Broeder Max.
De Burgerman (1968) door Broeder Max.
In het Provinciaal Begijnhof te Hasselt werd een retrospektieve van Broeder Max ingericht, ter gelegenheid van diens 65e verjaardag. We kennen hem reeds een hele tijd: vanaf de periode dat hij illustraties maakte voor het tijdschrift ‘Volk’ en lino's sneed bij ‘Soo Moereman’ van Walschap en bij ‘De Moeder en de drie Soldaten’ (1940) van Nest Claes.
Te Turnhout geboren in 1903 (Victor Van Meerbeeck), heeft Broeder Max twintig jaar les gegeven aan de kweekschool te Zwijnaarde (Gent) en was hij eenzelfde periode verbonden aan het H. Hartinstituut te Tessenderlo.
Opvallend is het dat Broeder Max, die zijn vak leerde aan St.-Lucas te Gent en kontakt had met enkele der meest bekende Leieschilders, een persoonlijke weg is opgegaan en een ontwikkeling doormaakte die nog steeds verder loopt, zonder verstarring. Zonder in het anekdotische te vervallen laat hij de aktualiteit in zijn doeken mééspreken. Een doek als ‘De Burgerman’ (1968), terzelfdertijd realistisch en metafisisch geladen, getuigt van zijn eigentijdse visie.
Jan D'Haese