Dumas als voorganger
Waar het in Maastricht dan wel over ging, maakte stichtingvoorzitter Roger Van Ransbeek duidelijk in een ludieke inleiding, die oogde als een onwaarschijnlijk verhaal van en rond Alexandre Dumas, een van de eerste feuilletonschrijvers en als dusdanig een van de verre voorvaders van de televisie-soap, het onderwerp van de conferentie.
De hilariteit maakte plaats voor bittere ernst in de openingstoespraak van conferentievoorzitter Walter van der Kooi. Zelf een ‘bevoorrecht televisiekijker’, zoals de mediajournalist en televisiecriticus zichzelf noemde, gaf hij een verhelderende verantwoording voor de keuze van dit thema: ‘Soap is momenteel én ontegensprekelijk de meest bekeken vorm van televisiedrama in Nederland en Vlaanderen. Het is ook een genre waar heel veel auteurs mee te maken hebben, ook en vooral door de hoge productiefrequentie. Daarentegen is het ook een beladen thema, aangezien soap geen waardenvrij begrip is.’
Dat het thema tegenstellingen oproept, zou overigens meer dan duidelijk blijken tijdens de middagzitting, waar betrokkenen (schrijvers, producenten, acteurs én kijkers) zorgden voor een uiterst geladen discussie. Heel wat rustiger ging het er evenwel in de ochtendzitting aan toe. Rustig en enigszins ontgoochelend.
Inleider Winnie Enghien, producer van de VRT-soap ‘Thuis’, had zich kennelijk vergist in het publiek. Hij debiteerde dan ook een passepartout tekst, die vermoedelijk