trekken van O geen tekenen van ouderdom te zijn, integendeel, het kunnen in de zin van de tekstkritiek ‘fouten’ zijn.
Deze overwegingen ontnemen aan een veronderstelde gemeenschappelijke fout bij voorbaat elke kracht van argument. Het plaatsen van h in het stemma wordt een teleurstellende bezigheid. Men kan nog verder gaan en ook de waarde van het stemma zelf in twijfel trekken. Het is duidelijk dat de bespreking van deze problematiek, die grote gevolgen voor de tekstkritiek van het Chanson de Roland kan hebben, niet in de slotbeschouwing van een studie als deze thuishoort. De theorie van Lachmann en de wijze waarop die is toegepast op de teksten van het Chanson de Roland vallen buiten het bestek van dit boek. Ik heb mij uitsluitend willen bezighouden met de argumenten die zijn aangevoerd om het Roelantslied in het stemma onder β te plaatsen. Die zijn volgens mij aanvechtbaar. Bovendien zijn er indicaties - een gemeenschappelijke ‘fout’ van O en h en een vertaalfout - die plaatsing van h onder α aannemelijk maken. Wil men dus, ondanks de bezwaren die ik hierboven uiteengezet heb, toch het Roelantslied met behulp van gemeenschappelijke fouten in het stemma van Segre plaatsen, dan is een plaats onder α waarschijnlijker dan onder β.
In dit verband verdient ook het standpunt van Van Mierlo, de laatste neerlandicus die zich diepgaand met het Roelantslied heeft beziggehouden, in deze slotbeschouwing onze aandacht. Zijn opvattingen kunnen in twee opzienbarende conclusies worden samengevat: 1. het Roelantslied heeft nooit meer dan de Roncevaux-episode bevat, en 2. het Roelantslied vertegenwoordigt een ouder stadium in de traditie dan de ‘Version d'Oxford’. De eerste conclusie is het voornaamste argument voor de tweede. Van Mierlo, aanhanger van de traditionalistische ontstaanstheorie ten aanzien van het Chanson de Roland, meende dat de tekst zoals wij die kennen, een lange voorgeschiedenis heeft en zich geleidelijk heeft ontwikkeld uit primitieve liederen. Aan de episodes van de ‘Version d'Oxford’ liggen verschillende van dergelijke liederen ten grondslag en daar