ieder dieper psychologisch konflikt. Zij zou niet a-faustischer kunnen zijn. Het springende punt is: zal Henri die Faust-opera schrijven of niet. Tegen het slot van althans deze versie, bekent hij, dat hij toch maar liever niet een Faust-libretto kiest, waarop de direkteur zegt dat het kontrakt dan niet meer geldt. Er wordt champagne geschonken en ze gaan in alle vrede uit elkaar.
Op de achtergrond van deze handeling zingen en spreken vier zangers (begeleid door enkele instrumenten - allen op aparte kleine podia) teksten, die soms zijdelings, maar dikwijls in het geheel niet op die handeling betrekking hebben. In het tweede deel worden zij nog aangevuld met een geluidsband waarop straatgeluiden, stemmen, gespreksflarden en dergelijke zijn vastgelegd. Het dekor is een filmprojektie van bijvoorbeeld een trein, een boot, een vliegtuig; er wordt nogal wat gereisd in het stuk. De belichtingen en de bewegingen zijn met grote precisie gekomponeerd. Ieder element, zij het handeling, zang, instrumentale muziek, geluidsband, soms belichting, dekor, of publiek, is van tijd tot tijd volledig autonoom. Zij vervullen ten opzichte van elkaar slechts in enkele gevallen een illustratieve funktie, en ontwikkelen zich verder op een eigen niveau.
Alleen de mathematische konstruktie, die aan het werk ten grondslag ligt, houdt alle elementen bij elkaar. Deze konstruktie is niet in psychologisch-associatieve zin functioneel maar alleen in de zin van ‘materiaal-montage’. Met het openlaten van de betekenis, van de ‘richting’ van al deze elementen beogen de auteurs wellicht een vrijmaking van de associaties van de toeschouwer zélf.
Van daaruit zou ook de vormbepalende betekenis van de publieke beslissing te verklaren zijn. ‘Votre Faust’ immers impliceert een andere instelling van de toeschouwer dan bijvoorbeeld bij een ‘Mon Faust’ van Paul Valéry.
Wellicht typisch voor een post-freudiaanse mentaliteit is de eliminatie van de angst en de dreiging in dit spel. Een goed voorbeeld daarvoor is de ironische werking van het slot van dit eerste fragment, waarbij de publieke stemming wordt vooraf gegaan door een ‘invocation aux esprits’, die uiteraard door