ne en grote, intieme en openbare gebeurtenissen wisselen elkaar voortdurend af en het commentaar erop biedt een interessante inkijk in wat een oude scepticus aan het eind van vorige eeuw zoal heeft beziggehouden. Barnard ergert zich aan zowat alles, gaat geregeld gebukt onder het wereldleed en blijkt alleen in de abdij van Male of in de Sint-Gertrudiskerk van de oud-katholieken soms enige rust te vinden. Hij is een geboren melancholicus: ‘De triestigheid wil niet overgaan’, zegt hij ergens. Mopperend, tobbend en dagdromend schrijft hij een existentiële onvrede van zich af. Schrijverschap als een vorm van therapie? Of toch als een gecultiveerde vorm van obsessioneel gedrag?
Centraal in het dagboek staat Barnards problematische verhouding tot God. Zelden krijgt men in de Nederlandse literatuur (dit dagboek is een literair boek, het werk van een stilist) zo onomwonden de verscheurdheid van vele hedendaagse (ex-)christenen te zien: ‘Als het geloof mij vreemd was, piekerde ik niet zo. Dan legde ik mij neer bij de insufficiëntie, bij het menselijk tekort en bij de ontoereikendheid van het bestaan. Maar het geloof is me eigen. En ik kan me er niet aan overgeven, ik blijf modderen in de twijfel. Dat is niet een intellectuele twijfel alleen, die is maar de uitloper van iets dat dieper zit, iets dat mij zo eigen is als mijn eigenste ego. Ik kan niet bidden, dat wil zeggen: mij loslaten en aan een Ander toevertrouwen. Mij verlaten (!) op die Ander.’
Het citaat is niet alleen cultureel-sociologisch interessant, maar is ook psychologisch te verbinden met de verhouding tot de moeder, die voor het eerst zo opvallend op verschillende plaatsen wordt belicht, bijvoorbeeld in een gedicht waarvan ik alleen de eerste regels citeer: ‘Moeder waarom drijf je mij / naar de randen van de vrijheid?’ Het ontheemd-zijn lijkt, zoals meestal, diepe emotionele wortels te hebben. Als laat geboren en enig kind kent Barnard een eenzelvige jeugd, die door de calvinistische levenssfeer en de oorlogservaringen nog wordt verdiept met een schuldgevoel over zijn eigen dichterschap dat de daadkracht van pastoraat en verzet mist. Ook de gedachte dat je rekenschap moet afleggen voor je schrijverschap, niet alleen tegenover de mensen, maar ook tegenover God, leidt vaak tot psychische ontreddering, het gevoel tekort te schieten, er niet bij te horen, bij de theologie niet, bij de literatuur niet.
In zijn relatie tot Tinka, zijn vrouw zit een vergelijkbare tragiek: het verlangen naar de geliefde en het besef van het eigen onvermogen om dat verlangen blijvend om te zetten in een voldoening schenkende relatie. Openhartig, maar schroomvallig, niet zonder mededogen beschrijft Barnard de langzame geestelijke aftakeling van zijn vrouw en de onafwendbare vervreemding.
Anno Domini zou een zwartgallig boek zijn, als daarin niet af en toe een suggestie werd gegeven van een alternatief, van een radicaal ander, messiaans bestaan. Voor Barnard is de cartesiaanse wetenschap de kop van jut en mee verantwoordelijk voor de hebzuchtige cultuur waarin we leven. Wat hij, de principiële dwarskijker, voorstaat, is een liturgische levenswijze, waarin het zinsverband nog kan worden beleefd als een gedeeld ritueel, een sacrament. Een dergelijke oud-christelijke levenswijze leeft nog van de poëzie, de allegorese, en weet nog van de Ander. Daarom is er in plaats van zwartgalligheid nog plaats voor de hoop van de humor, de milde ironie die het bestaan draaglijk maakt, niet vanzelfsprekend. Eén voorbeeldje: ‘Gisteren, terwijl ik het credo stond mee te zingen, viel plotseling het rechterglas uit mijn bril. Ik heb eerst dat credo uitgezongen en mij toen pas gebukt om het glas op te rapen dat dan ook heel was.’
Ondanks alle eenzijdige cultuurkritiek, zelfdestructie en afwijzing van de wereld blijft dit dagboek daarom toch nog genietbaar en relevant: het menselijk tekort is niet bodemloos. Of om het nog één keer met de woorden van de dichter en psalm 23 te zeggen:
in de verschrikkelijke leegte
Paul Gillaerts
willem barnard, Anno Domini. Dagboeken 1978-1992, De Prom, Amsterdam/ Antwerpen, 2004, 351 p.