Ons Erfdeel. Jaargang 16
(1973)– [tijdschrift] Ons Erfdeel– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 126]
| |
werkwijze stonden haar tegen. Zij wilde een eerlijke persoonlijke inzet, was sterk geëngageerd met alles in de chaotische wereld om zich heen. Zij wilde bij haar spel uitgaan van haar persoon, van haar eigen innerlijk en uiterlijk. Zij had naast teleurstellingen, goede herinneringen aan een produktie bij het studenten-amateur-toneel, en veel waardering voor de werkwijze van Proloog. Ik geloof ook dat het voor Proloog (na alle moeilijkheden is de toekomst voor de groep weer wat opgeklaard) een aanwinst zou zijn wanneer deze bezielde jonge aktrice de groep zou gaan versterken.
In de Nederlandse toneelsituatie zijn vele moeilijkheden wat betreft visie en inzicht. Ik geloof wel in een pluriformiteit van spel en speelwijze maar dan met een volledige inzet. Moeilijkheden zijn er op financieel gebied. Nu Proloog weer voor een jaar is gered, rijzen de problemen rond Globe: diverse gemeenten in Noord-Brabant dreigen met subsidiestop. Dit is aanleiding geweest tot een bespreking van de besturen van Globe en Theater om misschien te komen tot een groot regionaal toneelgezelschap voor de provincies Gelderland, Noord-Brabant en Overijssel. Het toneel is duur en schouwburgdirekties zijn bang om bepaalde produkties uit te kopen vanwege de geringe belangstelling van de zijde van het publiek. Men wil zich niet meer vooruit voor een seizoen vastleggen, maar elke voorstelling op zich beoordelen en zien wat er uit de bus komt om daarna bepaalde speelavonden te reserveren, want diverse schouwburgen draaien toch al met flinke verliezen. Het publiek blijft weg. Cabaret, revue en show is in, het toneel staat laag genoteerd. Die geringe belangstelling bleek helaas ook duidelijk bij de opvoering in Tilburg van het stuk ‘De Kannibalen’ van Georges Tabori, gespeeld door de toneelgroep Centrum. Over het stuk en de opvoering volgende keer meer. Piet Simons |
|