Raster. Nieuwe reeks. Jaargang 1985 (nrs. 33-36)
(1985)– [tijdschrift] Raster– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 12]
| |
Annechien Vink
| |
[pagina 13]
| |
de stemmen samen van alle vrouwen in het werk van Duras. Zo is zij niet alleen het jonge meisje Lol V. Stein uit Le Ravissement de Lol V. Stein (1964) dat als toeschouwster buiten het liefdesspel staat, maar ook Alissa uit Détruire, dit-elle (1972) die met de man Stein het bos ingaat om de liefde te bedrijven. Aurélia Steiner heeft zich bevrijd uit de ommuurde ruimtes waarbinnen vrouwen zich laten opsluiten en beweegt zich vrij, onttrokken aan alle blikken. ‘Zij is stukgemaakt en uitgezaaid’ zegt Duras, verstrooid over de hele aarde. Een overlevende. Daarom is zij zeker te vinden in uithoeken als Melbourne en Vancouver, steden die Duras plaatsen van overleving noemt, witte pagina's waarop de verzwegen geschiedenis geschreven kan worden. Zoals Aurélia Steiner kan gaan waar zij wil, zo kun je als lezer/toeschouwer haar stem in je door laten dringen. Zij is de zee en wie de zee kent, zoals de zeeman, mag haar hebben. Haar lichaam is de plaats waar alle verschillen, ook die van de taal, oplossen, liefde en dood onlosmakelijk verbonden zijn. Alle vrouwen zijn Aurélia Steiner, zegt Duras, net als zij ongetemd, onbedwingbaar, onderricht in het genot en in het verdriet. Een man verdraagt de pijn niet en zoekt er een uitweg voor in woede, in oorlogen, in het verstoten van vrouwen. Vrouwen hebben volgens Duras altijd alleen een uitweg gehad in stilzwijgen. Dit zwijgen laat zij zien en horen. De derde Aurélia Steiner-tekst, door Duras ook wel ‘Aurélia Paris’ genoemdGa naar voetnoot3., is een bijna sprookjes achtige vertelling over een meisje dat opgesloten zit in een toren. Haar moeder heeft haar aan een onbekende vrouw toevertrouwd toen zij op transport werd gesteld naar een concentratiekamp. Deze vrouw en het meisje wachten samen op het einde van de oorlog. Het meisje hoort en ziet alles: een mug die sterft, het spinnen van de poes, het overvliegen van bommenwerpers. Zij is vertrouwd met de dood. Wie het werk van Duras kent, kan in deze tekst een compacte verdichting van veel van haar thema's zien. Bij deze tekst heeft Duras geen film willen maken. Wel heeft zij een bewerking voor theater gemaakt die in 1984 in Parijs is opgevoerd. |
|