Les Troyens van Berlioz in Utrecht
Steeds meer treden de omroepen buiten de studio's met niet zelden spraakmakende muziekprodukties. Tot de meest interessante behoren die van de Vara (Matinee op de vrije zaterdag in het Concertgebouw te Amsterdam) en de KRO (acht bijzondere muziekprodukties op de zondagmiddag in het Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht). Niet minder boeiend is de Promenos van de NOS, steeds in een coproduktie met een andere omroep, op de vrijdag wederom te Utrecht. Maar het publiek heeft de weg naar laatstgenoemde serie nog niet weten te vinden. Vrijwel uitverkocht daarentegen was de laatste manifestatie van de KRO, gewijd aan de vijf uur durende grandgrandopéra Les Troyens van Hector Berlioz. Een eerbetoon aan niet alleen Virgilius (het libretto is van de hand van de componist zelf), maar ook aan Shakespeare (Duet nr. 37 naar The Merchant of Venice), aan het schilderij Aeneas en Dido van Guérin (de jacht en onweerscène) en aan de componisten Spontini (Trojaanse mars) en Rossini (finale van diens Le Siège de Corinthe). Maar toch volop Berlioz, vol edel pathos en nimmer sentimentele lyriek. Bovendien schitterend uitgevoerd door het Groot Omroep Koor en het Radio Filharmonisch Orkest, in topvorm, en dirigent Henry Lewis die zorgde voor veel stuwing, voor pittige tempi. In de bezetting viel Chris Merritt op als een meer lyrische dan heroïsche Enée, overtuigde Karan Armstrong als een sterke Cassandre en had alleen Annett Andriesen (Didon) wisselende momenten. Open doekjes verwierf in de kleinere rollen Gérard Garino.
Een waardige afronding van een niet minder overtuigend ingezette serie (Messiaens opera Saint François d Assise).
Ernst Vermeulen