veranderden dan nu. Tegenwoordig verandert de maatschappij veel sneller, dus word je je steeds bewuster van je tradities en waar die tradities vandaan komen. Kennis van je tradities geeft je inzicht in jezelf. Voor de migranten is het zoeken naar tradities een houvast. Dit is vergelijkbaar met Nederlanders die in de jaren 50 naar de Verenigde Staten of Australië emigreerden. Bij hen bestaat (nog steeds) een grote behoefte om zich aan de Nederlandse cultuur vast te klampen en de band met het moederland te behouden, en dan vooral met het Nederland zoals dat in de jaren 50 was. Als je pas in een ander land bent, is het gewoon van levensbelang dat je je bezighoudt met je eigen tradities. De aandacht voor regionale tradities heeft met globalisering te maken, regionale cultuur is een hot item, ook in het toerisme.’
Het NCV en u in het bijzonder zijn erg veel in het nieuws.
‘Ja, wij doen enorm veel aan radio, televisie en kranten. Soms heb ik er even geen zin in om weer te vertellen waar moederdag vandaan komt, maar het is wel heel belangrijk om landelijke informatie te geven en het behoort ook tot onze taken. En nog veel vaker zitten we achter programma's. Dan staan we alleen op de aftiteling, maar hebben we wel meegewerkt aan de inhoud van een programma. Maar het is dan ook een verschrikkelijk leuk en actueel vak. Het is de geschiedenis van het dagelijks leven, toen en nu. En wij vertalen dat meteen naar de gewone mensen. We maken geen mooie wetenschappelijke uitgaves die dan verspreid worden onder 50 of 100 mensen, maar we maken ons onderzoek meteen toegankelijk voor een groot publiek. Doordat we geen auteursrechten op artikelen in Alledaagse Dingen en Traditie hebben, mag iedereen dat overnemen en hebben we een gigantisch verspreidingsgebied.’
Het komende grote evenement dat op stapel staat is Foto-Monument 2000. Hierbij wordt aan alle mensen in Nederland gevraagd om foto's van het gewone leven te maken, om zo het dagelijks leven vast te leggen voor de toekomst. Waar komt dat idee vandaan?
‘Het project is in Brabant bedacht door een kunsteducatieinstelling en wij organiseren het samen met de Stichting Beeldende Amateurkunst. Ik heb nog geprobeerd om Vlaanderen ook bij het project te betrekken, maar dat is niet gelukt, omdat het Vlaams Centrum voor Volkscultuur nog maar heel kort bestaat. Dat is zonde, omdat ik vind dat je voor de bestudering van de Nederlandse volkscultuur het hele gebied moet bekijken en Vlaanderen hoort daar zeker bij, net als Suriname, de Antillen en Zuid-Afrika en de Nederlandse enclaves’.
Zo te horen dezelfde gebieden die het ANV tot zijn werkgebied rekent.
‘Ja, en daarom is het ANV ook zo'n belangrijke partner. Ik steek vrij veel tijd in het ANV. Niet alleen als voorzitter van de werkgroep Volkscultuur, maar ik heb mij ook kandidaat gesteld voor het dagelijks bestuur. Dat zou ik niet doen als ik het ANV niet zo belangrijk zou vinden. In de toekomst wil ik me er sterk voor maken om de werkgroepen meer te laten samenwerken. De werkgroep Volkscultuur heeft bijvoorbeeld heel veel raakvlakken met de werkgroepen Media en Toerisme. Nu werkt elke werkgroep op zich, iedereen is bezig met zijn eigen gebied. Ik wil zo veel mogelijk verbanden krijgen. Het samenwerken is ook heel goed voor het ANV. Het ANV fungeert als de paraplu die zij in feite ook is; het is de bestaande structuur. Het ANV-bestuur en de voorzitters van de werkgroepen zouden als de verbindende factor tussen de verschillende werkgroepen moeten optreden. Naast imagoverbetering is de samenwerking en de nadruk op de gemeenschappelijke noemer belangrijk voor de toekomst. Daarbij moet je natuurlijk nooit vergeten dat je met vrijwilligers werkt. Als directeur van het NCV heb ik heel veel met vrijwilligers te maken; we hebben ongeveer 600 vrijwilligers, verdeeld over 18 kadergroepen en 18 projectwerkgroepen. Zij zijn weliswaar deskundig, maar voor vrijwilligers is deelname aan een werkgroep ook een sociale gebeurtenis. Je gaat niet zeggen bij een vergadering: “jongens, we hebben twee uur de tijd en we gaan meteen beginnen en we hebben dertig punten.” Om de mensen warm te houden voor een organisatie moet je ook aandacht en tijd aan ze besteden. Ze moeten het wel leuk blijven vinden om belangeloos hun tijd en kennis ter beschikking te stellen. Daarom is het bij een organisatie die draait op vrijwilligers ook belangrijk om ruimte en respect te hebben voor het sociale aspect van de organisatie. Dat doet het ANV erg goed.’
Hoe zit u de rol van het ANV in het verspreiden van de Volkscultuur?
‘De doelstelling van het ANV is het bevorderen van de Nederlandse cultuur en taal. En volkscultuur is de cultuur van het dagelijks leven, daar heeft iedereen mee te maken. Ik persoonlijk vind de volkscultuur de belangrijkste cultuur. Ik vind de werkgroep Volkscultuur dan ook een heel belangrijke. Nu het Vlaams Centrum voor Volkscultuur is opgericht, wil ik in de toekomst echt structurele projecten opstarten samen met Vlaanderen, die buiten het gebied gaan. Ik denk dan aan gezamenlijke voorlichting en aan buitenlands beleid, bijvoorbeeld het samenwerken met de Nederlandse instituten in het buitenland. Hierbij het is imago heel belangrijk.’
Wat zijn uw plannen als lid van het Hoofdbestuur?
‘Het belangrijkste uitgangspunt is een goede financiële basis en bovendien moet je een goed personeelsbeleid hebben. Verder is het belangrijk dat je je bewust bent van het imago dat je hebt. Na het samengaan van het ANV en ANC in 1997 is er eigenlijk nooit goed gekeken naar wat