Lancelot heeft geen tijd om het bekende avontuur af te maken (naar het paleis gaan om de beloning in de persoon van de prinses op te eisen en weer af te staan uit liefde voor de koningin aan Arthurs hof) - ze moeten direkt naar het kruispunt van wegen.
Scène 10: Nauwelijks bekomen van de afgang, trekt Lancelot met alle anderen mee naar zijn aanbeden koningin. Maar niet hij, of Walewein of Perceval, weert zich in de veldslagen het best: Moriaen is de held van de dag.
Scène 11: Na de overwinning, waar zelfs Keye niets aan af kan doen, rest nog slechts het herstel van het kleine moederland: vader Acglaval wordt weer op de been geholpen en het land Moriane in ere hersteld.
De oude helden gaan vermoeid terug naar het aan prestige ingeboete hof, de nieuwe held, zwart en wel, is de hoop voor de toekomst.
De wetenschap heeft het er niet bij gelaten. Het verhaal zit vol fouten. Zo kan het nooit de bedoeling zijn geweest: Walewein heeft te veel tekst, Lancelot te weinig. De struktuur klopt niet. Een oer-Moriaen heeft er heel anders uitgezien.
Die Lancelot bijvoorbeeld. Die hoort in het verhaal niet thuis. Zijn opkomst gaat gepaard met een tijdfout: zijn kompanen brengen beiden een nacht door, Walewein in het kasteel, Moriaen op zijn weg naar zee en terug. Lancelot echter rijdt rechtstreeks naar de draak, brengt die om, maar geen nacht door, en daar duikt Walewein op terwijl hij nog onrustig slaapt in het Land van Onrede.
Dat kan niet, zegt de wetenschap.
Bovendien is zijn verhaal oneigenlijk, het wordt afgeraffeld, het drakendodere sprookje wordt gebagatelliseerd.
Maar er is niemand in het publiek die de tijdfout merkt, niemand die iets anders zou willen dan dat het verhaal snel gaat, want we hebben immers, helden en meelevenden, haast: het land is in nood. Niemand die niet in de gaten heeft dat Lancelot, evenals Walewein vóór hem, niet meer de oude is. Wat is daar fout aan?
Denk je eens in, een verhaal als dit zonder de inbreng van Lancelot. Waar blijft dan het kruispunt van wegen, het dilemma van wíe gaat naar wáár? Moeten we dan een driesprong aannemen? Of één van de wegen onbenut laten? De hele ruimtelijke ordening zou dan naar de knoppen