ANV-Visser-Neerlandiaprijs voor het Gaston Feremansfonds
Marc Cels
1907. In dat jaar werd Gaston Feremans geboren, een van de veelzijdigste postromantische componisten van Vlaanderen. Hij overleed in 1964. Wie in Vlaamsgezinde kringen vertoefd heeft, kent minstens één lied waarvoor hij de muziek schreef: het Gebed voor het Vaderland, een smeekpsalm voor het ‘Prinsenvolk der oude Nederlanden’ op tekst van Remi Pirijns, een overleden bestuurslid van het ANV.
Deskundigen beschrijven de Mechelaar Gaston Feremans als een muzikaal multitalent: zanger, pianist, organist, dirigent van koor en orkest, én componist. Hij beheerste het metier als geen ander. In de sporen van Paul Gilson, August De Boeck, Staf Nees, Jef Van Hoof, Flor Peeters, de Nederbelg Marinus de Jong en anderen heeft hij een laatromantisch oeuvre nagelaten, dat plaats geeft aan kracht en fijnzinnigheid, dat bekoren kan door zijn harmonische lijn en zijn aanvoelbare beeldkracht. De waardering voor het volkslied sluit hierbij naadloos aan.
Michaël Scheck, oud-directeur van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, spreekt de laudatio uit
Jan Feremans, zoon van de componist, ontvangt de oorkonde en de cheque, behorend bij de ANV-Visser-Neerlandiaprijs, uit handen van de algemeen voorzitter van het ANV, Bert van der Stoel, en de penningmeester Vlaanderen, Annemie Jongbloet-Stoop
De katholieke geloofstraditie, zo typisch voor de zuidelijke Nederlanden, is in zijn werk inspirerend aanwezig. Nu de laaglandse muziekcomposities van de romantische en postromantische school het bijzonder moeilijk hebben om uitvoerders en gehoor te vinden, hebben in Vlaanderen enkele mensen het heft in eigen handen genomen. Zo iemand was de in 2006 omgebrachte pianist Philibert Mees (Neerlandia 2006, 3). Een vereniging die dat ook wil is het Gaston Feremansfonds. Deze tienjarige vereniging staat helemaal in het teken van het bewaren en bevorderen van het muzikale erfgoed dat de toondichter nagelaten heeft. Het fonds is beheerder van de auteursrechten. Een grote ambitie van het fonds bestaat erin de toondichter door uitvoeringen en de ‘geluidsdragers’ ervan weer een publiek te geven. In het verleden heeft dit fonds daarbij veel hulp gekregen van de Mechelse Mar-