Randstad 4-6
(1963)– [tijdschrift] Randstad– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 7]
| |
William Burroughs
| |
[pagina 8]
| |
Hij blijft zwijgen. Zijn ogen ontmoeten de mijne niet helemaal, en ik zie hoe ze zich hechten aan een andere machine in de hoek van de kamer. Soms gebruik ik die, bekent hij. De machine die spreekt? Ja, zegt hij; die maakt ook straat- en cafégeluiden. We vervallen in stilzwijgen. Wanneer bent u er verslaafd aan geraakt? vraag ik tenslotte, mijn stem neutraal, maar met iets van sympathie. Niet voordat ik 35 was, zegt hij. Het begon met ‘Junkie’.Ga naar voetnoot* Daarvoor gebruikte u alleen maar verdovende middelen? Oja, doodvervelend, zucht hij. Nu verveelt u zich nooit? Nee. Ik glimlach even en maak een mentale notitie. Ik geloof hem niet maar ik weet niet hoe verveeld hij voordien geweest zou kunnen zijn. Het zou eenvoudiger zijn als u deze vragenlijst invult, zeg ik, en geef hem mijn hand. Op de lijnen
en geslachtsdelen - Zijn handen en voeten vervaagden in geluidloze ontploffingen van vlees - Plotselinge hevige kramp in zijn keel en een bloedsmaak - De woorden losten op - Hij ging een ander lichaam binnen proefde Chinees eten voelde andere krampen door de tank sidderen - Hij kwam eruit en kleedt zich aan met een jongen uit The Alameda - Terug in zijn vlees - straatjongenswoorden in zijn keel - Kerosinelicht op een Mexikaan van een jaar of twintig voelde zijn broek afzakken - Stond nu naakt in lamplicht - Mexikaan rolde marihuana-sigaret - Vleesverschuivingen in zijn kruis waardoor wind en watergeluiden ontsnapten - zuchtte en bewoog zich in schaduwpoelen op rose behang - koperen bed kil tegen hem aan - Kamer veranderd in vlees - Golf van genot door zijn maag - Hij bewoog zwevend door voedsel - Stad van Chili Houses ontplofte in spieren en de woorden trokken binnen - Daar in zijn keel - Kerosinelicht aan met straatjongen - Aan de rand van de stad - Eerste spatten van zijn kruis - De naakte kadetten gingen een opslagplaats van de metalen cabines binnen - stonden enkele centimeters van elkaar af en lachten en praatten op allerlei niveau - Blauw licht speelde over hun lichamenGa naar voetnoot2 - Projectoren flitsten het kleurenschrift van Hassan i | |
[pagina 9]
| |
trekt hij enkele sporen: Geboren 1914 van Burroughs Telmachines. Kostschool in Los Alamos waar ze nu bommen maken. Harvard. Reclame in New York. Moeder een van de dertien kinderen van een predikant: de meeste nu in public relations en reclame. Oom Ivy Lee verzorgde de public relations van John D. Rockefeller, gaf de stuivers weg. In het leger voor vier maanden, ontslagen als psychologisch ongeschikt. Geen gewetensbezwaren; 't paste me alleen maar niet. Goed voor hen die er van houden; niet efficiënt voor moderne oorlogvoering. Weer allerlei baantjes in New York. Verdovende middelen een kwestie van omgang. Tien jaar verslaafd. Psychologische aanpak onzin. Alleen apomorfine geneest.Ga naar voetnoot* Vrouw er nooit aan. Houd van Mexico: het schieten op mijn vrouw een ongeluk. Zoon van 14, bij grootouders in Florida. Hertrouw nooit. Houd van alleenleven. Conventionele broer nog steeds in St. Louis. Ga nooit terug. Midden-westen een woestenij. Zou graag naar het Verre Oosten gaan. Heb geen thuishaven,
Sabbah af en aan op lichamen en metalen wanden - Openden op lunaparken - Sexevenwichtskunstenaars maken hun nummer op strakke koorden en balancerende stoelen - Trapezenummers ejaculeren in de lucht - De Sodemieter Tuimelaars duikelden en dansten wervelend rond aan elkaar vast als honden - Jongens masturberen zich vanaf kermistreinen - Stromen bloemen in de | |
[pagina 10]
| |
maar geen groot reiziger. Tanger OK maar had er genoeg van. New York verschrikkelijk. Enz. Ik glimlach niet, hoewel zijn vinger kietelt. Ik maak nog meer mentale notities: er zijn al talrijke punten die tegen hem gebruikt kunnen worden voor de akte van beschuldiging. Ik draai mijn hand om en speel het terug. Hij luistert met passieve aandacht. Het skelet is er wel, maar de ingewanden ontbreken. Helemaal opgedroogd? Mijn zaak is niets zonder de uitwerpselen. Aan wie zijn kant staat hij? Ik trommel met mijn vingers. De deur gaat open en een Arabische jongen danst de kamer binnen, wervelend en onbeweeglijk, intens starend naar de zittende gestalte. Er gaat iets tussen hen om zonder woorden. Hij staat op, begeleidt de jongen naar de deur, en doet die achter zich dicht. Ik ben verstoord: normaliter kunnen wij niet toestaan dat zaken met zaken verward worden. Ik besluit dat het beter is de teugels te laten vieren dan ze te strak in te halen. Genoeg touw. Hij komt al gauw terug, kalm, en trekt zijn oude schooldas recht. Ze hebben geen schaamte, zegt hij met een opflakkering van vaderlijke trots. Hij steekt zijn handen in de lange zwarte academische toga die
lagunes en grachten - Sex cabines waar de nummers met muziek opgevoerd op het tentdak een hemel van rytmische copulatie projecteren - Flikkerlicht cylinders en projectoren vegen door de tuinen en schrijven explosieve bio vooruitgang tegen neon - Kermisterreinen met broodjeskramen blauwe filmpaleizen en doorgangshotels onder reuzeraden en kermistreinen - zachte geluiden van water en kikkers uit de grachten - Zilveren schrift barstte in zijn hersenen en doofde met een geur van brandend metaal op verlaten kruispunten waar jongens op rolschaatsen langzaam cirkels beschrijven en onkruid groeit door gescheurd plaveisel - Straatjongen voelde geluiden van wind en water zuchten in vlees - Aan de rand van de stad - Ging rond in schaduwgebieden van broodjeskramen en doorgangshotels onder ondraaglijke kermistreinen - We dronken het bier en aten het smorbrot - Ik liet een half broodje in mijn schoot vallen en ze veegde de boter met een servet weg en lachte toen de stof onder haar vingers opbolde mijn rug tegen een boom de zon op mijn kruis - We aten het smorbrot met hete chocolade uit de thermosfles en ik morste een kop chocolade in mijn schoot en sprong op en ze veegde de chocolade met een papieren servet af en ik dook weg en lachte toen de stof onder haar vingers opbolde en ze volgde | |
[pagina 11]
| |
hij nu draagt. Ze zijn niet neurotisch, de Arabieren, kondigt hij aan. Soms zijn ze psychotisch, maar ze verkeren niet in verwarring over wat ze zijn en wat ze verondersteld worden te doen. Het is allemaal in de Koran vastgelegd. Ze kunnen van homoseksualiteit op heteroseksualiteit overstappen zonder angst- of schaamtegevoelens. Ze begrijpen de Westerse gefascineerdheid voor pornografie niet. Voor hen is die niet interessant. In het Westen maken tegenstrijdige impulsen de mensen neurotisch, op de manier waarop tegenstrijdige impulsen een rat neurotisch maken. Hij trekt een rat uit zijn toga en gooit die tegen de grond. De rat rent dolzinnig naar een kant van de kamer en botst tegen de muur. Daarop rent hij naar de andere kant van de kamer en botst tegen de muur. Na verschillende pogingen verzinkt hij in een apathische verstijving. Ziet u wel? zegt hij, pakt de onbeweeglijke rat op en duwt hem weer in zijn toga. Hij spreidt de toga uit om weer te gaan zitten en voor een ogenblik krijg ik de trillende roze neus en de glinsterende oogjes van de rat te zien. Dan smelt alles weg in de vouwen van de toga en met zijn vaardige vingers, waaronder de gestompte, spreidt hij die weer verhit helemaal weg. Dan vouwt hij de
me met het servet en maakte mijn riem los - We deden het half uitgekleed - Toen ik klaarkwam schoot er zilver licht in mijn ogen aan als een flitslamp en over haar schouder kijkend zag ik groene mannetjes in de bomen zwaaiend van tak naar tak salto's draaiend in de lucht - En sex nummers van naakte acrobaten op strakke koorden en evenwichtsmasten - Kwak sliert spinrag door helder groen licht - Waste me in de stroom en trok mijn broek op - We reden terug naar Kopenhagen op mijn scooter - Ik liet haar achter voor haar flatgebouw en maakte een afspraak voor zondag - Toen ze wegliep kon ik de grasvlekken zien achterop haar jurk - Die avond was ik platzak en ging naar een bar in Neuerhaven waar ik meestal wel een toerist tegen het lijf loop die drankjes betaalt - en ging bij een jongen van ongeveer mijn leeftijd aan tafel zitten - Ik merkte dat hij een heel klein smal hoofd had taps toelopend uit zijn nek die dik en glad was en iets vreemds met zijn ogen - De iris was glanzend zwart als gebroken kool met groene speldeknop pupillen - Hij draaide zich om en kijkt me recht aan en ik kreeg een gevoel van kermistreinen in de maag - Toen bestelde hij twee bier - ‘Ik zie dat je platzak bent’ zei hij - Het bier kwam - ‘Ik werk bij het circus’ zei hij - balancerend op zijn stoel - ‘Zoals dit op kabeldraden - nooit met net - in Zuid Amerika deed ik het boven een ravijn duizend meter diep’. | |
[pagina 12]
| |
stompe vinger weg. Er is een methodieke netheid in elke beweging; ik denk niet dat wij er omheen kunnen. Ik voel dat al zijn handelingen zo mechanisch zijn als deze, zelfs de meest verwarrende. Ik probeer hem zachter te maken met moederherinneringen. Hebt u dan nooit het gevoel dat u iemand helemaal alleen voor uzelf wil? zwijmel ik. Het perkamenten masker deinst terug maar lost niet op. De mond beweegt, en vormt de woorden ‘Westerse opvatting’. Gaan sex en geestelijke liefde nooit samen? zeg ik. Niet voor mij, zegt hij. Ik probeer een mentaler (metalen) benadering: Dit is allemaal misschien goed en wel voor Arabieren, sla ik er uit, maar de vrouwen dan? Niemand weet van hen iets af, zegt hij. Een Arabier eet vaak het voedsel niet dat zijn eigen vrouw heeft gekookt, uit angst dat het vergiftigd is. U spreekt uzelf tegen, zeg ik. En hun verdovende middelen dan? Dat is een kwestie van omgang en bevoorrading, zegt hij. In China, toen iedereen opium kon krijgen, was iedereen altijd verslaafd. Op die manier kun je niets doen: alleen werk met de handen, maar niets creatiefs. In New York is iedereen
Hij hield zich in evenwicht en dronk de Tuborg - ‘Er zijn er niet veel die ons te zien krijgen - Kom mee en ik zal je onze echte nummers laten zien’ We namen een taxi naar de rand van de stad - Er blies een warme electrische wind door de auto die de grond scheen te verlaten - We kwamen aan bij wat er als een geruïneerd circus uitzag gelegen aan een meer - In een tent verlicht door flikkerende blauwe bollen ontmoette ik nog meer jongens met hetzelfde smalle hoofd en omgekeerde ogen - Zij gaven een pijpje door en ik rookte en voelde groen getintel in mijn kruis en lippen - Een negerdrummer begon met stokken op zijn drums te slaan - De jongens stonden op en lachten en gaven de pijp door en praatten in een taal van vogelroepen en trokken hun kleren uit - Zij klommen een ladder op naar de hoge kabeldraden en liepen heen en weer als katten - Een toverlantaren projecteerde kleurenschrift op hun lichamen dat er uitzag als Japanse tatoeage - Zij welfden langs elkaar op de draad geslachtsdelen geraakt in een stortbui van blauwe vonken - Eén jongen hield zich op een stalen stoel op de draad in evenwicht en ejaculeerde in een crescendo van tromgeroffel en flikkerende regenboogkleuren - Een andere jongen met koptelefoons die kraakten van radioruis en met blauwe vonken spelend om zijn gele haar maakte een Messerschmidt- | |
[pagina 13]
| |
onder psycho-analyse, en ze krijgen nooit iets gedaan, ze komen er nooit onder uit. Erger dan verdovende middelen. En even duur. Alles wat ze doen moeten is een paar interesses ontwikkelen. Junk is niet slecht voor je gezondheid, zoals mensen denken; het is alleen maar zo vervelend. Alleen apomorfine geneest. Ik herken de stem van de Oude Dokter, nummer twee op onze lijst. Flauw Boston-accent, maar nasaal en van oorsprong het midden-westen. Een obscene oude kwakzalver die obsceniteiten haat; we hebben nooit uitgemaakt aan wie zijn kant hij nu werkelijk staat. Beide figuren zijn dus een en dezelfde man: voorwaar een vangst! Uw toneelwerk nu, zeg ik. Wanneer hebt u besloten om dit spul allemaal - ik wuif naar de machines - te dramatiseren? Paar weken geleden. Mike Blake kwam langs op zoek naar materiaal voor zijn Anglo-Amerikaanse theater. Ik gaf hem een paar fragmenten om met jazz voor te lezen. De mime-speler moet meer geïntegreerd worden. Ik vind dat ze poppen zouden moeten gebruiken en ook magnetofoonbanden; de kok is een poppenspeler. Ik zou zelf graag willen regisseren. Ik doe het voorlezen zelf in plaats van een acteur die wegviel. Ik raak geïnteres-
nummer - de stoel schokte in de ruimte - spoorkogels van geil strijkend over interstellaire leegte - (Naakte jongens op rolschaatsen beschrijven langzame cirkels op de kruispunten van in puin gevallen voorsteden - vallend door een doolhof van winkelgalerijen -) De jongens kwamen van de draad omlaag en een van hen griste mijn jasje af - Ik trok mijn kleren uit en oefende in naakt balanceren op een stoel - Het punt van evenwicht was een electrisch veld dat hem buiten de zwaartekracht hield - De stoel vloeibaar en deel van zijn lichaam - Maakte die nacht liefde met de jongen die ik voor het eerst in Neuerhaven ontmoette met elkaar in de ruimte - Wat een zekere rust van evenwichtsnummers op ozone - blauwe electrische krampen - Geur van brandend metaal in de winkelgalerij kijkend naar de rarekieken en Hans lachte en wees naar mijn gulp; ‘Laten we in de rupsbaan gaan’ zei hij - De kassier nam ons geld aan met kalme neutrale blik - Een jonge Italiaan liet ons door het tourniquet - We waren de enigen die reden - open hemden flapperden over de middenbaan - Zilver licht schoot in mijn hoofd aan en ging uit in blauwe stilte - Geur van ozon - Weet je sex is een electrische lading die aan en uit kan worden gedraaid als je het electro-magnetische schakelbord kent - Sex is een electrische handel in vlees - Die wordt meestal aan de gang gebracht door watergeluiden - Neem nu je | |
[pagina 14]
| |
seerd in dit theater-gedoe. Als ze maar niet zo druk bezig waren drankjes te versieren. En hoe zou u uw stukken - of voorlezingen - nu wel allemaal weergeven? Mijn stem klinkt nonchalant, alsof ik het al weet: we hebben zo onze eigen ideeën. Alleen maar een conflict tussen de melkwegen, zegt hij schouderophalend. Het Nova-gepeupel tegen de Nova-politie. Wat probeert het Nova-gepeupel te doen? De planeet opblazen. Ze grijpen alles en blazen dan op wat er overgebleven is zodat ze niet hoeven te betalen. En - aan welke kant staat u? Mijn stem klinkt nog steeds nonchalant. Ik schep het conflict, ik kies geen enkele kant. Maar onvermijdelijk zijn er toch helden en schurken, dring ik bij hem aan (hoewel het niet geeft wat hij antwoordt; we zijn er per definitie op uit hem op te pakken). Voelt u dat u graag de ene of de andere kant zag winnen - of dat u wilt dat het publiek dat voelt? Dat hangt van hen zelf af, zegt hij verstoord. En wie wint er dan uiteindelijk? Ik weet nog niet, zover ben ik nog niet. Misschien niemand; er zijn alleen maar tijdelijke winsten en ver-
sexwoorden op rose behang koperen bed - Ontplof in rood bruin groen van kleuren naar de daad op de associatie grens - Naakte lading kan sexwoorden in kleuren rectale bruine groene aarstaal doen ontploffen - De sexlading wordt meestal gecontroleerd door sexwoorden die een electro-magnetisch patroon vormen - Dit patroon kan worden verschoven door andere factoren voor woorden in de plaats te zetten - Neem een eenvoudig sexwoord als ‘masturbeer’ - ‘trek af’ - Zet kleur in de plaats voor woorden als ‘trek’ - rood ‘Af’ - wit - rood - wit - Flits van woorden naar kleuren op het associatiescherm - Associeer in stilte van kleuren naar de daad - Vervang woorden door andere factoren - Kleur-muziek-reuk-voel aan de miljoenen sexnummers altijd overal - Jongens rood-wit van kermisrad, kermistreinen bruggen fluitende fietsbanden boom huizen overhellende goederenwagons fluitende trein sperma sliertend in de winden van Panhandle - huiverend door jonge lijven onder kosthuisdekens voorsteden van Zuidamerikaanse stad in puin voddige broeken vielen op gebarsten bloedende voeten zwart stof blazend door benen en geslachtsdelen - Bleek kostschoolvlees naakt voor de keuring de jongen met epilepsie voelde De droom in zijn hoofd worstelend om controle de lucht van kleedhokken op zijn maag - Hij was in De Kamer met veel koffers allemaal open en laden vol dingen die | |
[pagina 15]
| |
liezen; maar het gaat door en door. Als een stripverhaal, veronderstel ik. Ja, zegt hij, als een stripverhaal. En dat wapen dat ze gebruiken, zeg ik, oprukkend; wat bedoelt u met Obsceniteit als een totaal wapen? Dat is er maar een, zegt hij ontwijkend. Er zijn anderen van andere planeten met andere wapens. En de politie, komt die ook van verschillende planeten? Ja. Zo dat één agent van een bepaalde planeet achter de misdadiger van dezelfde planeet wordt aangezet? Ja, omdat hij zijn gebruiken kent. Goed, dat is genoeg, zeg ik vermoeid. Ik laat mijn Nova-politie-legitimatie zien, een groot litteken op mijn linkerdij. Neem dit spul in beslag, zeg ik tegen mijn onzichtbare rechercheurs. De machines verdwijnen, maar het masker van mijn slachtoffer vertrekt nauwelijks. Zoudt u nu zo goed willen zijn mij te vertellen waar ik de W.C. kan vinden? Ik weet dat ik op hem als heer kan rekenen mij juiste inlichtingen van deze aard te geven. Hij wijst de gang in. Als ik terugkom dragen twee jongens hem naar buiten op een plaat grijze steen. Hij is stijf en grijs. Schrijfmachine Ontwenning? zeg ik
gepakt moesten worden en nog maar een paar minuten om de boot te halen fluitend in de haven en meer en meer laden en de koffers willen niet dicht rekenkundige wanorde en de natte droom spanning in zijn kruis - Zilver licht schoot aan in zijn ogen en hij viel met een scherpe metalen schreeuw - door benen en geslachtsdelen voelde hij zijn broek afzakken - huiverende buitenwijken van de stad - ochtendwind in een ruimte vol stof - Naakt voor een keuring orgasmes hebben - spanning in de maagspieren - kermistreinen hellend door droomvlees - reuk van de modderpoelen - warme stralen van brijige stroom water van het boom huis - lachend in het zonlicht - trok mijn broek op - Ontploffing van de keel van kleur naar de daad sprong op en lachte in de doorgangshotels - hellend terrein van broodjeskramen - Zilver schrift barstte in maanlicht door een Mexikaan van ongeveer twintig - genot tintelend door gebarsten bloedende voeten - Met spookledematen zijn pik op rolschaatsen - langzaam kruispunt van onkruid en beton - Winkelgalerijen spetterden licht op een Mexikaan van ongeveer twintig - Natte dromen over vlucht zuchtten in lamp - Flits van woorden naar kleur sexnummers altijd overal ontploften in spieren drijvende lagen van mannenvlees - Jongens op ochtendwind - Terrein van broodjeskramen en onverdraaglijke kermistreinen - (In het boom huis kwamen | |
[pagina 16]
| |
met zachte stem tegen de baardeloze jongeman achteraan. Hij knikt, zijn ogen omlaaggeslagen en zijn haren krullend om zijn oren. Ik voel me niet persoonlijk verantwoordelijk: ik voer alleen maar mijn orders uit, en mijn rechercheurs alleen maar de mijne. Ik kijk naar de jongens die hem de gang door en de deur uit dragen. Ik neem aan dat zij rechtsaf zullen keren en hem om de hoek in de Seine gooien.Ga naar voetnoot* O welk een briljante geest wordt hier omvergeworpen, zeg ik, zet mijn pruik af en openbaar mijn kale hoofd. Niettegenstaande mijn officiële plichten, ben ook ik een minnaar van de kunsten, een goedlopende zin, machines, krankzinnigheid en rebellie. Maar we moeten hen op hun eigen wapens bevechten. Ik probeer wat meer persoonlijke droefheid voor mijn slachtoffer op te brengen, maar ik kan me niet herinneren hoe zijn gezicht er uit ziet.
zwarte mieren in onze kleren uittrekken van hemden en broeken en bij elkaar de mieren afborstelen - ‘er zit een mier daar’) - Hans lachte en wees naar mijn broek - wij waren de enigen die reden - open hemden flapperende geslachtsdelen - Ochtendwind door vlees - Aan de rand van de stad - noten van de vertalers. Doctor Lilly, ook bekend door zijn proefnemingen met dolfijnen, auteur van Man and Dolphin. Brion Gysin, Amerikaans schilder in Parijs woonachtig, uitvinder van de ‘cut up’ techniek, ververklaard in Minutes To Go en The Exterminator. The Alameda, een park in Mexico City. Chili Houses, goedkope restaurants, waar chili con carne wordt opgediend, aan te treffen in Mexicaanse of Portoricaanse wijken van grote Amerikaanse steden. Hassan i Sabbah of Scheik Hasan ben Sabah, ‘verzamelde in 1081 een bende desperado's om zich heen, die hij door bedwelming met haschisch tot alles, wat bevolen werd, kon brengen. De kruisvaarders ondervonden veel last van de haschischins, zoals de misbruikmakers genoemd werden, welk woord zij tot “assassins” verbasterden.’ (Dr A. Kleinhoonte, Winkler Prins Encyclopedie). Zie verder Betty Bouthoul, Le vieux de la montagne (Gallimard, 1927) en Robert S. de Ropp, Drugs and the Mind (pocket- en paperback-uitgaven). Bio vooruitgang, refereert aan een mutatie van de mens. Panhandle, een laagvlakte in het Westen van de Verenigde Staten. Voor Doctor Wilhelm Reich, zie o.m. Ethel Portnoy Kousbroek's bijdrage in het eerste nummer van Randstad. | |
[pagina 17]
| |
La Monte Young / Compositie nr. 2 (1960)Leg een vuur aan voor het publiek. Gebruik bij voorkeur hout, andere brandstoffen kunnen ook gebruikt worden, als dit nodig is om het vuur brandend te houden of de rookontwikkeling te controleren. Het vuur mag van elke grootte zijn, maar mag niet worden geassocieerd met andere voorwerpen, zoals een kaars of een sigarettenaansteker. De lichten kunnen worden uitgedraaid. Als het vuur brandt, mag de maker (mogen de makers) er bij gaan zitten en het aanschouwen voor de duur van de compositie; hij moet (zij moeten) echter niet tussen het vuur en het publiek gaan zitten; dit publiek moet in staat worden gesteld het vuur te zien en er van te genieten. De compositie mag elke lengteduur hebben. Indien de compositie wordt uitgezonden, kan de microfoon vlak bij het vuur worden gehouden. | |
La Monte Young|Pianosolo voor David Tudor nr. 1 (1960)Breng een baal hooi en een emmer water op het toneel door de piano te eten en te drinken. De pianist kan zelf de piano voeden of deze het zelf laten doen. In het eerste geval is het stuk beëindigd als de piano genoeg heeft gegeten. In het tweede geval als de piano eet of besluit het niet te doen. | |
George Maciunas|Solo voor belangrijke man, voor Manfred de la Motte (1962)Stuur telegram ‘Solo voor belangrijke man’ naar het theater waar het stuk wordt gespeeld. | |
Name June Paik|Gevaarlijke minuut, voor Dick Higgins (1962)Kruip in de vagina van een levende vrouwtjes-walvis. |
|