| |
| |
| |
[Vervolg 3.3 De lijstjes van de recensenten]
Jacob Moerman (Algemeen Dagblad/Drents-Groningse Pers)
1 | Jonathan Coe, Het moordende testament, vert. Marijke Emeis (Meulenhoff) |
2 | Umberto Eco, Het eiland van de vorige dag, vert. Yond Boeke/Patty Krone (Bert Bakker) |
3 | Peter Høeg, Grensgevallen, vert. Gerard Cruys (Meulenhoff) |
4 | G.L. Durlacher, Niet verstaan (Meulenhoff) |
5 | Wim Hazeu, Slauerhoff. Een biografie (De Arbeiderspers) |
6 | Milan Kundera, De traagheid, vert. Joop van Helmond (Ambo) |
7 | Alan Lightman, Brave Benito, vert. Rob van der Veer (Meulenhoff) |
8 | Jeroen Brouwers, Adolf & Eva & de dood (De Arbeiderspers) |
9 | Remco Campert, Dichter (De Bezige Bij) |
10 | Alfred Kossmann, Huldigingen (Querido) |
| |
Bert van Molle (De Morgen)
♦ | Jim Heynen, Dansen met de kippen, vert. Ronald Jonkers (Nijgh & Van Ditmar) |
♦ | Drago Jancar, De galeislaaf, vert. Roel Schuyt (Wereldbibliotheek) |
♦ | Kazuo Ishiguro, De troostelozen, vert. Bartho Kriek (Atlas) |
♦ | Ismail Kadare, De regentrommen, vert. Jacqueline Sheji (Van Gennep) |
♦ | Radek Knapp, Franio, vert. Gerry Bruil (De Bezige Bij) |
♦ | Mirco Kovac, Het leven van Malina Trifkovic, vert. Reina Dokter (De Bezige Bij) |
♦ | Elvis Peeters, Wij dwalen rond in de nacht en worden verteerd door vuur (Van Halewyck) |
♦ | Susanna Tamaro, Het hoofd in de wolken, vert. Rosita Steenbeek (Wereldbibliotheek) |
♦ | Elio Vittorini, Mens of niet, vert. Anthonie Kee (Athenaeum-Polak & Van Gennep) Geen jaar te vroeg, maar vijftig jaar te laat vertaald. Een roman waarin je merkt dat er tijdens de oorlog niet alleen weinig brood was, maar ook weinig woorden. Geen woord te veel staat erin. |
| |
Piet de Moor (Het Volk)
♦ | Aristofanes, Vrouwenstaking/Vrouwenfeest/Vrouwenpolitiek, vert. Hein L. van Dolen (Athenaeum-Polak & Van Gennep) |
♦ | Alison Fell, De kussenjongen van hofdame Ogonoro, vert. Tinke Davids/Esther Jansma (Van Gennep) |
♦ | Elisabeth Gille, De krab op de achterbank, vert. Marianne Gossije (De Geus) |
♦ | Geert van Istendael, Vlaamse sprookjes (Atlas) |
♦ | Imre Kertész, Onbepaald door het lot, vert. Henry Kammer (Van Gennep) |
♦ | Miroslav Krleža, Op de rand van het verstand, vert. L. van Vlijmen (Prometheus) |
♦ | Giacomo Leopardi, Gedachten, vert. Frans van Dooren (De Arbeiderpers) |
♦ | Richard Minne, Wolfijzers en schietgeweren (Van Oorschot) |
♦ | Christoph Ransmayr, Morbus Kitahara (Fischer) |
♦ | Meir Shalev, De bijbel nu, vert. Ruben Verhasselt (Vassallucci) |
| |
Reinjan Mulder (nrc Handelsblad)
♦ | Russell Artus, Zonder wijzers (Meulenhoff) |
♦ | Huub Beurskens, Circus Fernando (Meulenhoff) |
♦ | Joseph Brodsky, Kade der Ongeneeslijken, vert. Sjaak Commandeur (De Bezige Bij) |
♦ | Marie Kessels, De god met gouden ballen (De Bezige Bij) |
| |
| |
♦ | Cynthia McLeod, Hoe duur was de suiker? (Conserve) |
♦ | Daphne Meijer, Het plezier van de duivel (Nijgh & Van Ditmar) |
♦ | Edna O'Brien, Huis van volmaakte eenzaamheid, vert. Anneke van Huisseling (De Bezig Bij) |
♦ | Allard Schröder, Raaf (De Bezige Bij) |
♦ | Nanne Tepper, De eeuwige jachtvelden (Contact) |
♦ | Dubravka Ugrešić, De cultuur van leugens, vert. Roel Schuyt (Nijgh & Van Ditmar)
Beter niet: Hans Sahar, Hoezo bloedmooi (De Arbeiderspers), omdat het onaf is, onzalig gehypt, en omdat het oproept tot rassenhaat. |
| |
Annemiek Neefjes (Vrij Nederland)
♦ | Kader Abdolah, De meisjes en de partizanen (De Geus) |
♦ | De vertellingen van duizend-en-eennacht, vert. Richard van Leeuwen (Bulaaq) |
♦ | Marie Kessels, De god met gouden ballen (De Bezige Bij) |
♦ | Rutger Kopland, Het mechaniek van de ontroering (Van Oorschot) |
♦ | Tomas Lieske, Nachtkwartier (Querido) |
♦ | Connie Palmen, De vriendschap (Prometheus) |
♦ | Karel van het Reve, Luisteraars! (Van Oorschot) |
♦ | Salman Rushdie, The Moor's Last Sigh (Jonathan Cape) |
♦ | Dubravka Ugrešić, De cultuur van leugens, vert. Roel Schuyt (Nijgh & Van Ditmar) |
♦ | Peter Verhelst, Het spierenalfabet (Prometheus) |
| |
Joris Note (De Morgen)
♦ | Roland Barthes, Oeuvres Complètes, tome 11: 1966-1973 (Seuil) |
♦ | Catullus, Verzen, vert. Paul Claes (Athenaeum-Polak & Van Gennep) |
♦ | Paul Claes, Raadsels van Rilke (De Bezige Bij) |
♦ | Louis Couperus, Iskander (Veen) |
♦ | Christine D'haen, Morgane (Querido) |
♦ | P.C. Hooft, Lyrische poëzie (Athenaeum-Polak & Van Gennep) |
♦ | Pol Hoste, High Key (Prometheus) |
♦ | Geert Mak, Een kleine geschiedenis van Amsterdam (Atlas) |
♦ | Daniël Robberechts, Een leven lezen (Houtekiet) |
♦ | Theo Thijssen, In de ochtend van het leven (De Arbeiderspers) |
| |
Karel Osstyn (Standaard der Letteren)
1 | Martin Amis, De informatie, vert. Gerrit de Blaauw (Contact) |
2 | Georges Perec, Het leven een gebruiksaanwijzing, vert. Edu Borger (De Arbeiderspers) |
3 | Fernando Pessoa, Mijn droom is van mij, vert. Harrie Lemmens (De Arbeiderspers) |
4 | Connie Palmen, De vriendschap (Prometheus) |
5 | Menno van Beekum, Het Jakobsoncomplex (Querido) |
6 | Jan Brokken, De blinde passagiers (Atlas) |
7 | Alfred Birney, De onschuld van een vis (Contact) |
8 | Geerten Meijsing, De ongeschreven leer (De Arbeiderspers) |
9 | Robert Schneider, Wie liefheeft slaapt niet, vert. W. Hansen (De Arbeiderspers) |
10 | Sadik Yemni, De amulet, vert. Cees Priem (Prometheus) |
| |
Jeroen Overstijns (Standaard der Letteren)
1 | Salman Rushdie, The Moor's Last Sigh (Jonathan Cape) |
♦ | Louis Paul Boon, Het literatuur- en kunstkritische werk. Deel III (De Vlaamse Gids/Booncentrum) |
| |
| |
♦ | Jonathan Coe, What a carve up! (Jonathan Cape) |
♦ | Guido van Heulendonk, Paarden zijn ook varkens (De Arbeiderspers) |
♦ | Pol Hoste, High Key (Prometheus) |
♦ | Kunst, vijand van het volk, themanummer Verschillig 95/4 |
♦ | Paul Mennes, Soap (Nijgh & Van Ditmar/Dedalus) |
♦ | Kamiel Vanhole, Overstekend wild (Meulenhoff) |
♦ | Paul Verhuyck, De binnendienst (De Arbeiderspers) |
♦ | Bill Watterson, The Calvin and Hobbes Tenth Anniversary Book (Warner) |
| |
Carel Peeters (Vrij Nederland)
1 | Rudy Kousbroek, Terug naar Negri Pan Erkoms (Meulenhoff) |
2 | Connie Palmen, De vriendschap (Prometheus) |
3 | Wim Hazeu, Slauerhoff. Een biografie (De Arbeiderspers) |
4 | Piet Meeuse, Doorkijkjes (De Bezige Bij) |
5 | Russell Artus, Zonder wijzers (Meulenhoff) |
6 | Miroslav Krleža, Op de rand van het verstand, vert. L. van Vlijmen (Prometheus) |
7 | Marie Kessels, De god met gouden ballen (De Bezige Bij) |
8 | Stephan Sanders, Buitenwacht (De Bezige Bij) |
9 | Martin Amis, The Information (Flamingo) |
10 | Morton N. Cohen, Lewis Carroll (Knopf) |
| |
Arjan Peters (de Volkskrant)
1 | Russell Artus, Zonder wijzers (Meulenhoff) |
2 | Jan van der Vegt, Hans Andreus (De Prom) |
3 | Marina Tsvetajeva, Wat zijn mijn wolken nog en wegen, vert. Marko Fondse e.a. (Van Oorschot) |
4 | Daphne Meijer, Het plezier van de duivel (Nijgh & Van Ditmar) |
5 | Willem Otterspeer, Bolland. Een biografie (Bert Bakker) |
6 | Dubravka Ugrešić, De cultuur van leugens, vert. Roel Schuyt (Nijgh & Van Ditmar) |
7 | Toon Tellegen, Misschien wisten zij alles (Querido) |
8 | Rutger Kopland, Het mechaniek van de ontroering (Van Oorschot) |
9 | Tsjêbbe Hettinga, Vreemde kusten/Frjemde kusten (Atlas) |
10 | Michaël Zeeman, De verduistering (De Bezige Bij)
Als u slechts één dieptepunt wenst: lang heb ik geaarzeld tussen Alexander Zwagermans De heilige geest en Paul Verhuycks De binnendienst. Ik heb een gulden opgegooid. Die viel op de kop. Dat was Verhuyck. |
| |
Barber van de Pol (nrc Handelsblad)
♦ | Luis Buñuel, Le Christ à cran d'arrêt (Plon) |
♦ | Roger Caillois, Stenen, vert. Jacques Vogelaar en Arnan Oberski (De Bezige Bij) |
♦ | Julio Cortázar, Verzamelde verhalen, vert. Aline Glastra van Loon, Barber van de Pol e.a. (Meulenhoff) |
♦ | Piet Meeuse, Doorkijkjes (De Bezige Bij) |
♦ | Neeltje Maria Min, Kindsbeen (De Bezige Bij) |
♦ | Willem Jan Otten, De letterpiloot (Van Oorschot) |
♦ | Willem Otterspeer, Bolland. Een biografie (Bert Bakker) |
♦ | Georges Perec, Het leven een gebruiksaanwijzing, vert. Edu Borger (De Arbeiderspers) |
♦ | Toon Tellegen, Misschien wisten zij alles (Querido) |
♦ | Kees Verheul, Het mooiste van alle dingen (Querido)
|
| |
| |
| Goed, de ergste klap in mijn gezicht was het moerassige slotstuk van De vriendschap (Connie Palmen), volgestouwd met psychologische en ik geloof ook filosofische duidingen, waarin het veel mooiere eerste deel langzaam maar zeker wegpakt en stikt. Principieel gesteld: laat de lezer zelf duiden. |
| |
Henk Pröpper (de Volkskrant)
1 | Georges Perec, Het leven een gebruiksaanwijzing, vert. Edu Borger (De Arbeiderspers) |
2 | Andreï Makine, Le testament français (Mercure de France) |
3 | Pierre Mertens, Une paix royale (Seuil) |
|
|