met niet meer dan drie gerealiseerde films op zijn naam. Maar zijn geloof in de noodzaak van een permanente opstand tegen de gevestigde filmorde - die hofleverancier van glitter en glamoer, van illusionaire, door studiolampen opgewekte schoonheid - was onwankelbaar. Met erkende independent regisseurs als David Lynch, Darren Aronofsky, Stan Brakhage en Adriaan Ditvoorst deelde hij de overtuiging dat het tijd werd ‘meer dan een eeuw plotterreur’ en ‘oude, verlammende vertelvormen’ te verlaten ten gunste van een cinema waarvan de betekenis associatief was en die tot stand kwam via ‘kubistische verteltechnieken in een surrealistische setting.’
Met andere woorden: freakcinema was alles wat de Hollywoodfilm niet was en nooit wilde zijn: gruizig, donker, ruw, onaf, bruutgeil, afstotend, liederlijk, heftig, naakt, kwetsbaar, onnavolgbaar fantasievol en ultralowbudget. Zoiets als Satan in Hazerswoude dus.
***
‘Zelfmoord’, zei Herman terwijl hij beteuterd naar de uitgebluste no. 9-sigaar keek, ‘is dramaturgisch gezien altijd een zwaktebod.’ Hij drukte de pathetische overblijfselen van wat ooit rookwaar was uit in de asbak en maakte zich op om de brand te jagen in een nieuwe Van Heijningen.
‘Bullshit, Herman!’ protesteerde Tamara. ‘Als ik zelfmoord pleeg is dat de paukenslag op mijn carrière als onterecht miskend actrice.’
‘Zelfmoord’, mompelde John, ‘dat is het contrapunt van de Hollywoodse feelgood en happy end, dat is’ - hij keek Tamara bewonderend aan - ‘precies wat ik nodig heb voor het vervolg op Satan in Hazerswoude. Vind je het erg als ik je film op het moment dat...’
‘Dan ga ik er iets moois van maken John’, juichte Tamara. ‘Iets met veel pijn in een verduisterde surrealistische setting, waar jij dan je kubistische verteltechniek op los kunt laten.’ Met moeite wist ze zich aan de reling van de bar vast te klampen.
‘Hoe heet dat vervolg op Satan in Hazerswoude eigenlijk?’ vroeg Herman. Hij schoof ongemakkelijk heen en weer op zijn barkruk en wreef over de wallen onder zijn ogen. Hoofd drama bij de omroep was een veel zwaarder beroep dan de mensen dachten, moest hij iedere keer opnieuw vaststellen.
‘Beëlzebub in Walibi - Come Out and Play,’ antwoordde John kalmpjes.
Herman kwam met een ruk overeind, liep naar de pooltafel en begon John en Tamara met biljartballen te bekogelen. ‘Da's dramaturgische verkleutering,