De stem van het volk
‘Onvoltooid verleden’ van Hugo Claus
Hugo Claus heeft het 'm weer geflikt. Het onwaarschijnlijke verkoopsucces van De Geruchten is nog niet ten einde of er is alweer een nieuw prozaboek - Onvoltooid verleden, een soort vervolg op De Geruchten - dat, als de tekenen niet bedriegen, andermaal een stevige bestseller belooft te worden. En dat betreft dan romans die in een vloek en een zucht zouden zijn ontstaan. Deed over het vorige boek het gerucht de ronde dat Claus het in minder dan twee maanden geschreven had, wat mij onwaarschijnlijk leek alleen al omdat hij er zelf de bron van was, ditmaal moet de klus in drie weken geklaard zijn geweest, aangenomen dat de periode waarin Onvoltooid verleden als feuilleton verscheen in De Morgen plusminus samenvalt met de ontstaanstijd. Maar weer heb ik mijn twijfels. Zeker, Claus is een duivelskunstenaar (wat dat ook betekenen moge), als íemand zoiets zou kunnen is hij het, maar Onvoltooid verleden zit zo geraffineerd in elkaar, het bevat zoveel details waarvan het vooruitwijzende of anderszins betekenisvolle karakter pas bij tweede of derde lectuur blijkt, dat het niet mag worden uitgesloten dat het boek al ver af was toen aflevering één in de krant kwam.
Doet dit er allemaal iets toe? Nee, niets. Er bestaat geen enkel verband tussen publiek succes en kwaliteit van een boek. En evenmin tussen tijdsinvestering en kwaliteit. Waarom zoveel recensenten daar dan toch telkens over beginnen? Ach, misschien uit verbazing, ofschoon het soms, zeker als de kwalificatie ‘tussendoortje’ valt, niet moeilijk is sporen van slecht gesublimeerde jaloezie gewaar te worden. Als dit boek inderdaad een tussendoortje is, denk ik dan, wat moet er dan wel niet uit iemands vingers komen als hij er eens echt voor gaat zitten!
Hoewel er ook schrijvers zijn, en ik vermoed dat Claus voor dat type model kan staan, die op hun best zijn als ze werken in de wetenschap dat het ‘tussendoor’ en niet zozeer voor de eeuwig-
Hugo Claus (º1929)
heid is. In elk geval is de flair en de brutaliteit van de tussendoorschrijver mij vele malen liever dan de pompeuze ernst van de door project- en reclamebureau begeleide hemelbestormer. Maar nu over
Onvoltooid verleden.
Hoofdpersoon is Noël Catrijsse, broer van René, die, blijkens De Geruchten, ‘onze familie uiteengereten heeft door als huurling Tarzan te gaan spelen in Afrika’. Noël is wat schimmig en niet vrij van tegenstrijdigheden: het ene moment is hij niet goed snik, het volgende praat hij in betrekkelijk complexe, samengestelde zinnen. In zijn jonge jaren heeft hij een stevige valpartij gemaakt met een tandem en daarbij een portie hersenletsel met geheugenstoornis opgelopen, zij het dat die stoornis selectief is: als het zo uitkomt blijkt hij zich nog minieme details uit een ver verleden te herinneren. Toch is zijn geschiftheid geen pose: hij snapt de eenvoudigste dingen niet, is achterdochtig, impulsief en meer dan gevoelig voor roddel en achterklap.
Het boek heeft de vorm van een verhoor. Noël, kennelijk gearresteerd, wordt aan de tand gevoeld door ex-commissaris Blaute, die we ook al uit De Geruchten kenden. Aangezien het aandeel van de ondervrager vaak bladzijdenlang zo gering is dat je die context haast zou vergeten, moeten we het voor bijna honderd procent doen met de onbetrouwbare en warrige informatie van Noël. Daar ligt behalve een van de moeilijkheden ook een van de charmes van dit boek: Claus verstopt de, laat ik zeggen, juridische of journalistieke waarheid van