overtuigd van de superieure positie van de Vlaamse bijdrage dan de Gouden Kalf-jury. De personages in Maria op zolder bieden de kijker weinig verrasingen. Moeder en vader (Hilde Heijnen en Johan van Assche) hebben weinig tijd voor hun negenjarige dochter Anna (Laurien van den Broeck). Hun huwelijk stelt niet veel voor, ze leiden een materialistisch leventje. Grootmoeder (Chris Lomme) is het tegendeel: een wat verwarde, lieve oude dame, die een veel beter contact heeft met Anna. Vader en moeder ergeren zich aan de religieuze leefwereld van grootmoeder en tolereren haar alleen in huis omdat ze zich nuttig maakt als kinderoppas. Op een dag vindt Anna een Mariabeeld op zolder dat in haar verbeelding tot leven komt. Aan het einde van het verhaal komt scenarist Theu Boermans te voorschijn met een miraculeuze ontknoping. Boermans laat het geloof, zoals Lars Von Trier dat ook deed in Breaking the Waves, heel even bergen verzetten. Hij kijkt daarop toe met een blik die het midden houdt tussen ernst en een ingehouden glimlach.
Theu Boermans, bekend als artistiek leider van Toneelgroep De Trust, schreef niet alleen deze aflevering, hij is tevens coördinator en eindredacteur voor de hele reeks. Het was onder meer zijn verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat de zeven delen, hoe verschillend ze onderling ook zijn, toch deel uitmaken van een en dezelfde reeks. Hij is in zijn opzet geslaagd. De Vlaamse bijdrage wordt vanzelfsprekend als Vlaamser ervaren dan de overige delen, maar je accepteert de verschillen.
In
Maria op zolder is de verhouding tussen het opdrachtthema en de intrige tamelijk rechtlijnig. Ook in
Mededingers van Stan Lapinski en Paula van der Oest, een van de mindere bijdragen, is de hoop onmiddellijk herkenbaar. Hermien (Aat Ceelen) verlangt naar een nieuw en beter leven, om te beginnen naar een nieuwe man. Aan het einde kristalliseert de hoop in het verlangen om in de
Surpriseshow te komen, een populair emo-programma op de televisie. Ernst en Victor Löw, ook in de film twee broers, zullen met die hoop een
Grootmoeder (Chris Lomme) en Anna (Laurien van den Broeck) in ‘Maria op zolder’ van Arno Dierckx.
gemeen spel spelen. Het lijkt wel
Iedereen beroemd.
In Brok-stukken van Annemarie van de Mond is voorzichtigheid een deugd die op verschillende niveaus zal spelen in het leven van vier vrouwen. Eén keer in het verkeer, twee keer in de liefde (zowel positief als negatief) en nog een laatste keer in het prille seksleven van een jong meisje. De voorzichtigheid neemt daar heel concreet de vorm aan van een condoom. Een beetje gezocht (of misschien net niet ver genoeg gezocht), maar de verschillende plotlijnen worden wel behendig in elkaar gevlochten, en er wordt aardig geacteerd.
In het matigheid-deel van Paula van der Oest - Doolhof is de titel - is de relatie van de intrige met het thema minder evident. Er is weliswaar sprake van een vrekkige moederfiguur die ook op het vlak van de liefde tegenover haar kinderen zuinig is, maar de kern van het gegeven gaat over iets anders: over een uiteengevallen gezin, over een stervende vader die opnieuw toenadering zoekt tot zijn vrouw en zijn twee dochters.
De drie overige delen (moed, liefde en rechtvaardigheid) spelen zich af in een overwegend landelijke setting en hebben een uitgesproken naturalistisch karakter. We worden er geconfronteerd met een ruwe en rauwe werkelijkheid. De personages praten plat. Het geeft vooral Liefdesgasten (liefde) en Kind van de rekening (rechtvaardigheid) een gevoel van authenticiteit en een niet te miskennen kracht. Liefdesgasten van initiatiefnemer Albert ter Heerdt gaat over