Den Redenrijke constliefhebbers stichtelicke recreatie
(1599)–Anoniem Redenrijker constliefhebbers stichtelicke recreatie, Der– Auteursrechtvrij
[Folio F2r]
| |
Hier werden de naewercken Geremonstreert dijn,
Die op de selue vrage Gecomponeert zijn.
Noch ses Refereynen diemen ons geschreuen sonde
Volghen hier al, soomense ordentlick voort aen las,
Diemen nochtans naer verdient gheen prijs gheuen conde,
Om dat de Chaert by haer in alles niet voldaen was.
| |
[Folio F2v]
| |
Hamborch int particulierRefereyn.
GElijck een wilt Dier dat gejaecht is vanden honden
Tot int net, en gesteken is vol wonden,
Quaelijck can ontcomen ende t'leuen salueren,
Ga naar voetnoot+ Soo zijt ghy O AEVROPA vol ongesonden,
Verwart en gebonden // aen verscheyden leren,
Daer uyt ghy qualijck zijt te eximeren,
Om dat d'een Leeraer op d'ander te seer is verstoort,
Elck wil zijne RELIGION exalteren,
En condemneren,, des anders leer onuerhoort,
Men brengt oock genoech bewijs wt de Schrifture voort,
Maer elck wil vande wtlegging meester wesen,
Ga naar voetnoot+ De recht proefsteen aller leeren is wel Godts woort,
Maer d'uytleggingen moetmen onpartydich lesen,
Van beyde partyen // alwartet mispresen,
Want een party abuseert wel den rechter vaken,
Maer als d'ander mede magh spreken sonder vresen
Can een Neutrael leerling wel recht oordeel maken,
Die Neutrael zijn, connen recht oordelen van saken.
Wy zijn alle Leerlingen soo lange wy leuen,
T'sy rijcke, arme, of wyse hooch verheven,
Ga naar voetnoot+ Niemant is vol leert inde Heylige Schrifture,
Ga naar voetnoot+ Wy moeten ons met ons gebet tot Godt begeuen,
Dat die ons comt beneuen // met zijnen geest pure,
Ga naar voetnoot+ Ende die inde harten onser leeraers sture,
Ga naar voetnoot+ Dat sy tot vereenigen moegen zijn genegen,
T'is alleen in Gods macht die can t'elcker ure,
Haer harten daer toe keren en bewegen,
Ga naar voetnoot+ Salmen zijns Leeraers leer oordelen te degen,
Moetmen lesen, of horen, die sulcx wedervechten,
Quamen sy te samen // als Christenen plegen,
Om malcanderen met Godts woort te onderrechten,
Den twist om t'uytlegginge waer wel te slechten,
Alsmen aen een vrye by-compst conde geraken,
Daer elck mocht toonen zijn gauen als Christi knechten,
Onpartydich, vroom, sonder yemant te wraken,
Die Neutrael zijn, connen recht oordelen van saken.
| |
[Folio F3r]
| |
Alwaert dat den Paeus ende zijne onderdanen,
Of Luthersche (die men oock wel noemt Augustarien,)
Die elx besondere Religion dryuen,
Of noch andere genaemt Zwinglianen,
Of die vermanen // by Doopers leere te blyuen,
Mochten hebben gemist met leeren ofte schriuen,
Dat en waer geen schande, voor groot noch cleen,
Noch oorsaeck om vervloecken of bekyuen, Ga naar voetnoot+
Die belyden eenen Godt en Messia gemeen.
AARON die man Godts en hooge Priester reen, Ga naar voetnoot+
Dwaelt die niet jammerlick dat hy heeft geleden
Opterechten t'gulden Kalf, voor haer Afgodt alleen,
Daer voor sy grote afgoderie deden,
Om een misverstandt hoort niemant soo bestreden,
Datmen zijne gantse leer soude schelden en laken,
Die hem met Godts woort willen laten bereden,
Soumen onpartydich met vrindtschap genaecken,
Die Neutrael zijn, connen recht oordelen van saken.
Prince.
PRINCE vant Blaeu ACOLEYKENS met Minnen versaemt,
Conden Catholijcke recht oordelen soo men raemt,
Van haers leeraers leer, sonder te horen party,
Soo condent oock doen diemen Protestanten naemt,
Want daer die regeren stater haer oock vry,
Soo meent dan elck de wijsheyt is meest op zijn sy,
Maer Godt can der wijsen wijsheyt omme brengen, Ga naar voetnoot+
PAVLVS seyt: Hout u niet voor cloeck selfs by dy, Ga naar voetnoot+
Want treflicke Mannen dwalen door Gods verhengen,
IERONIMVS (wiens leuen niet is om verstrengen) Ga naar voetnoot+
Ende AVGVSTINVS hebben beyde verclaert,
Diemen Doopte, soumen oock (sonder verlengen)
Strax met een t'Auontmael reycken ongespaert,
Dat sy daerin misten is ons niet geopenbaert,
Van parydige, die nae haers Leeraers eer haken,
Maer van andere die nae Christlicker aert,
Onpartydigh uyt Godts woort daer tegen spraken,
Die Neutrael zijn, connen recht oordelen van saken.
A.T. |