Dubbelportret
Ouder worden
Peter Krug
Het ouder worden is een thema dat veel dichters heeft geïnspireerd, onder andere de Vlaamse priester-dichter Anton van Wilderode (77). In Vlaanderen heeft hij een groot en trouw lezerspubliek. In Nederland is hij als dichter lange tijd genegeerd, maar de laatste tijd dringt zijn faam als dichter ook in Nederland door. Zijn bundel Ex liberis werd in 1994 in de Rode Hoed te Amsterdam gepresenteerd aan het Nederlandse publiek.
Het tweede gedicht is van de jonge Nederlandse dichteres Luciënne Lumière (33) pseudoniem voor Luciënne Tomesen. Belangrijke thema's in haar gedichten zijn dood en verlangen, liefde en ouderdom. Kenmerkend voor haar stijl zijn muzikaliteit, lichamelijkheid, filosofische bezinning, eenvoud en melancholie. Zij studeerde rechten en filosofie, deed organisatie en publiciteit van artistieke producties voor de Stichting Jouissance en voorts wetenschappelijk onderzoek aan meerdere universiteiten. Zij promoveerde vorig jaar te Maastricht op een dissertatie over inbeslagneming en de vrijheid van meningsuiting en drukpers. Op het moment schrijft ze haar eerste roman.
Ouder worden
Het ouder worden maakt je wel attenter
en ook gewariger voor wat gebeurt
vlak voor je voet. Je merkt ineens de kleur
van sneeuw die blauw en paars is in december
Je ziét de wind die paardrijdt op het koren
en hoe het gras de lange adem krijgt
waarmee het dapper verder groeit en zwijgt.
Je kan de klokjes van de paasbloem horen
en wat de merels met elkander praten
dansend terloops, en wég. Staan op één nacht
flesgeel de kanada's, de verfbrem vlagt,
onzichtbaar vliegen herfstelijke draden,
pluimlichte pluizen, planteharen, zaden, -
hoe en uit welke verte aangebracht?
(Uit: Ex liberis, Tielt, 1994)
Ouder worden
O als ik oud zal, horizontaal zal zijn als
een pasgeborene, horizontaal
genietend van een levenslustige laatste zonnestraal
levend achter het gesloten naakte raam
dromend van vele stemmen die vertragen...
(maar altijd, altijd maar
steeds verder, stiller....)
(Uit: Les enfants du paradis, Haarlem, 1996)