Ons Erfdeel. Jaargang 12
(1968-1969)– [tijdschrift] Ons Erfdeel– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 131]
| |
Kristus aan het kruis, door Oscar Colbrandt.
(bij de Uitgeverij Vyncke te Gent), geschreven door Dr. Paul Huys. Deze Colbrandt (1879-1959) was weliswaar een outsider in het kunstleven van zijn geboortestad Gent, maar desondanks wordt hij door de ingewijden beschouwd als ‘één der zeldzame (zie Paul Huys) grote en autentieke, religieuze kunstenaars van de moderne Vlaamse schilderkunst.’ Colbrandt was een vreemd man. Nagenoeg de twintig laatste jaren van zijn leven trok hij zich uit de wereld terug en ging zakjes plakken in een... gesticht. Vroeger schreven we het volgende: In verhouding heeft Colbrandt weinig geschilderd. Op een paar zeldzame uitzonderingen na getuigen zijn doeken van zijn bekwaamheid. Deze grootheid in de beperking wijst er tevens op hoe nauwgezet (hoe zwaartillend ook) Colbrandt heeft gewerkt. Hoe hij traag en pijnlijk is voortgeschreden, steeds begaan om alleen maar zijn diep-religieuze emotie weer te geven. Op die manier is Colbrandt er in geslaagd, ook in zijn doorvoelde tekeningen, een sintese te bereiken en zijn weinige werk tot een zeldzaam homogeen geheel samen te voegen. Wanneer we in deze tijd van vergeestelijking en mistiek mogen spreken, dan komt het werk van Colbrandt beslist op de eerste plaats. Dat Colbrandt nooit buiten de grenzen van zijn stad (nooit te Brussel bv.) is geraakt, dat het Gentse Museum zelfs geen werk van hem bezit, speelt daarbij géén rol. Want het werk van Colbrandt zal blijven, omdat het én religieus én schilderkunstig gaaf is. Jan D'Haese |
|