Mededelingen van de Stichting Jacob Campo Weyerman. Jaargang 27
(2004)– [tijdschrift] Mededelingen van de Stichting Jacob Campo Weyerman– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 20]
| |
Een schilderij van Weyerman in ParijsGa naar eindnoot*Ga naar eindnoot**
| |
[pagina 21]
| |
Foto: Galleria Luigi Caretto, Turijn.
staat er, helaas zonder afmetingen. Op 4 november 1783 werd in Leiden een bloemstuk verkocht met als omschrijving ‘Een Vaas met verscheide Bloemen’. De afmetingen komen bijna overeen met het Parijse werk. Er is een hoogteverschil van 2,5 cm., misschien een kwestie van meten of van afsnijden.Ga naar eindnoot16. Deze vermelding is eigenlijk het enige concrete aanknopingspunt. De gegevens in de veilingcatalogi en de andere bronnen zijn helaas meestal beperkt. Te beperkt, zo blijkt, om ze te kunnen koppelen aan het schilderij uit Parijs. Er zijn natuurlijk genoeg vermeldingen die in ander opzicht interessant zijn. Uit het begin van de 19e eeuw zijn er enkele beschrijvingen zonder afmetingen, maar wel met namen van kopers. Zo werd op 6 september 1802 in Amsterdam een bloemstuk van Weyerman verkocht aan Andries Vermeulen. Op 7 november 1826 een stuk aan een zekere heer Gruyter en op 6 juli 1829 aan de heer Chaplain. Het lijkt me nuttig als deze namen worden gesignaleerd. Mogelijk hebben deze eigenaren ook Weyermans boeken in huis gehad. Het kan ook zijn dat er in de toekomst verbanden gelegd kunnen worden. Bij het Getty Center wordt hard gewerkt, er worden steeds meer catalogi ontsloten, waarbij zoveel mogelijk informatie over een bepaalde verkoping gemeld wordt. Zo zijn er in de Provenance index details te vinden over de verwerving van het bloemstuk dat nu in de Staatliche Kunsthalle van Karlsruhe hangt. Zoals Ton Broos al heeft vermeld, is het werk in 1759 door gravin Karoline Luise von Baden (1723-1783) aangekocht. Het doek maakte deel uit van een collectie van 212 werken, waarvan de verkoopcatalogus in handschrift bewaard is gebleven. De gravin liet in eerste instantie acht schilderijen op zicht komen, vijf daarvan behield ze, het stuk van Weyerman was er een van. Vergeleken met de andere vier is Weyermans werk bijzonder fors geprijsd: 300 Thaler. Er was verder een bloemstuk van Rachel Ruys voor 100 en een landschap van Nicolaes Berchem voor 150 Thaler. Het feitelijk voor Weyermans doek betaalde bedrag is overigens niet bekend, maar het zal lager hebben gelegen: de gravin hield van afdingen.Ga naar eindnoot17. Bij het raadplegen van deze bronnen blijkt hoe ongelofelijk veel schilderijen verloren zijn gegaan. Dat geeft weinig hoop dat er van Weyerman nog veel meer boven water komt. Hoewel: ik weet niet waar het werk gebleven is dat in 1966 op een veiling in Londen werd gekocht door een zekere Terry Engel.Ga naar eindnoot18. Het is alleen te herkennen aan de afmetingen: 47 × 37 cm. Het moet toch ooit weer een keer opduiken. Men is gewaarschuwd.Ga naar eindnoot19. |
|