historische Alida, ook een waardige, moedige vrouw, vandaar dat deze beide namen worden gebruikt bij de desbetreffende verkiezingen (het zou interessant zijn om te vernemen wie de vader van Alida was, en aan welke criteria participanten in een gelijknamige verkiezing zouden moeten voldoen, maar dit terzijde).
De oppervlakkigheid, en bovenal de eeuwige neiging tot kopiéren (in plaats van te creëren), maken dat zelfs de meest nieuwsgierige ziel tijdens de show in somber gepeins vervalt. De meest ergerlijke vorm van imitatie is nog wel het stereotiepe spreektoontje van de jonge meiden - een exacte kopie van wat hun grootmoeders ook bezigden. Geen haar vernieuwing of inbreng van een persoonlijke metamorfose. Of je nu een odo hoort, voorgedragen in de jaren vijftig of nu, er is geen verschil! De meisjes worden voor zo'n show ‘opgeleid’ of geïnstrueerd door oudere dames die ‘weten’ en niet twijfelen (ik zeg dit overigens met alle respect voor hun kennis), en al helemaal nooit luisteren, of de jeugd stimuleren tot het bedenken van iets eigens, iets waar zijzelf helemaal nooit op zouden kunnen komen! Waarom mag een tienjarig meisje niet haar eigen odo bedenken, passend bij haar generatie, en die op eigen wijze presenteren? Is men wel echt geïnteresseerd in wat deze meisjes denken? In wat hun eigen verbeelding zou kunnen produceren? Men noemt de instructrice sabi sma, iemand die weet, iemand die het allemaal al ondervonden heeft. Maar als je het allemaal al weet, leer je niet meer, en die toestand is het laatste wat je de jeugd zou willen toewensen.
Natuurlijk is het goed om te weten waar je vandaan komt. En met weten bedoel ik echt weten, maar daaraan komt geen einde. Als een mens blijft steken in achteruitspitten en -graven, heeft hij vandaag de dag geen bal aan zijn verleden. Zeker, het is goed om te weten wie je voorouders zijn. Maar je moet je ook realiseren dat je op hun schouders staat en niet meer in de modder, zoals zij. Als je de fout maakt om van hun rug af te glijden, regelrecht de modder weer in, dan is hun werk voor niets geweest. Zij hadden bij jouw verwekking de blik omhoog gericht. Dat kon ook niet anders, want dieper vallen dan zij kon volgens de overlevering niet. Wil je hun inspanning dus niet ondermijnen, dan richt je je blik vooruit, omhoog... Wanneer ik dergelijke overpeinzingen wereldkundig maak, krijg ik dikwijls het verwijt dat ik het ‘zwarte’ in mij onderdruk of ontken, of me er niet in wil verdiepen... O jee!
Ik heb een tijd in Afrika gewoond om een genuanceerder beeld te krijgen van de dingen waarnaar ik nieuwsgierig was. Alleen, in een tijd lang vóór het ‘in de mode’ was (en nog financieel haalbaar). Ik heb kennisgemaakt met bigi sma met zeer visionaire ideeën, die hun tijd ver vooruit waren en de jeugd aanspoorden om te exploreren, rond te kijken en niet stil te blijven staan bij de ellende (nog steeds) om hen heen, maar om een nieuw Afrika te ‘dromen’, uitgaande van de actuele situatie (dat wat men heeft of niet heeft). Ik heb kennisgemaakt met personen als het Académielid