Collectieve slaap
Vranckx is eveneens socioloog. Als rooms-katholiek ging hij dat diploma halen aan de Rijksuniversiteit van Gent. Hij is nu gepensioneerd maar doet nog wat in het studentenpastoraat, ‘op vraag van de bisschop’. Voor zijn pensionering was hij ‘directeur planning’ van het bisdom Brugge.
EUVO werd met een Visser-Neerlandiaprijs bedacht. Bij de overhandiging ervan op 21 april jongstleden in Wierre-Effroy - Heimfriedswilder lichtte Vranckx even de filosofie toe van waaruit hij met zijn groep werkt. ‘Een bevrijdingsfilosofie zonder geweld kennen we in Europa nauwelijks,’ zei hij. ‘Toch kunnen de Latijns-Amerikanen ons daarin goed voorwaarts helpen. Wij willen in Zuid-Vlaanderen het straatbeeld van onze dorpen en steden weer herstellen zoals het voor Napoleon of beter voor Lodewijk XIV was. Zodoende willen we de mensen wakker maken, bevrijden uit hun collectieve slaap. Ze hun identiteit traag maar zeker laten ervaren en ontdekken. We willen geen staatsgrenzen
Priester Luc Vranckx, boegbeeld van EUVO.
verleggen. In Frankrijk een Vlaams naambord aan uw huis, uw boerderij, uw herberg of uw gemeentehuis aanbrengen is durven. Het is uw nek uitsteken, zowel voor gemeentebesturen als voor personen.’
In welke mate is het volk van Frans-Vlaanderen na al die jaren EUVO-activiteit uit zijn slaap ontwaakt?
Vranckx antwoordt niet rechtstreeks. Hij gebruikt het beeld van een gletsjer die begint te smelten: dan worden er allerlei micro-organismen wakker. Hij verwijst naar het succes van de cursussen Nederlands. En naar het steigende succes van de EUVO-acties. Hij krijgt steeds meer vraag naar bordjes. Want EUVO wil niets opdringen. De organisatie wacht tot men vanuit Frans-Vlaanderen de vraag stelt. Er zijn inmiddels zo'n 500 plaatsnaamborden en zo'n 600 straatnaamborden in het Nederlands aangebracht. Een goed geïnformeerde bron bevestigt ons dat de bordjes inderdaad vrij populair zijn in Frans-Vlaanderen.