijt gheresen,
Die zocht hi ende doet te niete gaen";
Dit is vake wel verstaen.
13945[regelnummer]
In Salomons Proverbien ic vant:
"Swaer is die steen; so is ooc tsant,
Mer Gods gramschap is al in een
| |
[Folio 114d]
| |
Swaerre dan enych vanden tween".
In Proverbien noch bet an
13950[regelnummer]
Secht aldus die wise man:
"Wie sal den gheest onthouden wel,
Die ter gramschap wert is snel?"
Ten vierden moet gramschap zijn gehaet,
Want si doet haren dragher quaet:
13955[regelnummer]
Den licham si quetsende es.
Hier up secht Ecclesiastes:
"Gramschap ende rouwe draghen
Minren zeer des menschen daghen".
Int erdsche goet so schaet si mede.
13960[regelnummer]
Hier up Ecclesiastes zede:
"Onrecht doen ende stridinghen
Doen te nieten derdsche dinghen".
Gramschap verdonkert so die oghen,
Also ons Davids woorde toghen:
13965[regelnummer]
"Up haer oghen vel vier in plaghen,
So dat si ghene zonne en saghen".
Dat vier bedieden die vroede
Den brant sijnde vanden grammen moede.
Die philosophus secht al clare:
13970[regelnummer]
"Den rade sijn twe dinghe contrare,
Gramschap ende grote haestichede".
| |
Gramschap doet der ziele vele quades, dats ghetoghet. [IIII] Ten vijften schuwe gramschap mede,
Want vele quaets der zielen si doet.
Salomon ons dus bevroet:
13975[regelnummer]
"Gramschap heft ghene ontfermicheit,
Omdat si, so scrifture seit,
Eendrachtelike na wraken staet".
........
........
| |
[Folio 115a]
| |
Dat Godes proper ontfermen es.
Die hatende kiesen liever twreken,
13980[regelnummer]
Ende van Gode te zine versteken,
Dan te vergheven cleyne misdaden,
Om te wynnene grote ghenaden.
Is partie lazers of verminct,
Grote schande hem dat dinct
13985[regelnummer]
Te vechtene up onmachtighe lieden.
Hier up Senecaes woorde bedieden:
"Enyghe spaerstu van te slane;
Andere gaestu met wraken ane:
Van alre wrake dine hand af stiere.
13990[regelnummer]
Als van eenen te cleynen diere:
Grote eere is gedoochsamheit".
Aldus ons mester Seneca seit:
"Ghedoochsamichlic onrecht gedoghen,
Is edele grote oedmoedicheit toghen".
13995[regelnummer]
Die zevende ghecheit is, si haten
Den ghenen die hem doet vele baten.
Dat sijn diese persequeren;
Ende die se souden refuseren
Ende ooc haten, die minnen si zeere:
14000[regelnummer]
Dats zonde, die verbiet die here,
Also het claer ghenoech staet
Vor in dat eerste tractaet.
Ecclesiasticus secht al bloot:
"Gramschap rust indes ghecs schoot.
14005[regelnummer]
Die wise Salomon sprect mede:
"Die ongedoochsame verheft zine gechede".
| |
Gramschap is te verhatene; si doet den mensche viervout quaet. [V] Die zevende redene is, daer bi
| |
[Folio 115b]
| |
Gramschap te verhatene si,
Dat al meest is viervout quaet
14010[regelnummer]
In hem die na wraken staet.
Dat eerste quaet is van desen,
Dat hi selve richter wil wesen
Tusschen hem selven ende zijnre partien,
Als hi wrake eyscht van dien.
14015[regelnummer]
Dat ander, dat in hem is quaet,
Die altijd na wraken staet,
Dats dat hi in eener besichede
Anleggher wil zijn ende richter mede.
Dat derde quaet is, dat hi niet mach
14020[regelnummer]
Ontbeiden den rechten wrake dach.
Des scrijft dapostel in deser manieren:
"Ne wille niet vor tijd jugieren".
Dat vierde quaet is van dien,
Die altijd om wrake spien,
14025[regelnummer]
Dat si die gerechticheit des heeren
Bi hare gramschap willen verkeren,
Ende hare viande willen vellen
Nederre dan se God wil stellen.
Ter achtster redene so staet,
14030[regelnummer]
Daer gramschap bi mach zijn verhaet,
Vele exemplen, schone bescreven,
Die ons bewijs daer toe geven.
Dat ierste exempel is vor oghen,
Dat Christus vele woude gedoghen,
........
........
14035[regelnummer]
Mer een sancte, Augustijn, dus verclaert:
Doe lach te stervene sinte Bernaert,
Ende hem naken soude zijn ent,
Quamen die broeders hem omtrent,
Ende baden hem dat hi hem leren soude
| |
[Folio 115c]
| |
14040[regelnummer]
Enyghe dinc te haren behoude.
Sinte Bernart antworde dien:
"Anderen gelovedic meer dan mien;
Ontfenc ic quetselike sake,
Ic en iesch des ghene wrake;
14045[regelnummer]
Nyemand woudic schofierichede
Doen; ende ghevelt ooc dat ic misdede,
Dat beterdic so ic vermochte.
| |
Exempel dat wederwrake zeer is te ontsiene van Gode. [VI] Exempel die wrake sochte
Ende wederwrake wat so eest,
14050[regelnummer]
Datmen in sinte Matheus leest:
Die heere eenen vor hem ontboot,
Die hem schuldich was ghelt groot
Ende hiet hem betalen dat;
Den heere hi om ghenade bad
14055[regelnummer]
Ende swoer te gheldene als hi mochte;
Den heere ontfermdes ende bedochte,
Ende schalt al quite daer ter stede.
Cort na dien dat dit was leden,
Heft dese eenen anderen ghemoet
14060[regelnummer]
Die hem schuldich was cleyne goet,
Hardelike iesch hi hem dat;
Die ander om genaden bat,
Ende seghede te ghevene in corten daghen.
Die ander gaf niet om zijn claghen,
14065[regelnummer]
Ende dedene daer omme vaen.
Den heere was dit ghedaen verstaen,
Die hem verlaten hadde dat gelt groot:
Vor hem hi ne doe ontboot;
Hi seghede: "quaet knape, daer ic
| |
[Folio 115d]
| |
14070[regelnummer]
Di quite schalt, des is een stic,
Tgoet dattu waers schuldich mien,
Ende du ne verliets niet dat clene dien
Die daer af genaden bat!"
Doe beval die here dat
14075[regelnummer]
Men den quaden knape gebonden
Worpe in den kerker toten stonden
Dat hi soude hebben vergouden
Den lesten pennync vanden schouden.
Dus verboerde hi ontfermichede
14080[regelnummer]
In dat hi ghene weder dede.
Dat ander capittel kan bewisen
Vander gramschap die devisen,
Van diewelke men weten moet
Dat eene gramschap mach zijn goet,
14085[regelnummer]
Dats dat yemand gram bediet
Up quade zonden, die geschiet.
Up deser gramschap so es
Dat secht Ecclesiastes:
"Gramschap beter dan lachen si".
14090[regelnummer]
Wel so is te wetene hier bi
Dat beter is, dat die mensche heeft
Droef heit als die evenkerstijn sneeft,
Dan hi daer mede dreve sijn spel.
| |
Gramschap is ghedeilt in tween partien van zonden. [VII] Die ander gramschap mach ooc wel
14095[regelnummer]
In twe manieren sijn verclaert,
Als menschen vergrammen te menschen waert.
Die eene comt haestelike voort
Sonder te vermerkene dat woort,
Ende ooc sonder consent van gronde,
| |
[Folio 116a]
| |
14100[regelnummer]
Ende dese is daghelixsce zonde.
Hier up die prophete bediet:
"Weest gram ende wilt misdoen niet".
Die ander gramschap is zeere quaet,
Die met bevoele van redene staet;
14105[regelnummer]
Veroudert inden menschen die,
So wert hi ghenoemt hatie.
Hatie te verhatene mede
Mach helpen dat sinte Johan zede:
"Wie dat zinen broeder haet,
14110[regelnummer]
Manslachtich hi vor Gode staet".
Hatie moetmen ooc zere haten:
Si is contrarie der caritaten,
Die welke vor Gode is bekint
Grote duecht ende ghemint.
14115[regelnummer]
Hatie becomt den duvel,
Dat orcont dus Gregorius wel:
"De ouder die viant clene mict,
Dat hi ons die erdsche dinghe ontpict,
Mids dat hi ons caritate onthale".
14120[regelnummer]
Caritate becomt wale
Gade, dats wel geproevet an
Dat word, dat scrivet sinte Johan:
"Dit is mijn gebod, nu kint,
Dat ghi malkanderen mint".
14125[regelnummer]
Hatie moetmen schuwen mede:
Si wederstaet ontfermichede,
Want willen wi niet verghevens plien,
So ne sal ons gheen verlaten schien.
Si schijnt ooc in elker uren
14130[regelnummer]
Contrarie werken der naturen,
Want menschen zijn in hare maniere
| |
[Folio 116b]
| |
Ontfermich ende goedertiere.
Hier up in Job staet geseit:
"Met mi was ontfermicheit
14135[regelnummer]
Van mijnre kindscheit; doe ic geboren
Waert, si quam mi te voren".
| |
Gramschap heft uut haer sprutende zes ander zonden. [VIII] Gramschap derde capittel sal wesen
Van quaetheden, die zijn geresen
Vake uter gramschap zonden;
14140[regelnummer]
Tot zes verscheiden hebicker vonden:
Striden, orloghe, maken brant,
Roof, manslacht, quetsen metter hant,
Dese zesse uter gramschap komen.
Die eerste is die wi striden nomen.
14145[regelnummer]
Van deser zonde verclaer staet
Hier achter inder tonghen tractaet;
Vanden rove so is mede
Genoech gesecht bynnen der vrachede,
Dus sal ic niet vandien tween toghen.
| |
Orloghe salmen vlien omme achte zaken. [VIIII]14150[regelnummer]
Laet ons sien vanden orloghen,
Dat wi die geleren vlien,
Want vele swaerhede doet si geschien.
Saken achte zijn hier gescreven,
Die ons bewijs ende lere gheven,
14155[regelnummer]
Gevechte ende orloghe te vliene.
Dat eerste is, dat ons staet an te siene,
Dat orloghe, dat wi dach ende nacht
Hebben theghen des viandes cracht,
Die ons tallen tiden strijt an.
| |
[Folio 116c]
| |
14160[regelnummer]
Hier up secht Job, die heilighe man:
"Eenen ridderschape ghelike
Is des menschen leven up erdrike".
Die bible maket ons vroet das,
Dat ten serpente gesecht was:
14165[regelnummer]
"Ic sal tusschen di ende den wiven
Viantschap setten, die sal bliven".
Des viandes orloghe beghan,
Doe zonde dede die eerste man,
Ende noch altijd gheduert soe.
14170[regelnummer]
Gregorius die secht hier toe:
"Eendrachtelike becoert Sathan
Den mensche, al wynt hi niet daer an,
Dat hi ne waent vermoyen doch".
Men heft gesien ende siet ooc noch:
14175[regelnummer]
Heft en prinche orloghe swaer,
Dat hem mach quetsen ende gaen naer,
Al andere veden ende orloghen
Sal hi te velne poghen,
Om tvolk te brenghene teenre minnen,
14180[regelnummer]
Om dat orloghe daer bi te verwinnen.
Dus soude die mensche allen lieden
Minne ende vrientschap bieden,
Om te verwinnene des viands macht,
Die up di vecht dach ende nacht.
| |
Vrede mint God, dats ghetoghet bi vele scrifturen. [X]14185[regelnummer]
Die ander sake is, waer bi
Orloghe te verhatene si,
Om dat God den vrede mint.
Also scrifture ons doet bekint,
Dat vrede was over al die werelt wijt
| |
[Folio 116d]
| |
14190[regelnummer]
Theghen Christus geboerten tijd.
So langhe geduerde die vrede,
Datmen al meest die swerde versmede,
Ende maecte daer af zekelen ende pecken.
Ooc, na sinte Lucas vertrecken,
14195[regelnummer]
In Jhesus geboerten van Nazarene,
Dat die enghelen songhen ghemene:
"Glorie te Gode in hemelrike,
Ende vrede den menschen in erdrike!"
Dat God vrede mint, toocht hi mede
14200[regelnummer]
In sinte Matheus, daer hi zede:
"Zalich zijn die vredesamen, want si
Sullen Gods kinderen heten daer bi".
Sinte Lucas verclaert ooc al,
Dat God zinen discipulen beval:
14205[regelnummer]
"Segghet eerst, in wat huyse dat ghi
Comt: "te desen huyse vrede si.""
Ooc mede sinte Johan bediet,
Doe Christus vanden discipulen schiet,
Dat hi als erfachtichede
14210[regelnummer]
Hem lieden pays gaf ende vrede:
"Minen vrede gheve ic ju,
Minen vrede latic ju".
In sinte Johan ooc wi lesen,
Dat als Christus was verresen,
14125[regelnummer]
Ende zinen disciplen brachte confoort,
Dat hi seggende was dit woort:
"Vrede met ju lieden si!"
Ooc ist te wetene wel daer bi,
Dat God orloghe zeere haet,
14220[regelnummer]
Dat hi so lichte zonden verlaet:
Al heft een zonder Gode verwracht,
| |
[Folio 117a]
| |
Is hi te beterne bedacht,
God wil dien rechtevort ontfaen
Ende laten dat orloghe al staen.
14225[regelnummer]
Sinte Bernart secht, ic segghen sal:
"Gods ambacht is bisonder al
Den vrede te vermakene weder,
Ende daer toe daelde hi hier neder".
| |
Orloghe salmen schuwen om menych quaet dat si toebrengt. [XI] Ten derden wert orloghe gehaet,
14230[regelnummer]
Wilmen merken dat grote quaet
Dat si vake doet geschien.
Eerst so maect si vele hatien,
Want dusent viande werden vonden
In een orloghe teenre stonden,
14235[regelnummer]
Dan slaet die een den anderen doot,
Vanden welken hets vrese groot,
Of si in ewicheden sterven.
Ten anderen doet si menschen onterven,
Dat zine ontroven ende arm maken,
14240[regelnummer]
Die ewelic blijft lantwrake.
Dat derde quaet is, dat si mede
Rooft menyghe gewiede stede
Ende doet nemen kerkelic goet;
Kerken si ooc verbernen doet;
14245[regelnummer]
Vele aelmoesen si weert;
Vele goets quist si ende verteert.
Dat vierde quade ende verdriet
Is, dat uten orloghe geschiet,
Dat die onnoselste den toren
14250[regelnummer]
Altijd moeten liden voren,
Dat sijn die onnosele lantlieden,
| |
[Folio 117b]
| |
Die nyemande onrecht en bieden;
Si sijn eerst berooft ende gebrant,
Hare vrucht versleten upt land,
14255[regelnummer]
Die ghedaen hebben groten arbeit.
Hier up Yzaijas seit:
"Die vanden quaden hem verschiet,
Gedoocht den roof ende dat verdriet".
Die vor hem lieden vechten souden,
14260[regelnummer]
Dat zijn die de . . . . . . . . . . . .
Die brant maken hier ende daere,
Ende den lieden roven dat hare
Sijn argher, na scrifture vertellen,
Dan die vianden uter hellen:
14265[regelnummer]
In der helle doen si nyemand toren,
Hi ne hevet verdient te voren;
Mer van brantstorers sijn gepijnt
Vake menschen, die God mint,
Ende die gherechtighest zijn mede.
14270[regelnummer]
Hier up God biden prophete zede:
"Donnosele ende die gerechtichst leven,
Die hebben an mi gecleven".
| |
Orloghe soudemen schuwen omme dat cleyne profijt, dat daer af comt. [XII] Ten vierden soudemen in alre tijd
Orloghe schuwen omme dat onprofijt,
14275[regelnummer]
Dat in orloghen is bekint;
Want die orloghe begint,
Om dat hi waent zijn onrecht weren,
Sal lichte moeten daer omme verteren
Meer dan die zoene in sal bringhen.
14280[regelnummer]
Ic segghe ju in waren dinghen:
So wie dat orloghe pleghen,
| |
[Folio 117c]
| |
Om dat hem yemand is af versleghen,
Ende eenen daerover willen verslaen,
Die dode en sals ghene bate ontfaen.
14285[regelnummer]
Ic late varen die wederwraken,
Die die quaetdoenres altijd naken
Of hier int leven of na der doot:
Sinte Johan scrijft al bloot.
Ten vijften soudement haten mede
14290[regelnummer]
Om dat broederschap, daer ic af zede,
Want wi alle zijn gebroedere
Van eenen vader, van eenre moedere,
Ende die mensche in deser maniere
Werct contrarie van allen diere:
14295[regelnummer]
Die een wulf den anderen niet misbiet.
Hier up Seneca dus bediet:
"Met quader arreden gebert
Die eene mensche ten anderen wert,
Ende die liebaert te gheenre uren
14300[regelnummer]
Dat gelike quetst van zijnre naturen:
Die een wulf den anderen niet bit,
Mer die eene hont den anderen terit,
Dien hi vint minst van crachten.
Desen honde menschen slachten;
14305[regelnummer]
Ende als een ander hem is te starc,
So wijct hi dien ende ruumt dat parc".
Ten zesten soudemen se schuwen mede
Om die grote keytivichede,
Die orloghesliede ontfaen:
14310[regelnummer]
Te hem selven moghen si niet verstaen,
Si moeten hem gewapent houden,
Nu si verhetten, nu si vercouden,
Als nu hebben si spise berste,
| |
[Folio 117d]
| |
Als nu zwellen si van dorste,
14315[regelnummer]
Altijd let hem lieden yet.
Wouden si liden half dat verdriet
Doer Gode of dat vierdedeel,
Si wonnen Gode al geheel.
Die zevende sake, daer wi bi souden
14320[regelnummer]
Van orloghen ons onthouden,
Dats die onsekerhede al,
Hoe dat orloghe enden sal,
Want vake die in tsienste waent sijn
Blijft onder, eer dat comt die fijn.
14325[regelnummer]
Hier up Paulus worden toghen:
"Misselic so eist in orloghen,
Dat gheval van stride, nu ende nu,
Dat zweert verslaet eenen vor ju".
Al is een groot ende starc,
14330[regelnummer]
Een starker mach sijn int parc,
Die te niete doet sine starcheit.
Hier up sinte Jheronimus seit:
"Die starke den starken bestrijt,
Ende beide verderven si int crijt".
| |
Vrede doet cleyne dinghen groot werden. [XIII]14335[regelnummer]
Ten achtsten bewise is ons gegeven,
Dat wi in vrede souden leven,
Want alle wisen vrede begheren.
Men leest dat dalre vroetste der heren
Dertich jaer helt zijn rike
14340[regelnummer]
In vullen vrede moghentlike,
Dat hi zinen name verdiende wel,
Want Salomon luut paysivel.
Vanden vrede scrijft aldus
| |
[Folio 118a]
| |
Mijn here sinte Ambrosius:
14345[regelnummer]
"Bi vrede wassen cleyne dinghen;
Onvrede can grote te niete bringhen".
| |
Brantstoor salmen haten om V zaken, die daer toe zijn. [XIIII]Die derde quaetheit die coomt
Uter gramschap, is brantstoor ghenoomt.
Brantstoorre is hi gheseit,
14350[regelnummer]
Die mit zijns selves quaetheit
Vrucht verbrant, huys of poort;
Nerghent en eist dat hi behoort.
Mer metten ghenen, die hevet macht,
Brantstoor te doene ende ander cracht,
14355[regelnummer]
Ende dat orloghe si gherecht mede,
So ne heet gheen brantstoorre diet dede,
Dat princhen beleider beval:
Die prinche draghedet an hem al.
Sulke V saken salmen hier horen
14360[regelnummer]
Die moghen doen verhaten brantstoren.
Die eerste is dat grote verdriet,
Dat van brande vake geschiet
Den onnoselen evenkerstijn.
Sulc huys sal verbernet zijn,
14365[regelnummer]
Die liede sullen met haren kindren
Dwelen nu daere, nu ghindre
Al haer leven; hier up so es
Dat secht Ecclesiastes:
"Quaet leven ende vul van confuse
14370[regelnummer]
Moeten herberghen van huse te huse".
| |
Brantstoer soudemen schuwen om die plaghe, die haer naect. [XV] Dat ander, dat schuldich ware te kerne
| |
[Folio 118b]
| |
Die huys menen te verberne,
Dat is, al deren si anderen zere,
Si quetsen hem selven vele mere,
14375[regelnummer]
Want die wederwrake van der quaethede
Is ewich brant in die helsche stede:
Up sulken der armer vloec beclijft.
Hier up Ecclesiasticus scrijft:
"Die bede vanden gequetsten al
14380[regelnummer]
Die heere God horen sal,
Ende ooc vanden weesen die bede
Sal hi niet veronwerden mede".
Hier up ghenoech gescreven staet
Inder ghiericheden tractaet,
14385[regelnummer]
Daert vanden rove doet gewach.
Die derde waeromme wesen mach,
Te schuwene dese zonde groot,
Omdat si vake quader doot
Sterven, die brantstoor toebringhen.
14390[regelnummer]
Indat boec vanden konynghen
Staet hoe Absolon sonder ducht
Dede verbernen Moabs vrucht,
Die hi ghewonnen hadde ten oeste,
Ende daer na verhanghen moeste,
14395[regelnummer]
Daer hi met zwerden dorsteken was.
Ons maect ooc te bynnen das
Dat boec vanden Rechteren wel,
Hoe dat den starken Sampson ghevel
Dat hi der Philistiene coorne
14400[regelnummer]
Al verbrande te haren toorne,
Van wien hi weder was geschent,
Want si venghen en ende maecten en blent.
| |
[Folio 118c]
| |
Brantstores zullen hebben dubbelen torment. [XVI] Die vierde waeromme hoor,
Datmen schuwen sal brantstoor,
14405[regelnummer]
Dats om die dubble helsche pine,
Daer brantstoorres in staet te sine.
Of si werden vermaledijt,
Die die armen te gheenre tijd
In hare herberghen ontfaen,
14410[regelnummer]
Die si doer Gode bidden gaen,
Hoe vele swaerre sal hi wreken
Die thuys verbernen ende ontsteken,
Daer die arme in rusten mochte!
God die sal met grammen gedochte
14415[regelnummer]
Spreken, so sinte Matheus bediet:
"Ic was gast, ghi en ontfenct mi niet",
Tote die die armen niet ontfinghen:
Hoe sal hi dan moghen verdinghen,
Die die armen te verbernene plien?
14420[regelnummer]
Dat en kan ic niet gesien.
Die vijfte redene is daer bi,
Dat brantstoor so te schuwene si,
Want God den herberghere mint.
| |
Exempel dat Gode bequame is datmen armen herberghet. [XVII] Gregorius doet ons bekint
14425[regelnummer]
Van eenen man, die gherne plach
Armen tontfaene; up eenen dach
Hadde hi pelgrime ontfaen;
Hi droech hem water omme te dwaen
Hare handen met oedmoeden.
14430[regelnummer]
Onder alle die daer stoeden
| |
[Folio 118d]
| |
Was een man, wien hi waende gheven
Hantwater, ende hets hem ontbleven:
In dien dat hi hem omme wende,
En wiste hi, waer die gast belende:
14435[regelnummer]
Omme sach hi hier ende daer,
Hi ne vant en niet; des nachts daer naer,
Doe hi dachte te deser vremthede,
Sprac God te hem ende zede:
"Du in die daghen die leden sijn
14440[regelnummer]
Ontfenges mi in die leden mijn,
Mer ghisteren so ontfenghes du mie
In mi selven". Mensche, besie
Hoe groot God onse heere weghet,
Datmen den armen te doene pleghet.
| |
Manslacht is schuldich te zine geschuwet omme drie saken. [XVIII]14445[regelnummer]
Die vierde quaetheit, die gaet
Uter gramschap, ghenoemt staet
Manslacht; dat dese zonde is zere
Te hatene, vindic menyghe lere,
Want onmenschelic so es,
14450[regelnummer]
Dat secht Ecclesiastes.
Elc dier sijn ghelike mint,
Ende die mensche is so ontsint,
Dat hi verslaet zinen evenkerstijn!
Redenen viere daer toe sijn
14455[regelnummer]
Dat manslacht moet zijn gehaet.
Die eerste redene is, wel verstaet,
Dat nyemand den anderen moet bieden,
Hi ne woude dat hem also geschiede
Dit bewijst redene van nature,
14460[regelnummer]
Al ne vonde men daer af niet in scrifturen.
| |
[Folio 119a]
| |
Manslacht is theghen menschlicheit,
Want mester Seneca die seit:
"Hets wrede verwoetheit tenighen stonden
Verbliden in bloede of in wonden",
14465[regelnummer]
Dat is dat een die menscheit laet,
Ende wreder beesten nature ontfaet.
Die ander redene daer wi om souden
Vander manslacht ons onthouden,
Dats om die menichvoude pine,
14470[regelnummer]
Daer manslachtighen in staet te sine.
Matheus doet ons dus verstaen:
"Alle die met zweerden slaen,
Die zullen met zweerden misvaren".
Sinte Johans woorde ooc verclaren,
14475[regelnummer]
Die in Apocalipsis staen:
"Die metten zweerde sal verslaen,
Hem behoort ooc mede, dat hi
Metten zweerde versleghen si".
Die bible ons ooc weten doet,
14480[regelnummer]
"So wie dat sturtet des menschen bloet,
Sijn bloet sal gesturtet wesen".
Van deser zonde swaerheit wi lesen,
God seghede tot Cain in Genesi:
"Dijns broeder bloet dat roept up mi".
14485[regelnummer]
Cort staet daer in der bible naer
Cayns malediccie swaer:
"Hier omme werdstu vermaledijt
Up erdrike, ende dine tijd
Dat land, dattu wins met dijnre pine,
14490[regelnummer]
Sal niet gheven die vrucht sine".
| |
Zonden viere heten roepende up Gode omme wrake. [XVIIII] | |
[Folio 1119b]
| |
Nader heilighen orconden
So zijn vier manieren van zonden,
Die roepende heten up onsen here,
Ende dese sal hi ooc wreken zere.
14495[regelnummer]
Die eerste is van desen misdaden:
Onnosele weduwen ende wesen versmaden.
Dus secht ons der bible lere:
"Der kinder stemme clam up ten here".
Die ander quaetheit na der scrifture
14500[regelnummer]
Is oncuuscheit theghen nature.
Daer af is ghenoech geseit
Ter specien der onsuverheit.
Die derde quaetheit is onthouden
Dat si den arbeiders gheven souden,
14505[regelnummer]
Van wien si hebben den arbeit.
Hier up sinte Jacob seit:
Haer loon, die ju hebben gewracht,
Die gi ontboost hebt ende ontcracht,
Die roept, ende die roep is zaen
14510[regelnummer]
Ten oren Gods in geghaen".
Dese zonde heet manslacht,
Om dat si den armen ontcracht
Den loon, daer hi up leven moet.
Ecclesiast ons dus bevroet:
14515[regelnummer]
"Die bloet sturtet ende die onthoont
Den arbeider, dat hi ne niet en loont,
Dese zijn broeders gheacht".
Die vierde zonde heet manslacht:
Daer af staet hier voren wel,
14520[regelnummer]
Hoe dat bloet riep van Abel.
Die derde sake, daer wi om souden
Van manslachte ons onthouden,
| |
[Folio 119c]
| |
Dats om dat wi broeders zijn,
Sonderlinghe die zijn kerstijn,
14525[regelnummer]
Alsoot hier vor wel is geseit
Bynnen der specien der nydicheit.
Dat wi broeders zijn, schijnt wel an
Dat woord, dat seghede sinte Johan:
"Besiet ende merct wat caritaten
14530[regelnummer]
God ons allen heft gelaten,
Om dat wi zine kindere daer bi
Heten souden: dat zijn wi.
Die vierde redene, daer men mede
Verhaten sal dese quaethede,
14535[regelnummer]
Is dat God den mensche wrochte,
Ende daer na weder so diere cochte,
Dat hi zijn leven daer omme gaf.
Sinte Peter secht hier af:
Wi ne zijn met gebrekeliken goede
14545[regelnummer]
Niet verlost, mer metten bloede
Des lams onnosel ende onbesmit.
Leyder, hets al vergheten dit!
Bynnen deser zonde is ooc verstaen
Den evenkersten quetsen of slaen
14545[regelnummer]
Dwelk vor al uter gramschap riset.
Dit is claer ghenoech bewiset
Int capittel nu ghesien,
Daer omme so zwige ic van dien.
| |
Gramschepe heft drie remedien daer si bi verdreven is. [XX] Der gramschappen vierde capittel
14550[regelnummer]
Sal die remedien toghen wel,
Daer gramschap bi wert verdreven.
Ter eerster remedie so is gescreven
| |
[Folio 119d]
| |
Sachte te antwordene; hier van
Scrijft in Proverbien die wise man:
14555[regelnummer]
"Sachte antworde morwet den moet,
Ende harde sprake verwecken doet
Verwoetheit"; dus secht hi mede:
"Sachte sprake brect harthede".
| |
Exempel dat harde antworde verwect gramschepe. [XXI] Exempel in Proverbien van desen
14560[regelnummer]
Int leven der Vaders wi lesen
Vanden abt Machario,
Die hem hadde bereit also,
Dat hi gaen soude teenre stede.
Eenen discipel leyde hi mede,
14565[regelnummer]
Die verre zinen abt vorghenc,
Daer hi af misval ontfenc,
Want te ghemoete so quam hie
Eenen pape vander afgoderie,
Die een groot stucke houtes droech.
14570[regelnummer]
Die discipel sprac ende loech:
"Werwert gaestu, duvel?"
Die pape in gramschepen vel;
Dat sware hout hi over droech,
Daer hi den monyc upt hooft mede sloech;
14575[regelnummer]
Ter erden liet hi ne ligghen daer.
Den abt ghemoete hi daer naer,
Diene dus groete, alse wi lesen:
"Behouden moetstu, pijnre, wesen!"
Die pape sprac ten abt mettien:
14580[regelnummer]
"Wat goede hebstu an mi gesien,
Dattu mi bieds alsulke groete?"
Die abt antworde met talen zoete:
| |
[Folio 120a]
| |
"Om dat ic di sach doen pine".
Die pape sprac: "uter groetenisse dine
14585[regelnummer]
So byn ic nu worden wijs,
Dattu Gods knape zijs;
Te voren so ghemoetic hier
Eenen monyc jonc ende fier,
Die mi sulke groete boot,
14590[regelnummer]
Dat ic en metten stocke groot
Sloech ende heb en zeere ghewont".
Die heydene pape ter selver stond
Heft zine afgode laten staen,
Vanden abt penitencie ontfaen.
14595[regelnummer]
Ten gequetsten ghengen si ghereet
Ende hebben en ter cellen gheleet.
Daer waert die pape ooc begheven
Ende waert leidende een heilich leven.
Dit exempel is hier geset,
14600[regelnummer]
Dattu weten souts te bet,
Dat sachte antworde doet verwinnen
Ende harde doet nieuwen strijt beghinnen.
Die gramme mensche is bediet
Biden potte, die staet ende ziet,
14605[regelnummer]
Van welken Salomon scrijft also
In zijn boec Proverbiario:
"Ghecheit is inder ghecken mont
Overvloyende in alre stont".
Ecclesiasticus doet ons becant:
14610[regelnummer]
"Die dauwe doet becoelen den brant;
Den dauwe gelijc is zoete tale,
Want gramschap doet se coelen wale",
Die ander remedie zwighen heet,
Daer gramschap bi te niete gheet,
| |
[Folio 120b]
| |
14615[regelnummer]
Want Salomon ons weten doet,
Dat, also tvier is ghevoet
Met houte, datmen daer toe leghet,
Also ghelike gramschap pleghet
Te wassene bider wedertale.
14620[regelnummer]
Hier up scrijft dus Salomon wale:
"Doe af dat hout ende also zaen
Sal dat vier te niete ghaen".
Ecclesiasticus dus bediet:
"Metten mensche ne stride niet,
14625[regelnummer]
Die die tonghe heft putertiere:
Doe gheen hout te zinen viere".
Die derde remedie wesen moet,
Datmen den viant doghet doet.
Hier up Salomons word dus wisen:
14630[regelnummer]
"Honghert dinen viant, ghef hem spise,
Ende eist dat hem dorst gaet an,
Ghef hem water drincken dan".
Scrifture maket ons des vroet,
Dat doeghet, diemen den viant doet,
14635[regelnummer]
Gelijct den colen, die schone gloyen,
Die met hare hette verbroyen,
Gramschap, die daer is geploen,
Die minne weder ontsteken doen.
| |
Exempel, dattet is overgrote duegt den viant wel doen. [XXII] Hier up so vindic bescreven
14640[regelnummer]
Inder heiligher Vader leven
Van eenen heremite, Gode bequame,
Theon so was zine name;
Met onsen here was hi so wale,
Dat hi die zieken van hare quale
| |
[Folio 120c]
| |
14645[regelnummer]
Ghenas, die tot hem quamen, wel.
Up eenen nacht so hem ghevel,
Dat rovers quamen te zijnre cellen,
Ende begonden zijn doer te vellen,
Wanende dat die celle zine
14650[regelnummer]
Vorsien hadde geweest van wine,
Ende meenden hem te nemen dat.
Die goede man vraghede hem wat
Si so spade wouden dare;
Si segheden si quamen om dat daer ware,
14655[regelnummer]
Ende om te drinkene van zinen wine.
Sonder ondoen die venster zine
Sprac die heremite in corter uren:
"Blijft daer staende an die duere,
Tote ic kome tote ju leden".
14660[regelnummer]
Rechtevoert sonder langher beden
Cleveden si der doeren an,
Ten woorde vanden heilighen man,
Dat er gheen vander stede en mochte.
Den nacht stonden si daer onsochte;
14665[regelnummer]
Des daghes dat volk te komen began,
Alsoot plach, ten heilighen man,
Ter cellen omme geheelt te zine
Van haren zeere, van hare pine,
Ende als si die rovers vonden
14670[regelnummer]
Sonder bande staen gebonden,
Wouden si die verbernen zaen
Om roof, dien si hadden ghedaen,
Ende als die heremite dat hoort,
Liet hi zijn lesen, ende quam voort.
14675[regelnummer]
Hi seghede: "laetse alle gaen wech,
Sonder te doene enych arech,
| |
[Folio 120d]
| |
Want seker anders ne sal van mien
Gracie van ghenesene gheschien".
Doe lieten si die dieve gaen,
14680[regelnummer]
Die hem alle bekeerden zaen,
Ende vanden heremite penitencie namen,
So dat si Gode daer na bequamen.
| |
Exempel dat zeer goed is den quaden duegt ghedaen. [XXIII] Van Amon so lesen wi mede,
Die in Egipten zat teenre stede,
14685[regelnummer]
In een wout, so vele doe plaghen,
So dat hem rovers alle daghen
Brachten, daer hi levede bi.
Teenen tide so soude hi
Ute gaen omme nootsaken,
14690[regelnummer]
Ende beval twee wilde draken,
Te verwarene zine celle.
Die broeder ghenc wech, ende die felle
Draken deden des heremiten wille
Binnen der cellen bleven si stille,
14695[regelnummer]
Te samen deden si die wachte.
Doe quamen die dieve, die bi nachte
Dat eten brachten, so si plaghen,
Ende als si die twee draken saghen,
In onmacht vellen si van vare,
14700[regelnummer]
Ende bleven also ligghende dare,
Tot die vader ter cellen quam.
Als hi die rovers also vernam,
Peynsde hi wale, dat die zaken
Quamen uten vare vanden draken;
14705[regelnummer]
Hi dancte den draken, ende zede,
Dat si keerden te hare stede.
........
|
|