Beeldend kunstenaar Peter Struycken zorgde voor een wonderlijk heldere vormgeving met strakke grote kleurvlakken op basis van 24 sterke en 24 zwakke kleuren: resultaat meer een ‘Stedelijk Museum’ dan een concertzaal!
De Mondriaaneske sfeer is gewijd en herinnert enigszins aan de allereerste behuizing: de concertzaal werd namelijk opgericht boven de 9 eeuwen oude fundamenten van een Maria-kerk. Middels een glazen vloer kan men nu die Middeleeuwse resten zien, Z.K.H. Prins Claus ontstak op 28 februari de verlichting ervan.
Heel geslaagd vond ik ook de vondst om de neo-klassistische vormen van de buitenkant te reflecteren in de galerijen rond de concertzaal: de verdeling van de ramen is naar het inwendige van het gebouw doorgetrokken.
Kortom: visueel een juweel in elk opzicht.
Helaas, de akoestiek is nog niet perfect, die zal moeten worden bijgesteld. Een strijkersensemble klinkt redelijk helder, aanvaardbaar, maar solistische bijdragen zijn te badkamerachtig en met name blazers klinken genadeloos. Een Serenade voor strijkers van Elgar wekte verwachtingen, maar de blazers in Poulenc's Le Bal Masqué toeterden ons bijna van de stoelen. Gemengde indrukken liet de akoustische realisatie van het opdrachtswerk na: Tristan Keuris' L'Infinito voor vocaal kwintet en 17 instrumenten, naar teksten van Leopardi, in de vorm van een virtuoos scherzo, omlijst door reflectieve delen, in de ornamentaal rijke stijl van de componist, exotisch-impressionistisch.
Dat scherzo klinkt flitsend afwisselend. Onderwerp: een marktverkoper die almanakken aanbiedt. Het komende jaar zal beter zijn dan het voorgaande. Een voorbijganger praat hem vast. Wil hij dan misschien zijn leven overdoen? O ja! Maar zoals het totnutoe is geweest? Nee, dát toch niet...
De filosofie: het leven dat men kent is altijd minder mooi dan het gedroomde dat nog komen moet, het ‘geluk’ ligt in de toekomst...
Voor Utrecht lijkt die toekomst met de kleurig-strakke J.M. Fentener van Vlissingenzaal zeker gelukkig te noemen. Want het moderne Muziekcentrum Vredenburg voldoet uitstekend, maar voor een middelgrote stad als Utrecht, het kloppend hart van Nederland, is het te weinig.
Ernst Vermeulen