Goud voor Man van staal
De voorbije twee jaar heeft de Vlaamse filmproductie meermaals een beroep gedaan op de jeugd. Denk aan Rosie van Patrice Toye, De Bal van Deprez en Van Rijckeghem, Blinker van Filip van Neyghem en Man van staal van Vincent Bal. Er was ook de Kabouter Plopfilm (De kabouterschat) van Studio 100 die de allerjongsten (samen met hun ouders) in groten getale naar de zaal lokte, en de Kinepolis-productie van Renaat Coppens, Misstoestanden. Die laatste titel laat ik even buiten beschouwing. Coppens gaat wel uit van de jeugdstrip Kiekeboe, maar gebruikt dat gegeven voor eigen doeleinden. Ik vraag me af of jongeren weten wat ze ermee moeten aanvangen.
Die plotse interesse voor de jeugd is allicht toevallig; het aantal films en het effect ervan is te gering om er conclusies aan te verbinden. Je kunt alleen vaststellen dat de Vlaamse jeugd
Ides Meire, ‘De Man van staal’.
maar zelden komt kijken. Als ze dat wel doet, dan is het om redenen die niet met de film zelf te maken hebben. Omdat Kabouter Plop voor kleuters een bekende Vlaming is, en omdat
Blinker de verfilming is van een jeugdboek van Marc de Bel, een auteur die bij jonge Vlaamse lezers een cultstatus heeft.
Voor Man van staal, die samen met Rosie voor mij een van de betere producties is, zijn die extra aanknopingspunten er niet. Nochtans is Vincent Bal in het kortfilmersmilieu een klinkende naam (Bloody Olive; Tour de France; Aan zee). Bovendien heeft hij met de film op het festival van Berlijn een belangrijke jeugdprijs gewonnen. En toch blijft het jonge publiek weg.
Jammer, want Man van staal is een charmante film. Ik laat me graag verleiden door de avontuurlijke verbeelding van Vincent Bal, door de ongegeneerde creativiteit van zijn scenario. Bal neemt zijn jonge kijkers serieus. Hij geeft ze een paar echte thema's, die hij vervolgens op een niet betuttelende en niet-infantiele manier behandelt: de dood en de liefde.
Het hoofdpersonage heet Victor, een tiener gespeeld door Ides Meire, die eerder al te zien was in Manneken Pis en Terug naar Oosterdonk. Victor ligt emotioneel overhoop na de dood van zijn vader. Zijn rouwproces wordt gespiegeld in het rouwproces van het land om Koning Boudewijn. Op het einde van de film zien we fragmenten van diens begrafenis op de televisie. Moeder heeft van alles te regelen en stuurt de jongen op vakantie naar Oostende, naar nonkel Rik en tante Jeanne (Peter Gonissen en