waarvan we ons in de toekomst rekenschap zullen moeten afleggen, niet vergeten raakt.’
Vertov vond zo'n beetje alles geoorloofd om die werkelijkheid zichtbaar te maken: experimenten met ritme, tempo, compositie, juxtapositie, beweging, shots van het cameramechaniek, van de handen van zijn vrouw Elisaveta Svilova aan de montagetafel terwijl de film nog gemaakt werd, en steeds als een baken dat knipogende kino-oog, waarnaar de filmgeschiedenis bij wijze van hommage nog vaak teruggeknipoogd heeft.
Man with the Movie Camera is een van de minst geziene films uit de geschiedenis, die iedereen niettemin ongezien gezien denkt te hebben. Het is een symfonie van stadsbeelden die Vertov in de Oekraïne maakte nadat hij in Stalinistisch Rusland min of meer in ongenade was gevallen. Voor Vertov en zijn tijdgenoten was de stad een wonderlijk monstrum. Alle dramatische principes die je nodig hebt om verhalen te vertellen vonden zij daar terug: traditie en vooruitgang, interactie tussen individuen en hun sociale omgeving, de vaart en snelheid van het moderne leven. Net als Alberto Cavalcanti's Rien que les heures (1926) en Walter Ruttmanns Berlin: Die Sinfonie der Großstadt (1927) is Man with the Movie Camera een duizelingwekkende ode aan een onontgonnen stadslandschap, de natuurlijke habitat van de filmpioniers van het modernisme. We kijken er nu vaak met weemoed naar: wat was alles nog vol hoop. Maar we vergeten dat die eerste filmmakers er juist op uit trokken om Pandora's kwaad in de wereld te vinden en te vangen in hun filmblik. En dat doen filmmakers nog steeds.
Er is dus dat begin van Sans soleil, het beeld is nog zwart, en je hoort: ‘The first image he told me about was of three children on a road in Iceland in 1965.’ En dan zie je het: drie verbleekte versleten blonde kinderen die in slowmotion een weg af lopen, af dansen in schokkerige, bijna onbeweeglijke beelden. De raderen van de tijd kraken onder het gewicht van hun aanblik.
Ik had een van hen kunnen zijn, met mijn zusjes - als het drie meisjes waren geweest, als we in 1965 al geboren waren, als we blond waren geweest. Het is zomaar een snapshotbeeld, een onnozel stukje home movie, dat ons met zachte drang dwingt ernaar te kijken, omdat het langzamer dan de werkelijkheid voorbij gaat, omdat het de tijd bijna stilzet en zegt:
kijk hier hebben we dat beeld van die drie onbekende kinderen op een weg in IJsland we kennen ze niet en deze film is er ook niet op uit om ze te leren kennen dit beeld wil alleen maar zeggen dat er ontelbare beelden zijn als deze en dta zich daarachter steeds de rest van de wereld verschuilt het hoeft trouwens niet eens een flimbeeld te zijn het kan ook zomaar een stukje van de zee gezien door een half opengewaaid luik waarop een bootje
kijk hier hebben we dat beeld van die drie onbekende kinderen op een |
weg in IJsland we kennen |
|
ze niet en deze film is er |
ook niet op uit om ze te |
|
leren kennen dit beeld wil |
alleen maar zeggen dat er |
|
ontelbare beelden zijn als |
deze en dat zich daar- |
|
achter steeds de rest van |
de wereld verschuilt het |
|
hoeft trouwens niet eens |
een filmbeeld te zijn het |
|
kan ook zomaar een stuk- |
je van de zee gezien door een half opengewaaid luik waarop een bootje |