kunsten, en hoogstens geschikt waren voor de lagere genres als stilleven en portret, waarbij natuurgetrouw kopiëren voldoende was; terwijl hun mannelijke collega's de uitdagingen van de creatieve inventie aankonden en zo bij uitstek konden excelleren in de academische ‘grand art’. Kunstwerken van vrouwen hadden in de 19de eeuwse kunstkritiek een aparte status. ‘Il est un art dans lequel la femme excelle,’ aldus een criticus in L'Art moderne in 1884: ‘C'est celui des choses qui n'exigent ni pensée profonde, ni grand sentiment, ni large virtuosité. Des fleurs, des natures mortes, des objets élégants, des scènes de genre paisibles, des paysages doux, des portraits d'enfants, des animaux gentils, et ainsi de suite. Celles qui s'appliqueront sérieusement et opinâtrement à ces catégories, y réussiront pleinement, nous n'en doutons pas. Le tort de la plupart, c'est de vouloir sortir, de prétendre traiter les sujets réservés aux mâles, avec les procédés, les allures des mâles.’ (p.77). Wie meent dat dergelijke vooroordelen in de twintigste eeuw met de grensverleggende activiteiten van het modernisme in één keer werden uitgeroeid, kan opkijken: Theo van Doesburg, de motor achter De Stijl, vond nog dat vrouwen van nature door hun aardse aanleg niet zo goed in staat waren universele, abstracte waarden te verbeelden als hun mannelijke vakgenoten (p.99).
Het blijft oppassen, zo lijkt het. Ook nu nog. De Rotterdamse kunstenares Jeanne van Heeswijk waarschuwde twee jaar geleden: ‘Nog altijd geldt in de kunst dat je als vrouw wel mag meedoen zolang je het hebt over je lichaam en emotionaliteit. Als het gaat over taal en conceptionaliteit ben je als vrouw helemaal niet welkom’ (p.117). De voorbeelden in de catalogus en de inspirerende teksten prikkelen tot waakzaamheid.
Juleke van Lindert
Tentoonstellingscatalogus, Katlijne van der Stighelen, Mirjam West, e.a.
Elck zijn waerom. Vrouwelijke kunstenaars in België en Nederland 1500-1955, Ludion, Gent, 1999, 400 p. Tentoonstelling liep van 17 oktober 1999 tot 16 januari 2000 in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen.
Wally Moes, ‘Schaftuurtje’, olie op doek, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.
Van 26 februari tot 4 juni 2000 in het Museum voor Moderne Kunst te Arnhem.