met produkten als Rob Verhoevens Basic Instinct (1992). Derudderes jongste produktie is een Pinteriaans Kammerspiel, waarin een losgen jongeman, Chris (Anthonie Kamerling), de confrontatie aangaat met een rijke gehandicapte intellectueel, Glover (Peter Postlethwaite), die zijn psychopathische neigingen als soelaas voor een mislukt leven koestert. De machtsstrijd tussen beiden is meedogenloos. Daarbij lijkt nu eens de een dan weer de andere het te halen. Zelfs bij de ontknoping van dit psychodrama is het voor de toeschouwer niet zo duidelijk in wiens voordeel de strijd is beslecht. Tot in de slotbeelden blijft de cineast de kijker, die even naar een stereotiep ‘happy end’ wordt geloodst, op het verkeerde been zetten. Tegenover de onbeheerste emotionaliteit van Chris staat in de hele film de schijnbaar gevoelloze, bijna Oosterse afstandelijkheid van de oudere intellectueel. De onbewogen gelaatsuitdrukking van Glover, die Deruddere nadrukkelijk close in beeld brengt, laat meervoudige interpretaties toe die de toeschouwer slechts in de dramatische slotfase, en dan nog maar ten dele, kan ontraadselen. Veeleer dan een erotische, is Suite 16 een psychologische thriller; meer dan de dialogen zijn de beelden betekenisvol. Daarbij heeft eveneens de koele art deco-stijl van de hotelsuite, waarin het verhaal zich overwegend afspeelt, een symbolische functie: van de open en dicht schuivende deuren tot de rijk gevulde drankkast, die nog louter als exclusief sierstuk voor zijn eigenaar functioneert.
Met deze jongste produktie bevestigt Dominique Deruddere niet alleen zijn ongemeen talent als filmmaker, maar geeft hij nog meer dan in zijn vorige films blijk van een doordringende, meedogenloze en dus niet zo bijster opwekkende analyse van de menselijke soort. Meteen bewijst hij dat een internationale co-produktie niet per se tot een artificiële prent leidt. Suite 16 heeft nauwelijks iets te maken met het soms geprezen eigen karakter van de Vlaamse filmproduktie. Door zijn psychologische
Antoine Kamerling en Pete Postlethwaite in ‘Suite 16’ van Dominique Deruddere.
geladenheid is het wel een Europese film, die in een eigentijdse, schitterende filmstijl een verhaal van overal en alle tijden vertelt. Dat van de filmkijker enige bagage en filmlectuur vereist worden, kan men de cineast na 100 jaar filmgeschiedenis moeilijk kwalijk nemen.