Parmentier. Jaargang 17(2008)– [tijdschrift] Parmentier– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 105] [p. 105] Lyn Hejinian Gedichten Vertaald door Ton van 't Hof Boek Acht Verhalen begeven zich vaak in het duister en blijven daar Om te veranderen Ze ontspringen uit nachtelijke geluiden In ervaring die het daglicht anders zou kunnen uitwissen Ontlokt aan somber gemoed dat niet rechtlijnig kan worden genoemd We veranderen de verhalen in onze biografie Maken gebruik van het leven En het is heel eigenaardig, het vloeien van herinnering op besef Oorsprong verklaart niets, zoals William James aangaf Het heeft zelf behoefte aan verklaring Het verschil tussen woorden en dingen Is functioneel We gebruiken het om te beleven We gebruiken het om te betuigen Daar Was eens een gekwelde zeemeermin op het strand Half mens stond ze op haar zachte witte voeten En zong standvastig Ziedaar In zoveel regels als het vaak inneemt is een verhaal opgedoken Daar We kunnen onze weg gevoelen naar het genoemde gezelschap en streken gee1 van de verbouwde tame Personages opsporen en hun bezigheden Doch nooit hun beslistheid uitleggen De onuitsprekelijke houding van het kadaver Zijn organen in zijn naakte hand Waardoor de vertrouwdheid die het met zichzelf had beschikbaar komt Zijn lichamelijkheid getoond wordt, een lichamelijkheid die het nog altijd met ons gemeen heeft Maar alles is wat we nu delen Wat anders volledig van elkaar gescheiden is De autonomie en onafhankelijkheid (anonimiteit) en uiteindelijk de autoriteit van zijn lichaamsdelen Wat nu is vervolledigd [pagina 106] [p. 106] De ontkrachting bereikt onveranderlijkheid Met fysieke grenzen om over te steken Met een knuppel Met mijn eigen ogen achter de ogen Ik (wier bestaan is inbegrepen) was daar Ik kan er over schrijven Niets kan over realiteit worden gezegd wat het niet vooronderstelt Waar? In het lab bovenaan de heuvel rechts van de hoofdingang Wanneer? Op dinsdag, om 3 Wie zal er zijn? A_____ en Z_____ Het kadaver (het origineel) zal niet spreken Het kadaver kan indrukken niet met elkaar verbinden Het is onmiddellijk Het ontbeert gewoontes, gaat direct vooraf aan niets, zal niet argumenteren Noch met zijn vinger een woord schoonpoetsen En metamorfose bedoelen De tegenstrijdigheden tussen aforismen herkennend De gevoeligheden Gelijk appels die hard op de grond vallen Het lichaam in de steek laten Niet als een filosofie die niet kan worden vervolmaakt Maar als een hulpmiddel voor passie Die met recht zal terugkeren Gelijk sterren op het netvlies of passers op de huid Passie, zoals Nietzsche zegt, past speelse impressies zelfs toe op serieuze aangelegenheden Zij spreekt verstoord En soms betreurt zij absurditeit en soms verheugt zij zich er over Fragment ‘Book Eight’, uit: A Border Comedy (Granary Books, 2001) [pagina 107] [p. 107] De Fatalist Mogelijkheden worden waarschijnlijk vaak alleen maar intuïtief ingegeven - bekend als een aandrang in een ogenblik en geheel genomen als een grote onbeholpen schoft of een tafelservies voor twaalf. Maar weten voor een moment is één van de taken van de kunstenaar. Dingen helder houden herinnert mensen eraan dat het boek bestaat - dat ene dat je las terwijl je slaapliedjes zong in ‘gebeurlijke verzen’ over ‘aanhoudende gebeurtenissen’ in ‘seriele vorm’. Maar gegeven de vorm is er altijd een kans dat ergens tussen begin en eind iets wat was verstuurd verloren is gegaan of geweigerd. Of zeg we zoeken op het internet naar zweminstructies en net als we ze vinden breekt de pagina af. Alle essentiële stralende en bijzondere doch representatieve elementen van een fantasiewereld (en fantasieën bevatten louter essentiële elementen) nemen de voorgrond in. En de stank is ongelofelijk - alleen de roerloze dromer zou het echt kunnen geloven. Maar niets verdwijnt langzaam uit gezichtspunten. Er is geen verleden, er zijn geen oorzaken. Filosofie is de verbeeldingswereld van de poëzie, de wending tot het lachen dat uitbarst met waterstofperoxide en een ietsepietsie citroen. Anders is alles donker en stil met uitzondering van de ventilator in de gevelkachel en keert huiswaarts onthutst over ouderwets enthousiasme. Ik herinner me het vergeten om het herinneren - wat een plezier! Elk element is verantwoordelijk voor elk ander element. Vergeten is strategisch doch de melancholie, waar het een troost voor is, blijft om de honden onder de bomen te helpen bij het blaffen tegen de lopende oorlog en de hanen in venvarring te brengen, die eerder kraaiden in onwetendheid maar nu meer wijselijk kraaien. We hoeven de frases slechts keer op keer te herhalen om ze onjuist uit te kunnen leggen. Fragment uit: The Fatalist (Omnidown, 2003) Vorige Volgende