Tweemaal Arrabal.
De in 1932 in Spaans Marokko geboren schrijver Fernando Arrabal staat wel onde de aandacht bij het Nederlandse toneel: Na de Keizer en de architect van het vorige seizoen, lopen nu weer twee stukken van hem. Bij Globe een wat vroeger werk: Ceremonie voor een vermoorde neger en bij Studio een van zijn laatste spelen: Tuin der Lusten. Het eerste stuk is nog sterk anekdotisch-naturalistisch aangezet, het toont ons het merkwaardig gedrag van twee binnen een kamer levende mannen. Zij dromen van grootheid en sukses, maar zijn in wezen impotent en doden de potentie van de neger, waarna ze tenslotte uit hun lugubere ‘speelkamer’ worden gehaald. Zeker geen stuk voor een avondje-uit, dat bleek wel uit de diskussie die na afloop van de première in Tilburg werd gehouden. De subsidie en de taak van de toneelgroep kwam zelfs aan de orde. Enkele opmerkingen over toneel als amusement en tijdverdrijf, gezien de subsidie die men ontvangt, raakten kant noch wal. Het spel op zich met Ton Lutz en Frank Aerdenboom was bijzonder geladen. Het toneelverhaal is in zijn anekdotische opzet te zeer een vreemd geval geworden en bereikte daardoor zeker niet het effekt van de Tuin der lusten dat door Studio wordt gespeeld. Dit is veel meer een panisch totaalteater geworden, te vergelijken met de Keizer en de architect, maar effektiever en indringender via de totaliteit van mime, tekst, muziek, dia's en filmprojektie. De surrealistische wereld van Jeroen Bosch, een mengeling van gruwelen en angsten, van eksplosies en visioenen komt hier tot leven. ‘Een theater waarin humor en poëzie, paniek en liefde () samenvloeien’ volgens een uitspraak van Arrabal. Een bont spektakel waarin seksualiteit en religie, geweld en droomverlangen, bizarre fantasie en tederheid dooreen zijn gemengd rond een aktrice en haar vriendin met een gekooid monster en een jonge prins uit een
droom. Tijden en scenes schuiven ineen in een wirwar van beeld en ritme.
Voor mij een van de hoogtepunten van het seizoen. (Hierbij sta ik dan wel lijnrecht tegenover de mening van Koolhaas in Vrij Nederland.) Een bijzondere prestatie van Studio onder regie van Lodewijk de Boer met de jonge aktrices en akteurs: Marielle Fiolet, Willeke van Ammelrooy, Carol van Herwijnen en Ad van Gessel.
Piet Simons