De Revisor. Jaargang 30
(2003)– [tijdschrift] Revisor, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 29]
| |
[pagina 30]
| |
Wel stimuleert Hadrianus' chagrijnige smoelwerk op het portret de gedachte dat Hadrianus is vergiftigd door jaloerse, wanhopige en werkloze humanisten
David Rijser | |
[pagina 31]
| |
Jan van Scorel 1495-1562
Madonna met wilde rozen ca.1530 olieverf op paneel, 52 x 44 cm aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt 1958 | |
[pagina 32]
| |
Gerard van Honthorst 1592-1656
De koppelaarster 1625 olieverf op paneel, 71 x 104 cm aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt 1951 | |
[pagina 33]
| |
Hendrick Bloemaert 1601/1602-1672
Maria met kind 1635-1640 olieverf op doek, 67,5 x 55,8 cm aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt 1962 | |
[pagina 34]
| |
Henk Peeters 1925
Kaardlont 1960 (I) 1960 assemblage (nylonfiber op board), 100 x 120 cm aankoop 1976 | |
[pagina 35]
| |
Woody van Amen 1936
De overwintering van Willem Barentsz op Nova Zembla 1968-1969 installatie met diverse materialen, 202,5 x 80 x 57 cm aankoop 1971 | |
[pagina 36]
| |
Theo van Doesburg 1883-1931
Studie voor contra-compositie xv 1925 gouache op papier, 50,7 x 50 cm aankoop 1961 | |
[pagina 37]
| |
Kandidaat 't Hart is niet in staat gebleken de interne logica van de nieuwe kunstbeweging op haar merites te beoordelen. De inhoud en de vorm ontgaat hem ten enenmale
Kees 't Hart | |
[pagina 38]
| |
Bart Domburg 1957
De honden van Libuse 1991 acrylverf op doek, 47,5 x 41,5 cm aankoop 1991 | |
[pagina 39]
| |
Rosa Bonheur 1822-1899
Toutou, le bien aimé 1885 olieverf op paneel, 24 x 18,8cm bruikleen Stichting Van Baaren Museum 1980 | |
[pagina 40]
| |
Han Rädecker 1921-1976
Hazewindhond 1941 brons, 12 x 17,5 x 6,5 cm bruikleen Stichting Van Baaren Museum 1980 | |
[pagina 41]
| |
Emmy van Leersum 1930-1984
Japon met halssieraad 1966 witte kunststof en perspex; zilver aankoop 1979 | |
[pagina 42]
| |
Kees Smits 1945
Zonder titel 1987-1988 acrylverf op doek, 200 x 401 cm aankoop 1989 | |
[pagina 43]
| |
Kees Smits 1945
Zonder titel 1988 gemengde techniek (o.a. inkt en waterverf) op papier, 29 x 40 cm bruikleen Provincie Utrecht 1990 | |
[pagina 44]
| |
Balthasar van der Ast 1593/1594-1657
Vruchtenstilleven 1623 olieverf op paneel, 23,6 x 32,4 cm aankoop 1924
Jan Davidz. de Heem 1606-1683/84
Vruchtfestoen 1646/1648 olieverf op paneel, 37,8 x 49,2 cm aankoop met steun van Vereniging Rembrandt 1947
Michiel Simons ?-1673
Stilleven met vruchten en kreeft ca.1670 olieverf op doek, 73 x 111 cm aankoop met steun van Vereniging Rembrandt 1943
Coenraet Roepel 1678-1748
Vruchtenstilleven 1700-1745 olieverf op doek, 64 x 49,5 cm legaat 1947
Vincent van Gogh 1853-1890
Stilleven met stenen bak met peren 1885 olieverf op doek, 33,5 x 43,5 cm bruikleen Stichting Van Baaren Museum 1980
Raoul Martinez 1876-1974
Stilleven met druiven en perziken 1941 olieverf op doek, 47 x 56 cm bruikleen Stichting Van Baaren Museum 1980 | |
[pagina 45]
| |
Fruitautomaat Black Cherry 1932
Gemaakt door Mills Novelty Company, Chicago, V.S.
Mariëtte Linders 1952
Fruitschaal 1984 gemengde techniek (o.a. zwart krijt, pigment, roet) op rijstpapier, 98,5 x 74,5 cm aankoop 1985
Bart van der Leck 1876-1958
Stilleven (bakje met appels) 1921 olieverf op doek, 30,5 x 41 cm aankoop 1964 (bruikleen sinds 1923)
Bart Domburg 1957
Stilleven 1988 hoogglans, transparant satin en olieverf op doek, 110 x 90 cm aankoop 1989 | |
[pagina 46]
| |
Viktor & Rolf
Paillettenjurk 1993 bolero van beschadigde paillettenstof, jurk van grijze rekbare stof, overdekt met pailletten en onderjurk van zwart kunstleer aankoop met steun van de Mondriaan Stichting 2002 | |
[pagina 47]
| |
J.H. Moesman 1909-1988
Zelfportret 1935 olieverf op doek, 96,5 x 137,5 cm aankoop 1970 | |
[pagina 48]
| |
Ik ben er altijd van overtuigd gebleven dat er soms een vrouwenhand nodig is om iets zichtbaar te maken, zoals ik ook altijd ben blijven geloven dat de draad van Ariadne alleen maar vuilgeel van kleur kan zijn
Cornel Bierens | |
[pagina 49]
| |
Henri Fantin-Latour 1836-1904
Ariadne auf Naxos (Méditation) 1882 olieverf op doek, 45,5 x 32,5 cm bruikleen Stichting Van Baaren Museum 1980 | |
[pagina 50]
| |
Pyke Koch 1901-1991
Zelfportret met zwarte band 1937 olieverf op tempera op paneel, 34,5 x 32,5 cm schenking 1938 | |
[pagina 51]
| |
Pieter Jansz. Saenredam 1597-1665
De Sint Antoniuskapel in de Sint Janskerk te Utrecht 1645 olieverf op paneel, 41,7 x 34 cm aankoop 1949 | |
[pagina 52]
| |
Giorgio de Chirico 1888-1978
Ifigenia ca.1923 olieverf en was op papier, 31 x 25 cm bruikleen Stichting Van Baaren Museum 1980 | |
[pagina 53]
| |
Erich Wichman 1890-1929
Zelfportret 1925 olieverf op doek, 35,8 x 35,6 cm aankoop 1972 | |
[pagina 54]
| |
Anthonie Blocklandt van Montfoort 1533/1534-1583
De opstanding van Christus 1575-1580 olieverf op doek, 232,5 x 112 cm aankoop 1992 | |
[pagina 55]
| |
Natuurlijk, zijn grootheid zou zich pas in een passend lichaam kunnen ontvouwen
Allard Schröder | |
[pagina 56]
| |
William Degouve de Nuncques 1867-1935
L'arc en ciel ca.1910 olieverf op doek, 50,5 x 150,5 cm bruikleen Stichting Van Baaren Museum 1980 | |
[pagina 57]
| |
Theo van Rijsselberghe 1862-1926
L'arc en ciel ca.1892 olieverf op doek, 61 x 80,5 cm bruikleen Stichting Van Baaren Museum 1980 | |
[pagina 58]
| |
Hoedendozen in het depot van het Centraal Museum, Utrecht
| |
[pagina 59]
| |
Pyke Koch 1901-1991
Het wachten 1941 tempera, potlood, zwart en wit krijt op papier op triplex gelakt, 122 x 302 cm bruikleen icn, Rijswijk 1965 |
|