Wat Jonathan Swift in het Laputa-hoofdstuk beschrijft, is satirisch, en niet
zonder meer fantastisch. ‘Satire is a sort of glass wherein beholders do
generally discover everybody's face but their own,’ schreef hijzelf over de aard
van zijn werk. De krankzinnige wetenschap die hij hier beschrijft, is dan ook
een karikatuur van het serieuze wetenschappelijk onderzoek uit zijn tijd, vooral
van datgene wat hij heeft gelezen in publicaties van de Londense Royal Society
tijdens het eind van de zeventiende en het begin van de achttiende eeuw. Hij
trekt de daar geopperde stellingen door en combineert ze tot in het absurde om
te suggereren dat de geleerden van zijn tijd even in zichzelf gekeerd en
wereldvreemd zijn als die van Laputa en Balnibarbi. Die doen onderzoek dat ver
van de praktijk verwijderd ligt, al lijkt het alsof er iets groots wordt
verricht.
Dat de hovelingen van Laputa zich uitsluitend inlaten met meetkunde en muziek,
kan mede geïnspireerd zijn door Christiaan Huygens,
die in 1677 had geschreven dat de bewoners van andere planeten, hoezeer ze in
andere opzichten ook mochten verschillen van de mens, het eens moesten zijn over
muziek en meetkunde, want die zijn overal onveranderlijk gelijk en dat zullen ze
altijd zijn.
In de tijd dat Swift Gulliver's Travels publiceerde (in 1726,
anoniem) was de angst voor kometen en voor de afkoeling van de zon acuut, en
aangewakkerd door de grote Newton.
Wat de absurde projecten aangaat: het voorbeeld van de blinde die onderricht gaf
in het voelen van kleuren was gebaseerd op een krantenverslag. Een blinde in
Maastricht zou de kleuren rood, blauw, groen, geel,
zwart, wit en grijs kunnen onderscheiden door ze aan te raken met zijn vingers.
Dat schreef hij toe aan uitwasemingen van het materiaal. Zwart voelde aan als
scherpe puntjes, rood was zacht. Vermoedelijk rook de man de kleurstoffen.
Dat uit hagelstenen buskruit kon worden gewonnen werd geconcludeerd uit het feit
dat een hagelsteen een harde plof geeft wanneer deze in het vuur wordt gegooid.
Binnenin was iets zwarts te zien, en dat zou buskruit zijn.
Op Ceylon werd land omgeploegd door buffels op dezelfde wijze als in Balnibarbi
door varkens.
Swift heeft voor al deze absurdistische ondernemingen gebruik gemaakt van
traditionele thema's uit de speculatieve literatuur zoals de talloze
beschrijvingen van ruimtereizen die ver voor zijn tijd zijn bedacht. Maar hij
heeft zijn materiaal vooral geput uit wat hij heeft gelezen in de Philosophical Transactions of the Royal Society of verkorte uitgaven
daarvan.
De onvolprezen literatuurwetenschapper Marjorie Hope Nicolson