tie bestreden hebben. Volgens Doorman zijn dat slechts theoretische exercities geweest die niet of nauwelijks invloed hebben gehad op het beeld dat het overgrote deel van de westerse mens van zichzelf heeft.
Doormans keuze voor de term romantische orde is zo gek nog niet. Orde is een van de mogelijke vertalingen van het Griekse woord ‘logos’, dat ook ‘woord’ betekent. We vinden dat onder andere terug in de benaming van allerlei wetenschapsgebieden. Psychologie duidt zo de manier aan waarop de psyche is geordend. Terwijl de wetenschappen die orde echter zo helder mogelijk in kaart trachten te brengen, houdt Doorman zijn orde bewust ondoorgrondelijk. Ze heeft wel kenmerken en horizonnen, maar laat zich niet vangen in definities of nauwkeurige omschrijvingen. Daardoor werkt deze term als een impressionistisch schilderij: je kunt er met wat verbeelding van alles in onderbrengen, maar echt afgrenzen kun je hem niet. Grofweg zou je kunnen zeggen dat orde de grenzen trekt om het ervaringsbereik van een bepaalde geschiedkundige periode. Doorman ent zijn orde-begrip op het epistèmè-begrip dat de Franse filosoof Michel Foucault (1926-1984) ontwikkelde om de dieptestructuur van een tijdperk bloot te leggen.
Allesbepalend voor de romantische orde is de ontdekking en exploratie van het innerlijke van het subject en van de gevoelens die daar huishouden. De mens die in de romantische orde leeft, kan bijna niet anders dan zijn innerlijk serieus nemen en zijn grenzen verkennen en verleggen om zo dicht mogelijk bij zichzelf te komen.
Doorman zet helder uiteen hoe deze nieuwe en centrale positie van het subject vanaf de negentiende eeuw de hele maatschappij ordent en constitutief is voor onder andere de kunst. Tot en met de Verlichting sprak men van
kunsten in de zin van vaardigheden. Pas in de romantiek ontstaat dé kunst en wordt ze de meest individuele
Teun Hocks, ‘Zonder titel’, 1991, zwartwitfoto + olieverf, 140 × 130 cm - Foto Torch Gallery Amsterdam.
uiting van het meest individuele gevoel. In plaats van een zo knap mogelijke imitatie van een landschap of huiselijk tafereel, probeert ze plotseling iets hogers op het spoor te komen. Vaardigheid en vakmanschap worden daaraan ondergeschikte grootheden. In onze tijd heeft dat ertoe geleid dat het concept veel belangrijker is dan het uiteindelijke kunstwerk.
Maar niet alleen de kunst en het samenleven worden door het romantische ideeëngoed bepaald, ook de internationale politiek blijkt geschoeid te zijn op romantische leest. Het zijn romantici als Fichte en Herder geweest die naar analogie van het innerlijk van het subject op zoek gingen naar het eigene van een volk. Dat was nodig omdat de voormalige onderdanen van koning of keizer na de Franse Revolutie het gevoel aangeleerd moesten krijgen dat het land waarin ze woonden hun land was. De idee was dat de politieke eenheid van een natie alleen kon bestaan bij gratie van een door iedereen gedragen ideologie. De romantiek leverde die ideologie door de uitvinding van het nationalisme en de vaderlandsliefde. Een liefde die zo ver moest gaan dat mensen bereid waren