Ger Lataster
Plafond als bovennatuur
Maarten Beks
Maarten Beks
werd geboren in 1929 te Amsterdam. Studeerde rechten aan de R.U.Utrecht. Is free lance kunstcriticus en beeldend kunstenaar. Publiceerde o.a. essays en monografieën over Van Gogh, Manet, J. Bosch, L. de Vinci; ‘Harnas met zachte voering’ over Lassera Obscura en ‘Kees Bol, schilderijen 1974-1991’
Adres: Spijkerstraat 229, NL-6828 DE Arnhem
Over de relatie tussen vaders en zonen is in literatuur en psychologie veel goeds en nog veel meer kwaads verteld. Zelden echter is over een voorbeeldige of ontaarde zoon gezegd dat hij de beste interpreet was van het werk van zijn vader. Evenwel: Daniël Lataster is zo'n zoon. Hij heeft klaarblijkelijk al het speciale begrip en onbegrip dat vaders en zonen aan elkaar bindt en van elkaar scheidt, achter zich gelaten om zich te ontwikkelen tot een zeer gezaghebbend om niet te zeggen de beste Lataster-interpreet.
De tekst die het boek Lataster 1981-1988 (de Kempen Pers BV, Hapert) begeleidt is van de hand van Daniël Lataster en kan, dunkt me, niet anders worden gekwalificeerd dan als een model van helderheid en samenvattend vermogen. De auteur verdient veel meer wierook dan hem in de media is toegezwaaid. Over het boek als geheel is merkwaardigerwijs trouwens tot dusver veel meer gezwegen dan gezegd. Boeken over beeldende kunst krijgen in de media in het algemeen trouwens veel te weinig aandacht zodat men zich wel eens afvraagt of en hoe zulke werken, uitgegeven in oplagen van minstens 3000, eigenlijk aan de man worden gebracht.
Wat Daniël Lataster over zijn vader Ger Lataster heeft geschreven is te bewonderenswaardiger in zijn helderheid en compactheid omdat er haast geen duisterder schilder is dan de schilder die hem het naast is. Waarom zo duister? Misschien juist omdat Ger Lataster (1920, Schaesberg L.) een echte schilder is (gebleven), die nooit op een in het oog lopende wijze de grenzen der schilderkunst heeft overschreden maar binnen de grenzen van het schilderij alle sluizen heeft opengezet (zodat er - maar daarover later - ook een schilderij kon ontstaan zo groot als het plafond van een museum). Er was zelden een gewezen ‘action-painter’, die zoveel innerlijkheid, complexiteit en ‘second thoughts’ wist te huisvesten achter - of in - een zo spannend geaccidenteerd oppervlak. De notie ‘actie-schilderen’ is eigenlijk een pak dat deze keizer niet meer past, tenzij men ook Rubens en de gebroeders Adam in die rubriek zou willen huisvesten. Hij is (ook en misschien zelfs in