lichamen die zij oproept, hebben een heel eigen verschijningsvorm. Zij bouwt ze op met stukken, met schijven was, die goed afgelijnd in de structuur passen. Elk onderdeel is een uiterlijk teken van de lijnen en vormen die de structuur uitbouwen. De meer statische, rechte stukken gecombineerd met de beweeglijke, golvende vormen brengen een fraai ritme in het geheel. Een goede sculptuur moet altijd van alle kanten bekeken kunnen worden, zodat omtrek, algemene opbouw en ruimtelijke werking voortdurend wisselen en hun eigen rijkdom aan het kunstwerk toevoegen. Spanning en ontspanning in de structuur komen zo ook visueel bij de beschouwer over. Lijn en vorm, licht en schaduw, kleur en textuur, massa en ruimte zijn de typische bestanddelen van deze plastische composities. Zo wordt sculptuur niet alleen visuele, maar ook tactiele kunst. Men ziet. Men tast. Haar goed zichtbaar opgebouwde beelden lenen zich bij uitstek voor deze dubbele functionaliteit.
Sinds Rodin schenkt de moderne beeldhouwer veel aandacht aan de beweging van lijnen en vlakken en aan het spel van het licht dat zich daarop ontwikkelt. Daarom grijpt de kunstenaar af en toe in de anatomische exactheid in, zodat het visuele effect nog wordt geaccentueerd. Met elkaar in botsing komende, elkaar soms overlappende scherpe, hakende of vloeiende lijnen dialogeren dan voortdurend met elkaar; zij zorgen voor de grote, sierlijke vaart die in elk beeld te vinden is.
Kenmerken van deze plastiek zijn, behalve deze compacte, oprollende of slank gerekte vormgeving, ook een bewuste mens- of diervormige figuratie met de nadruk op de lichamelijkheid, en een beheerst, respectvol omgaan met het materiaal.
De dierlijke voorstellingen komen uit de reële verschijning, maar nog meer uit de mythologie en uit de symboliek; een enkele keer zijn ze met surreële verbeelding gekruid. Anne van Canneyt beeldt vooral niet af. Zij verbeeldt;
Anne van Canneyt, ‘Europa’, 1991, brons, 30 × 20 cm.
zij interpreteert lichamen. Vaak terugkerende onderwerpen zijn: honden - vooral de slanke hazewind -, opgerold liggende katten, opzijspringende varkens, rustige schapen; maar ook Leda, door Zeus in de vorm van een zwaan benaderd, en Europa, dochter van Foinix en Agenoor, door Zeus in de gedaante van een stier ontvoerd. Deze schaking van Europa is een geliefd thema geweest in de antieke kunst. Het tafereel komt voor op fresco's, vazen, metopen. Anne van Canneyt heeft het enkele keren uitgevoerd, waarbij Europa nu eens rechtop op de stier is gezeten, een andere keer liggend op zijn rug en schoften werd afgebeeld tot een vervaarlijk compact geheel. De centaur, half-mens, half-paard, komt hier eveneens vaak terug. Zij heeft deze fabeldierfiguur ook op zeer groot formaat uitgevoerd in skeletvorm in een bijzonder lichte, doorzichtige structuur die nog duidelijker de ingenieuze opbouw van elk beeld blootlegt. Het paard ten slotte, 's mensen edelste gezel, is het bevoorrechte thema. Liggend, rechtop staand, steigerend, omkijkend, galopperend, stervend heeft de artieste het dier gezien en in de houding van een ondeelbaar moment vastgelegd. De verschillende posities geven telkens aanleiding tot een meer of minder bewogen, meer of minder geritmeerde plastische vormgeving. In alle beelden wordt, mede door de thematiek aangegeven, deze vormgeving hetzij vlakmatig, hetzij segmentair opgelost, soms met diepe scheidingslijnen, soms met volle uitstulpingen, of met combinaties ervan.
Ook de mens verschijnt in dit oeuvre. De voorkeur gaat hier kennelijk naar de mens die zich aan de dans, het spel der koningen, overgeeft. Alleenstaande figuren, dubbelbeelden of groepen Balinese danseressen vertonen opnieuw de verfijnde zin voor beweging die het hele oeuvre kenmerkt. Andere figuren zijn statischer gehouden, staan vaak in verwrongen, getourmenteerde houding, de hoofden klein, de ledematen wat lang gerekt, de voeten stevig geplant, altijd in de eigen vlakvormige verschijning en altijd met die bijzondere zorg voor de opperhuid.
Wat de artieste namelijk in de was heeft gekneed en geboetseerd en wat aan de buitenkant van het beeld aan sporen en ingrepen is achtergebleven, blijft uiteraard zichtbaar in de uiteindelijke bronzen uitvoering. Deze uiterlijke, ook voelbare detaillering ver-