America then it seemed the only way she could continue, and manage to be at all relevant to it, was an alien, unfurrowed, assumed full circle into some paranoia.’
Het probleem is dat er geen enkele betrouwbare methode is om uit te maken of de wereld gewoon is wat ze is en die gevangenschap en dus de notie van ontsnapping of vrijheid een product van verbeelding of waanzin is; of dat er werkelijk een dubbele bodem in de werkelijkheid zit en dan is de probleemloze willekeur van lege verlangens het product van een samenzwering; dan is er echt een schaduwnetwerk van onterfden, en dan moet de notie van ontsnapping of vrijheid ook ergens naar verwijzen.
Oedipa denkt bij de Tristero aan mensen die je de verworpenen der aarde kunt noemen. Het zijn de in zichzelf gekeerde zwervers langs de snelweg, de gezinnen met kinderen in de gekraakte treinwagons, achtergelaten op de eindeloze prairie, de daklozen in de nachten van de stad. Ze wachten lijdzaam op ‘the unnamable act, the recognition, The Word.’
Er zit ook een filosofische, of zo je wilt poëtische kant aan het verhaal van waste Oedipa's nieuwsgierigheid is vermengd met angst en verdriet, en uit haar waarneming spreekt de overtuiging dat ieder leven, maar ook Amerika, ja de aarde en heel het universum moeten buigen voor de onverbiddellijke natuurwet die zegt dat alle systemen, levend of niet, van een warme, beweeglijke, geordende toestand geleidelijk en onomkeerbaar zullen vervallen tot een toestand van stilstand, kou en chaos, dat wil zeggen zonder samenhangende vorm of orde.
In haar omzwervingen ontmoet Oedipa de zonderlinge vrijgezel Nefastis, die een uitvinding heeft gedaan. Het is een doos waaruit twee cylinders met krukas en al tevoorschijn steken. Ervoor ligt een foto (en profil) van de 19e eeuwse Schotse natuurkundige James Clerk Maxwell. Deze geleerde postuleerde een onzichtbaar, intelligent wezen, de Maxwell Demon, dat ervoor zorgde dat de luchtmoleculen die allemaal met verschillende snelheden bewogen gesorteerd werden. De snel bewegende, met meer energie behepte luchtmoleculen scheidde hij van de tragere, energie-armere. Deed je dat in een afgesloten doos, zo had Nefastis bedacht, en lukte het om van het warmteverschil gebruik te maken door een motor aan te drijven, dan beschikte je over een perpetuum mobile en was er eindelijk een manier gevonden om de wet op de entropie, de tweede wet van de thermodynamica, te ontduiken.
Maar vanzelf ging het niet, dat was al snel duidelijk. Nefastis' oplossing berust op het gebruik van het woord entropie als metafoor in de communicatie-theorie. Daar vergelijkt men de stroom van betekenisvolle boodschappen met die van energie in het fysische bereik. En zoals