de nuance van de kleur geel weer te geven -, als er hele bibliotheken bestaan die aanspraak maken op de kleur roze of groen, dat wil zeggen de kleuren van het paradijs der jeugdliefdes, dan is het terecht dat dit boek, omdat het immers de hele literatuur wil diskwalificeren, in het teken wordt geplaatst niet van een kleur, maar van de volstrekte afwezigheid van welke kleur dan ook, namelijk het zwart. Een Afwezigheid die als vanzelfsprekend uitgaat van een andere Afwezigheid, die van God. Hou op. In Tazmamart geen verhalen over barmhartigheid. Schei toch uit over Ibn Arabi en zijn meester der liefde daar in dat van schorpioenen vergeven kot. En omdat er daar dus geen water is - ook een afwezigheid, maar daar is gelukkig door de Schrift in voorzien -, geef me dan die steen maar, want die kan bij de rituele reiniging het water vervangen. Is dat soms waar die zwarte steen naar verwijst, naar dat vervangingsmiddel voor reizigers die verdwaald zijn in de onmetelijke uitgestrektheid van de Sahara? Of is het soms een toespeling op de donkere kei waarvan Abraham, zoals ons wordt verteld, het sanctum sanctorum van de monotheïstische religies maakte? Hoe het ook zij, deze reinigende steen is verschrikkelijk dubbelzinnig, wat geheel en al in overeenstemming is met de aard van de romankunst. Want wat wordt hier nu precies bedoeld? Wat is dat eigenlijk, die ‘ziel van de dood’, afgezien van een mooie alliteratie? Heeft de dood, die maakt dat voorwerpen onbezield zijn, zelf wel een ziel? Wordt hier soms de ziel van het slachtoffer bedoeld, of misschien die van de folteraar? Maar nu komt de dialectiek van meester en slaaf ons gelukkig het antwoord influisteren. Het is om zo te zeggen in beide gevallen raak, dat wil zeggen het antwoord is ‘ja’. De ziel van de folteraar is namelijk net zozeer een gevangene van deze kerker des doods als die van het verpletterde slachtoffer. De levende doden van Tazmamart waren niet alleen in hun graftombe, want ook de ziel van degenen die hen hadden begraven bevond zich daar. En als er echt een zwarte steen moet worden gevonden om die onzegbare smeerlapperij te reinigen dan zullen al degenen die nog veel minder barmhartig en genadig zijn dan Hij daarboven unaniem verklaren dat een dergelijke steen evenveel effect zou hebben als alle reukwerken van Arabië op de met bloed besmeurde handen van Lady Macbeth. Hoe konden die mensen ooit kalm en rustig hun avonden doorbrengen in gezelschap van hun vrienden en geliefden, terwijl ze wisten dat elders de jeugd, de schoonheid en het talent teloorgingen van onschuldigen die alleen het ongeluk hadden gehad zich toevallig op de weg te bevinden toen de karos van Jaggernaut eraankwam? Hoe konden ze ooit één oog dichtdoen in die peilloze nachten zonder dat er miljoenen dode vogels in hun dromen onder het dak van hun hemelbed kwamen rondwervelen? Er zal nog lang moeten worden gezocht naar