Rose Gronon.
Onder de titel ‘Anders’ heeft het Brussels Kamertoneel een stuk van Rose Gronon gepresenteerd. Rose Gronon - bijna dertig jaar bekend om haar romans en novellen - schreef dit werk speciaal voor het kleine Brusselse gezelschap, dat, onder de Basiliek van Koekelberg, in het Vita-zaaltje huist.
‘Anders’ is een meevaller geworden. Het stuk handelt over een moeder die geen maat kent in de liefde voor haar zoon, zoals ze geen maat heeft gekend in de liefde voor haar tenslotte gevluchte echtgenoot. De liefde van de moeder slaat om in heerszucht, jaloersheid, fanatisme. Met het gevolg dat ze - uit zelfzucht - haar zoon alle kansen in het leven en de liefde ontneemt en uiteindelijk de oorzaak is van zijn ondergang. Wijst de inhoud van Gronons stuk niet op overdonderende originaliteit, dan is de teatrale uitwerking nochtans prima, al vertoont het tweede deel zekere inzinkingen. Het stuk is psychologisch knap uitgebalanceerd. Het is menselijk, aangrijpend en sfeervol. De taal is direkt, helder en toch, af en toe, lyrisch geladen, maar zonder overdrijving. Met ‘Anders’ heeft Rose Gronon bewezen dat men - ook zonder ekstravagante en eksperimentele tierelantijntjes - een stuk kan schrijven dat geheel van onze tijd is. Dat ‘Anders’ heeft kunnen overtuigen was, in de eerste plaats, te danken aan de regie van Johan Van der Bracht en aan het talent van de Brusselse akteurs: een schitterende Jos Houben (Anders) en fraai werk van Mia Van Roy (de moeder), Annelies Vaes (Penny) en Rony Waterschoot (de vader).
In uitwisseling met EWT-Randstadstheater uit Deurne, bracht het Brussels Kamertoneel een andere Vlaamse kreatie: ‘Kopje Thee en Kopje Kleiner’ van Jan Poisson. Deze ‘moordkomedie’ schijnt het niet helemaal te doen. Misschien heeft Jan Poisson een beetje te veel hooi op zijn vork genomen. Hij verzorgde de regie en speelde een hoofdrol.