Ons Erfdeel. Jaargang 34
(1991)– [tijdschrift] Ons Erfdeel– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 773]
| |||||||||||||||
Beeldende KunstDe lokroep van het thema.
| |||||||||||||||
[pagina 774]
| |||||||||||||||
Carola Popma jaren lang een grote ruimtelijkheid: het bracht ruimte binnen haar beelden. Deze ruimtelijkheid bleef bewaard in het thema van het Indonesische vissersnet dat op den duur samensmolt met het oudere van de tsukubai. Ook het beeld Omba omba (Indonesisch voor ‘golven’) uit 1989 van hout, gips en geblazen glas bedoelde aanvankelijk zichtbare ruimten binnen twee netten te vangen. De kritische zin van de beeldhouwster verwierp echter de symmetrie van de twee open vormen en zij greep in door ze minder gelijkvormig en gesloten te maken. Op een golvende basis van hout, ongeveer dertig centimeter hoog, rusten de zware gipsen waterdragers. Ze zijn weliswaar voor de blik ondoordringbaar maar ze vangen het licht op hun witte huid. Met het hout is een relatie gelegd door de welvende vorm en de structuur van het oppervlak. Op de waterdragers rusten blauwe schalen van geblazen glas, doorzichtig als het water zelf. Alle vormen van de drie niveaus van het hout, het gips en het glas - die ook zouden kunnen verwijzen naar de aarde, het water en de lucht - gaan uit van de ritmische dynamiek van het golven. In de loop van de jaren evolueerden de vormen die het water verbeelden van noeste balken via smijdig ijzer tot golvend glas. Ook de gipsvormen en het liggend hout delen in de overtuiging dat golven voor Omba omba het beeldend principe is.Ga naar eind(2) En dat is begrijpelijk voor een beeld dat ontstond uit de herinnering aan duiken in de Bandazee. Van de vier elementen bezit het water voor Carola Popma de sterkste fascinatie. Omba omba en zoveel andere sculpturen van Carola Popma danken hun ontstaan aan een emotionele ervaring, een visuele confrontatie, nooit aan de systematiek van intellectueel overleg. Wel wil zulk een overleg in een laat stadium soms een verrassende beslissing bevorderen.
José Boyens | |||||||||||||||
Biografische gegevens:
| |||||||||||||||
Werk:Er bevindt zich in Nederland werk van Carola Popma o.a. in de collecties van de Rijksdienst Beeldende Kunst, de Amrobank in Amsterdam en het Noordbrabants Museum in Den Bosch. | |||||||||||||||
TentoonstellingenGa naar eind*
Copyrights foto's: 1: Carola Popma, 2: John Stoel, Haren. Adres: Textielstraat 87, NL-5046 SC Tilburg. |
|