Raster. Nieuwe reeks. Jaargang 2006 (nrs. 113-116)
(2005-2006)– [tijdschrift] Raster– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 69]
| |
De revolutie kwam niet via (M)TV
| |
[pagina 70]
| |
geen onderscheid tussen toeschouwer en deelnemer. Straattheater confronteert de mensen met het feit dat hun daden wel degelijk verschil kunnen maken. Het ondermijnt daarmee het perspectief van de externe toeschouwer en maakt de rol van willoos slachtoffer onmogelijk. Op straat wordt de massa bewust van haar politieke macht. ‘You will not be able to stay home, brother’: in de openingszin van ‘The revolution will not be televised’ weerklinkt het appèl van de Panthers. ‘You will not be able to plug in, turn on and cop out.’ Alhoewel Scott-Heron niet letterlijk op het marktplein optrad, ontleenden zijn shows hun vorm aan het straattheater. Interactie met het publiek speelde een cruciale rol. De zanger gaf niemand de kans zijn show van een veilige afstand te bekijken.Ga naar voetnoot2 Door respons te eisen van zijn toehoorders, dwong hij hen deelnemer te worden in plaats van toeschouwer. ‘You will not be able to lose yourself on skag and skip, skip out for beer during commercials.’ Hoewel televisie een groot publiek bereikt, geeft het medium de toeschouwer geen enkele mogelijkheid om direct te reageren. Aangezien men op tv getoonde gebeurtenissen waarneemt op veilige afstand in de eigen huiskamer, staat televisie de toeschouwer toe om passief te blijven. Hierdoor wekt het medium volgens Scott-Heron de indruk dat mensen machteloos zijn. De gebeurtenissen op televisie lijken plaats te vinden in een universum waarvan men zelf geen deel uitmaakt. De kijker heeft geen enkele invloed op het verloop van de programma's die uitgezonden worden. Mensen maken geen politiek en geschiedenis maar kijken slechts toe. Televisie versterkt de scheiding tussen actieve deelnemer en passieve toeschouwer. Naast het dominante informatiekanaal, was televisie begin jaren zeventig ook het medium dat Afro-Amerikanen radicaal uitsloot en daarom een voor de hand liggend doel van Scott-Herons kritiek. ‘The revolution will not be right back after a message about a white tornado, white lightning, or white people.’ Zolang het publiek naar de treurbuis kijkt, zal het nooit deelgenoot worden van de revolutie. In ‘The revolution will not be televised’ ridiculiseert Scott-Heron daarom ook de tendens onder vooraanstaande zwarte leiders om de straatgerichte benadering te verlaten en zich in plaats daarvan op media-aandacht te richten. ‘There will be no slow motion or still life of Roy WilkinsGa naar voetnoot3 strolling through WattsGa naar voetnoot4 in a Red, Black and Green liberation jumpsuit that he had been saving for just the proper occasion.’ Hij waarschuwt dat de blanke eigenaren van televisiestations hun pleidooi voor gelijkheid in het gunstigste geval in geperverteerde | |
[pagina 71]
| |
vorm zullen uitzenden.
The revolution will not be televised heeft zijn torenhoge politieke ambities nooit waar kunnen maken, mede doordat Scott-Heron er niet in slaagde de beoogde doelgroep te bereiken. De massa luisterde niet naar zijn platen - zij keek televisie. Desalniettemin heeft het protestlied een ongekende invloed gehad op de emancipatie van zwarte Amerikanen. Het was niet zozeer de inhoud als wel de vorm van het nummer die achteraf beschouwd over revolutionair potentieel bleek te beschikken. In ‘The revolution will not be televised’ praat Gil Scott-Heron ritmisch over een jazzbeat heen. Hij verwijst hiermee vooruit naar alle latere rapmuziek. Als dank voor zijn bijdrage kreeg de zanger dan ook de eretitel ‘godfather of hiphop’. Het is erg toepasselijk dat Scott-Heron deze geuzennaam deelt met Afrika Bambaataa. De laatste was midden jaren zeventig namelijk één van de eerste DJ's die de muzikale mogelijkheden van draaitafels ontdekte. (Samen vertegenwoordigen deze pioniers de fundamentele ingrediënten van rapmuziek: twee draaitafels en een microfoon.) The Revolution will not be televised bleek een profetische titel te zijn. Scott-Heron voorspelde nauwkeurig de toekomst van het muzikale genre waarvoor zijn protestlied de blauwdruk was. Want aanvankelijk was er op de televisie geen enkele plaats voor deze culturele revolutie. Sterker nog, de muziekstroming kreeg gedurende de eerste tien jaar van haar bestaan nauwelijks enige vorm van media-aandacht.Ga naar voetnoot5 Hiphop werd door de mainstream media pas echt serieus genomen sinds de doorbraak van de gangsterrap. Om het einde van haar uitsluiting af te dwingen, pasten hiphopartiesten de klassieke strategie van het Trojaanse paard toe. In vermomming presenteerden ze zich aan de media als noviteit. Door succesvol gebruik te maken van de opkomst van de muziekvideo, veranderden zij de te verwaarlozen rol van Afro-Amerikanen op televisie in omnipresentie.Ga naar voetnoot6 De zelfbenoemde gangsters omringden zich in die clips tot aan het belachelijke toe met geweld. Door de media, die niet in staat waren de cartooneske overdrijvingen in de clips als zodanig te herkennen, werd gangsterrap behandeld als een serieuze bedreiging voor de westerse beschaving. Helaas namen ook de gangsters zelf hun rol al snel iets te serieus - een vergissing die leidde tot de dood van een aantal gangsterrap-coryfeeën. Ondanks het gewelddadige imago maakte de gangsterrap hip- | |
[pagina 72]
| |
hop commercieel aantrekkelijk. Vanaf eind jaren tachtig traden rappers met grote regelmaat op in televisiecommercials. Zelfs Scott-Heron's kritische appèl werd in een reclameslogan veranderd. ‘The revolution is basketball. Basketball is the truth,’ verklaarde rapper KRS-One in 1995 om Nike-schoenen te verkopen.Ga naar voetnoot7 Toen hij werd beschuldigd van hypocriet gedrag, antwoordde ‘The Teacher’ KRS-One: ‘Nike don't own niggas, niggas own Nike.’ In zijn ogen had hiphop op succesvolle wijze een revolutie voltrokken. Zwarte mannen baatten nu het systeem financieel uit, in plaats van omgekeerd. Hiphop's commerciële succes werd echter niet door iedereen toegejuicht. Alhoewel de hiphopbeweging de aandacht van de media op jonge Afro-Amerikanen had weten te vestigen, was de identificatie met criminelen en pooiers voor velen niet het soort erkenning waar ze naar op zoek waren. Voor ouderen en vrouwen was de situatie zelfs nog slechter geworden. De vernederende woorden die gangsterrappers gebruikten om hen te beschrijven, betekenden dat ze nu niet eens meer door hun eigen mannen en zonen in hun waarde gelaten werden. Op zijn album Spirits (1995) functioneerde de nu 45-jarige Gil Scott-Heron opnieuw als de stem van zijn generatie. In ‘Message to the Messengers’ richt hij zich direct tot de gangsters. Hij stelt dat hun financiële succes de Black Power-beweging niet sterker maar zwakker heeft gemaakt. Volgens Scott-Heron worden de gangsters in werkelijkheid uitgebuit door het systeem waartegen ze rebelleren. ‘Tell all them gun-totin’ young brothers that the ‘man’ is glad to see us out there killin' one another!!! We raised too much hell, when they was shootin' us down. So they... started poisoning our mind and tried to jerk us all around.’ Jonge rappers schieten elkaar neer om hun zogenaamde ‘street credibility’ te verdienen, maar maken daarbij het revolutionaire potentieel van hun eigen beweging kapot. Alhoewel dit nummer de inherente problemen van gangsterrap genadeloos blootlegde, maakte het nauwelijks indruk op de beoogde doelgroep. Het album werd op een klein, onafhankelijk label uitgebracht, nauwelijks gepromoot en was daarom commercieel een flop. Een ander heikel thema dat Scott-Heron in ‘Message to the Messengers’ aansnijdt, is de hypocriete houding van gangsterrappers jegens vrouwen. ‘On one song she's your African Queen and on the next one, she's a joke’. Dit thema wordt verder uitgediept door Sarah Jones en DJ Vadim in hun song ‘Your Revolution’ (2003) - een herinterpretatie van Scott-Herons klassieker. In haar poging een stem te geven aan de keerzijde van gangsterrap, zingt Jones: | |
[pagina 73]
| |
‘Your revolution will not happen between these thighs’. Door een ironische speling van het lot werd juist dit nummer vanwege de expliciet seksuele teksten verboden in de Verenigde Staten, terwijl de gewelddadige gangstersongs die het belachelijk maakte wel werden getolereerd. In reactie op deze censuur gebruikte Sarah Jones de immanente mogelijkheden van een opkomend medium om de aandacht op haar boodschap te vestigen. Om haar plaaggeesten een hak te zetten, startte ze een mediaoffensief op internet: ‘Your Revolution’ kon toentertijd gratis van een website gedownload worden, en de hype rondom het protestlied zorgde voor gratis publiciteit, die het zonder de censuur nooit gekregen had. Sarah Jones had geleerd van de fouten van ‘friend, living legend and proto-rapper’ Gil Scott-Heron en wist dat het krijgen van voldoende media-aandacht een vereiste is voor iedere revolutie. |
|