bijvoorbeeld worden gerepresenteerd als concentrische cirkels, en soms heeft elk niveau twee dimensies: een van uitleg (explanation) en een van voorschrift (prescription). Vaak worden de modellen van een artikel gebruikt om verschillende domeinen met elkaar in verband te brengen. Een concentrisch kringenmodel kan bijvoorbeeld analoog opereren binnen taal en literatuur enerzijds en binnen politieke theorie anderzijds. Het essay dat ik heb gekozen om te vertalen, Grondvesting (Constitution), uit 1981, is een van de eerste essays waarin Andrews een dergelijke opzet uitwerkt.
Maar de modellen die in zijn poëtica worden toegelicht kunnen ook als blauwdruk fungeren voor de ordening van poëtische teksten. Ze bieden een handvat voor de interpretatie en ordening van de fragmenten die op de systeemkaartjes staan. Daarmee kan Andrews essayistische passages ook makkelijk laten overlopen in passages met primair poëtisch materiaal. Ook hierin is Grondvesting een opvallend vroeg voorbeeld. Een betogende tekst, die het schema van het artikel uiteenzet, wordt steeds onderbroken door cursieve fragmenten, die afkomstig zijn uit zijn gedichten (hij noemt de teksten Give Em Enough Rope, R + B, Getting Ready To Have Been Frightened, ‘Avg. Lumens’, Wobbling, Sonnets (memento mori), Transbluency, Love Songs). In deze opzet laat hij zijn poëtische taalmateriaal en zijn theoretische overwegingen licht op elkaar werpen. De poëzie wordt extra geladen door haar in een theoretische context te plaatsen, en de theorie wordt onmiddellijk verrijkt met praktijkvoorbeelden. Het onderscheid in schriftuur tussen de cursieve en de rechtstaande passages is soms klein: daadwerkelijk lijken op veel plekken theorie en poëzie in elkaar over te gaan.
De theoretische modellen kunnen ook op de achtergrond een rol spelen bij het poëtische werk zelf. Lip Service is daarvan een voorbeeld. Het werk ontstond na voltooiing van het lange, overweldigende, uiterst agressieve politieke gedicht I Don't Have Any Paper So Shut Up (Or, Social Romanticism) op basis van materiaal dat meer te maken had met liefde, erotiek, intimiteit, het lichaam, relaties, gender en feministische theorie. Dit materiaal werd in verband gebracht met twee structurele modellen. Het eerste model is Dante's Paradiso, dat als structurele mal diende (in het bijzonder werd alle interpunctie overgenomen uit Dante). Het andere model was het theoretische model voor een groot essayistisch werk waar hij op dat moment aan werkte, onder de titel Tips for Totalizers. Een definitieve versie van dit werk is naar mijn weten nooit verschenen. Wel is de onderliggende theoretische blauwdruk vele malen gebruikt om teksten te ordenen. In de essaybundel Paradise & Method geeft Andrews een overzicht