Uiterlijke afleiding
Verhoevens personages gebruiken vaak hun uiterlijk ter afleiding van de slechtheid van hun karakter. In Hollow man wordt duidelijk dat je ook zonder uiterlijke verschijning alle macht ter wereld kunt verkrijgen. De onzichtbare man, gespeeld door Kevin Bacon, zegt voor de spiegel: ‘Als je jezelf niet meer in de ogen kunt kijken, kun je doen wat je wilt.’
Hollow man, zijn laatste Hollywood-project, is in Verhoevens oeuvre een geval apart. De film ontbeert de typische rauwe en satirische kant van Verhoeven. Dit spannende sciencefiction avontuur over een bezeten wetenschapper die zichzelf onzichtbaar maakt, roept geen discussie of walging op zoals vele van zijn andere films.
Wel is Hollow man weer een film waarin niets wordt ontzien. De huid van de hoofdpersoon lost op. Spieren, bloedbanen, zenuwen verdwijnen stukje bij beetje. Om dit uit te beelden maakt Verhoeven geen gebruik van ultraviolette lichtflitsen of andere gedoodverfde effecten. Verhoeven kiest er voor om alles te laten zien. Dus ook de afwikkeling van de lul, die van de huid wordt ontdaan. Het lijkt op een bloedworst. De camerastandpunten en montage zijn hier niet baanbrekend. De beelden wel.
Over Hollow man zegt Verhoeven in AD magazine: ‘Toen ik bij Hollow man zag hoe weinig vrijheid de studio mij uiteindelijk gaf, heb ik me gefocust op de leuke groep mensen met wie ik werkte. De nasmaak was wel dat ik gedwongen was om na te denken of ik misschien terug moest naar de meer Europese stijl.’
Voor zijn nieuwste film keert Verhoeven niet alleen terug naar de Europese stijl, maar ook komt hij terug op eigen bodem. Voor Zwartboek gaat hij weer samenwerken met zijn oude scenarioschrijver Gerard Soeteman, die meewerkte aan Verhoevens succesvolle Nederlandse films.
Zwartboek is een thriller die zich afspeelt aan het einde van de Tweede Wereldoorlog en het begin van de bevrijding. De vrouwelijke hoofdrol wordt vertolkt door de - natuurlijk bloedmooie - actrice Carice van Houten, die al de nieuwe Monique van de Ven wordt genoemd. Zij speelt, geheel volgens de Verhoeven-thematiek, een joodse verzetszangeres die een Duitse officier verleidt en zich wreekt voor wat haar familie en land is aangedaan. Na twintig jaar Hollywood-gekte maakt de meester van de controverse zijn opwachting met een nieuwe Nederlandse film. De regisseur: ‘(...) Ik ga de waardering in omstredenheid volledig waarmaken. Het wordt een echte Verhoeven.’