Film
Madammeke Pis
Welnee, Dorothée van den Berghes debuut-film is niet de meisjesversie van Manneke Pis. Maar op een of andere manier komt die jongensfilm van Frank van Passel me spontaan voor de geest. Het heeft er waarschijnlijk alles mee te maken dat beide films de woelige emotionele wereld van jonge mensen op een eenvoudige en poëtische manier in beelden weten om te zetten. De manier waarop ze dat doen, geeft blijk van soberheid en van een meer dan modale stijlvastheid.
Ik had ook naar Rosie van Patrice Toye kunnen verwijzen, wat een echte meisjesfilm is, en bovendien ook recenter dan Van Passels debuut, maar Rosie is een stuk minder homogeen en ook minder oorspronkelijk. Meisje en Manneke Pis hebben dezelfde cameraman, Jan Vancaillie, maar de verwantschap tussen de twee films ligt elders: die heeft te maken met de hoofdpersonages.
Het levensgevoel van manneke en madammeke Pis is niet die van de vrolijke spring-in-'t-veld, maar die van het buitenbeentje dat zich geen plaats onder de zon weet toe te eigenen. Hij en zij zijn alleen, ze hebben geen vrienden want niemand begrijpt hen. En de volwassen wereld is hard, koud en opportunistisch. Het is een zeer romantische visie, die precies om die reden makkelijk overhelt naar sentimentaliteit, in een adolescentenpathetiek die vaak iets gênants heeft.
Meisje heeft met dit genre een zekere flou artistique gemeen, die de bedoeling heeft diepgang te suggereren zonder die daarom ook noodzakelijk in huis te hebben. Mij irriteert dat register nogal. Ik herinner me Van den Berghes korte film BXL Minwit, die me precies om die reden maar matig kon bekoren. Meisje ontsnapt aan de excessen ervan. Dat komt omdat de film enerzijds voldoende ingehouden is en anderzijds de nodige humor en zin voor zelfrelativering bevat.
De grote verdienste van Meisje is de manier waarop Dorothée van den Berghe met lichamen omgaat. Die is voor Vlaanderen vrij uniek. Personages worden zonder de minste remming voor de camera gezet, in hun blootste zelf. Zo leren we het hoofdpersonage Muriel kennen: ze zit op het toilet. Muriel is een verlegen, introvert meisje. Even later vleit ze zich neer in een zetel. Ze streelt haar lichaam, ze begint zich te masturberen. De naaktheid die we zien is veel meer psychisch dan fysiek. En het werkt: deze scènes zijn behoorlijk sterk.
Wat is er met dit meisje aan de hand? Het zit zo: Muriel heeft het ouderlijke nest verlaten en gaat op kamers wonen in de stad. Ze komt terecht bij Laura, een extraverte vrouw met, in tegenstelling tot Muriel, een complexloos seksueel leven. Ook Laura krijgen we naakter dan naakt te zien. De ultieme scène op dat vlak maken we mee wan-