Feilzer probeert nu met grote gedrevenheid telkens de ‘oertekst’ te reconstrueren. Ze neemt alle teksten met Peter van Zonneveld door. Van de aanpassingen die uitgevoerd worden, maakt ze ‘verantwoordingslijsten’ op. Evidente fouten worden verbeterd. Inconsequenties binnen één stuk worden weggewerkt. De soms eigenzinnige interpunctie wordt zoveel mogelijk intact gelaten.
‘Het is allemaal niet waar wat wel eens beweerd werd, dat Bomans lui was. Integendeel, hij was een fabriek, die man!’ aldus Feilzer. ‘Hij heeft heel veel gedaan. Alleen al bij Elsevier verschenen er 364 drukken en herdrukken. Bomans kon het ook allemaal niet bijhouden. Onze bedoeling was van zijn verzameld werk een verantwoorde leeseditie te brengen, geen wetenschappelijke uitgave met op iedere pagina een aantal voetnoten. Bomans schreef wel makkelijk, maar hij was geen broodschrijver in de negatieve zin van het woord. Hij kon niet vaak nee zeggen. Maar wie schrijft niet voor de reclame als het goed betaalt? Ik kan u zo een lijst geven van bekende auteurs.’
Annemarie Feilzer kent Godfried Bomans na al die jaren van zorgvuldige omgang met zijn geschriften aardig goed. Mevrouw Bomans zegt zelfs soms beter dan zijzelf. ‘Het is misschien wel verstandig dat ik hem niet gekend heb,’ zegt Annemarie Feilzer lachend. ‘Hij was zeker eigenwijs en dat ben ik ook. Ik denk dat hij als mens moeilijk was. Ik heb diepe bewondering voor zijn veelzijdigheid en voor de prachtige taal die hij hanteerde. Er zijn mensen die beweren dat hij geen échte auteur was. Voor mij behoort hij zonder twijfel tot de letterkunde. Hij heeft ook heel wat auteurs geïnspireerd, zoals Jeroen Brouwers, Maarten 't Hart en Peter van Zonneveld.’
In het boekenkabinet van het Haarlemse Teylersmuseum werd naar aanleiding van het verschijnen van het verzameld werk een kleine maar boeiende expositie rond Bomans ingericht aan de hand van voornamelijk manuscripten en typoscripten, al zijn er ook foto's en andere documenten te zien. Bomans schreef nogal wat van zijn werk in dunne schriftjes. Merkwaardig is wel dat hij de bladen vaak losscheurde. De auteur versierde zijn handschriften graag met droedels. Dat varieerde van het eindeloos herhalen van zijn handtekening tot portretjes van onder andere Hitler. Hij hield ook plakboeken bij met krantenknipsels waarin over hem geschreven werd. De expositie brengt niet alleen het leven van de schrijver summier in beeld, maar ze geeft ook een idee van de vele facetten van zijn schrijverschap en persoonlijkheid: de auteur, de acteur, de journalist, de causeur, de genootschapsmens, de radioen televisiemaker, de speler, enzovoort. De tentoonstelling De veelzijdige Godfried Bomans, samengesteld door Marijke Besselink in samenwerking met Annemarie Feilzer, is vanaf 23 november 1996 t/m 19 januari 1997 twee maanden lang in Gouda in het museum Het Catharina Gasthuis, Oosthaven 10, te bezichtigen. [Maandag t/m vrijdag 10-17 uur; zon- een feestdagen 12-17 uur. 1e kerstdag en nieuwjaarsdag gesloten. Inlichtingen +182-588440]
Guido Logie