toneel
‘Hier X-town’ door Jan D'Haese.
Het is beslist overbodig in dit tijdschrift Jan D'Haese voor te stellen. De lezers kennen immers deze medewerker als een zeer vinnig kritikus die zonder omslachtige tierelantijnen zijn mening neerschrijft over allerlei gebeurtenissen in het Vlaams kultureel leven.
Weliswaar ben ik het niet altijd eens met de manier waarop hij onbewimpeld - lees ongenuanceerd - zijn zienswijze te kennen geeft, maar ik geef grif toe dat hij steeds getuigt van moed en een oprechte bezorgdheid voor de standing van onze kultuur. Zijn temperament en voortvarendheid spelen hem soms parten, maar dat heeft uiteindelijk niet zoveel betekenis.
Ook als scheppend kunstenaar heeft Jan D'Haese heel wat op zijn aktief: kollages, schilderijen zelfs, maar vooral waardevolle gedichten. De jongste jaren heeft hij zich eveneens gewaagd aan het toneel en het is verheugend dat één van zijn stukken werd bekroond met de Paul de Mont-prijs van de Provincie Oost-Vlaanderen.
In Hier X-town manifesteert Jan D'Haese zich als een kunstenaar die niet enkel bezorgd is om artistieke - maar ook om zuiver humanitaire waarden.
Ik zal mij niet laten verleiden tot een getrouwe weergave van de boeiende intrige. Dat alles doet minder ter zake. Veel belangrijker lijkt mij het engagement van de auteur, zijn onstuimigheid en zijn geloof, zijn talent.
Hier X-town is een overtuigende aanklacht tegen geweld, machtsmisbruik en oorlog, vergelding en wraak, een pleidooi voor menselijkheid, liefde en gerechtigheid.
In dit stuk geeft D'Haese blijk van feeling voor dramatische kunst, zin voor toneelmatige effekten en scherpe karaktertekening. Bovendien is dit werk geschreven met een krachtige vaart en in een voortreffelijke taal, die sterk poëtisch geladen werd.
Is het nu en dan enigszins te litterair dan vergeeft men deze tekortkoming graag terwille van de zo verheffende boodschap en