Flor Peeters speelt Brabantse barok.
Elk jaar organizeert Ars organi op het einde van het koncertseizoen een drietal orgelkoncerten in de Sint-Jakobskerk te Antwerpen. In die reeks, waarin ook Ralph Downes, titularis-organist van de Royal festival hall te Londen en Jiri Ropek uit Praag koncerteerden, vertolkte Flor Peeters een programma dat bijna uitsluitend gewijd was aan de Brabantse barok. Tijdens een perskonferentie verklaarde Flor Peeters: ‘Elke recitalist heeft zijn stokpaardje, zoals U weet. Het mijne weze dan deze Brabantse barokmuziek, die mij steeds doet terugdenken aan de Norbertijnerabdijen, aan onze grote begijnhoven, en die iets stiller is dan de grote Antwerpse schildersschool van Rubens en Jordaens.’
Tijdens zijn recital stelde Flor Peeters ettelijke werken voor uit die te weinig bekende literatuur. Naast een Fantasia van de Engelse inwijkeling in Vlaanderen, Peter Philips, en de vijf versetten op het Salve Regina van Pieter Cornet, wierp hij door de uitvoering van Fuga in a, Twee versetten op den trompet en den cornet en de Fantasia in F van Abraham Van de Kerckhoven, het volle licht op het rijke en verscheiden orgelwerk van deze belangwekkende Brusselse hoforganist, over wie hij getuigde: ‘Van de Kerckhovens muziek is solied, stevig gekonstrueerd, uitstekend voor orgel gedacht. Het is voornaam vakwerk met op vele plaatsen briljante effekten, minstens zo origineel als het werk van zijn tijdgenoten uit Noord- of Zuid-Duitsland. Wat iedereen, zelfs bij een eerste kontaktname ondergaat, voornamelijk in zijn grotere werken, is de ernst waarmee deze man zijn taak opvatte, is het volmaakt rustig en toch levendig voortschrijden van zijn klankkonstrukties naar een onbetwist hoogtepunt, ook naar een klimaks van het muzikanteske.’
Hugo Heughebaert