schilderen heen’ praten. Zijn ‘strepen’ aan het eind van zijn leven, de kracht van zijn strepen, worden door geen enkele verklaring gedekt.
- Probeer het, van buitenaf.
- Kijk, als iemand materiaal zou nemen en het tegen een muur of op het doek zou gooien, zou je onmiddellijk de kenmerken van die persoon erin terugvinden, het zou gebeurd zijn zonder bewuste bedoelingen. Je zou een onmiddellijke toestand van de persoon bereiken en dat zonder enige illustratie van het onderwerp. Wanneer schilders een huis van binnen opnieuw schilderen, maken ze vlekken op de muur voordat ze met hun werk beginnen, dan gaat het er eveneens om, een onmiddellijke toestand van het materiaal te bereiken. De Amerikaanse abstrakte expressionisten hebben geprobeerd zo te schilderen, alleen maar met de kracht van het materiaal.
Dat is niet genoeg. Dat is nog steeds dekoratie.
De kracht hoeft 'm niet te zitten, zit 'm niet in de kracht waarmee het materiaal gegooid wordt. De kracht moet volledig gestold zijn in het onderwerp. Het materiaal tegen de muur gegooid, dat is misschien het toeval, ziet u. Wat daarna komt is de techniese verbeelding.
- Duchamps?
- Hij heeft de Amerikaanse schilderkunst voor honderd jaar vernietigd. Alles komt van hem, en allemaal. Wat merkwaardig is, heel merkwaardig, is dat hij de meest esthetiese schilderkunst heeft gemaakt van de toe eeuw. Maar zijn streek was zo trefzeker, en zijn intelligentie zo trefzeker.
- Het toeval, kun je het ook geluk of kansspel noemen?
- Ja, die woorden zijn allemaal hetzelfde.
- Wat is het gunstigste ogenblik, is dat te definiëren?
- Dat is wanneer de ‘spieren’ goed werken. Dan schijnen de vlekken meer zin te hebben, meer kracht.
- Alles is konkreet.
- Alles. Ik begrijp mijn schilderijen niet beter dan anderen. Ik zie ze als uitlaatkleppen van mijn techniese verbeelding op verschillende niveaus. Niemand begrijpt wat er nieuw is in een schilderij. Er is niemand aan wie je een schilderij kunt laten zien en die in staat is om te zien wat er nieuw is in dat schilderij.
- U zegt dat u ze niet begrijpt, toch zitten uw schilderijen barstensvol intelligentie.