Flor Peeters gehuldigd.
Flor Peeters.
Naar aanleiding van zijn pensionering als direkteur van het Koninklijk Vlaams Muziekkonservatorium werd Flor Peeters te Antwerpen op een waardige wijze gehuldigd.
Samen met vele vrienden, bewonderaars en medewerkers werd hij op het Antwerpse stadhuis ontvangen. Bij die gelegenheid somde Lode Craeybeckx, burgemeester van de stad Antwerpen, de diverse verwezenlijkingen op die Flor Peeters had kunnen realizeren tijdens zijn zestienjarige direkteursfunktie: het uitbreiden van het aantal kursussen, het vergroten van schenkingen en geldprijzen voor de leerlingen, het heroprichten van een collegium musicum, en vooral de bouw van het splinternieuwe modelkonservatorium. Hij wees erop dat het vooral aan het taaie doorzettingsvermogen van Flor Peeters te danken is dat eindelijk een oude droom, die Peter Benoit in zijn tijd reeds koesterde, in vervulling is kunnen gaan. Begrijpelijkerwijze werd tijdens die receptie vooral het licht geworpen op de prestaties van Flor Peeters als direkteur en als leraar. In zijn dankwoord beklemtoonde de gehuldigde dat hij zijn pedagogische taak steeds als benijdenswaardig had beschouwd: ‘Jonge mensen een muziekopvoeding geven en hun talenten doen ontwaken in dienst van de schoonheid en tevens in dienst van de goedheid maakt een mens wel biezonder gelukkig.’
De andere kwaliteiten van Flor Peeters' kunstenaarschap, zijn virtuose en vooral kompositorische begaafdheid, werden in reliëf geplaatst tijdens het huldekoncert dat de koncertvereniging van het Koninklijk Vlaams Muziekkonservatorium had georganizeerd in de Elizabethzaal. Het koncert werd op een ruime belangstelling onthaald. Het gebeurt bovendien niet zo dikwijls dat men zoveel prominente figuren uit de Vlaamse muziekwereld op een koncert aantreft. Dat geldt wellicht als een bewijs voor de waardering en de sympatie die men deze Mechelse toondichter-organist en Vlaamse kunstambassadeur toedraagt.
Tijdens dat koncert huldigde J. Fleerackers, kabinetschef van de minister van de Nederlandse kultuur, de gevierde. Hij prees Flor Peeters omdat die als geen ander komponist vóór hem het Vlaamse volk had gesensibilizeerd voor de orgelkultuur, en een oeuvre had samengesteld dat ‘door zijn sterk gekleurde klanksymbolen ook de mens van vandaag vermag aan te spreken, en dat geinspireerd is door het levensgevoel en het levensritme van de Vlaamse mens.’
Uit dat rijkgevulde oeuvre werden op het koncert enkele gedeelten vertolkt. Oorspronkelijk stond het Concerto voor klavier en orkest geprogrammeerd, één van de attraktiefste en universeelste scheppingen van Flor Peeters. Gekomponeerd in 1954, wordt dit opus 74 vooral in zijn vinnige hoekdelen